Jump to content

Gå Strömstad - Grebbestad i dag 13/7

Swingswong

Recommended Posts

Pågående vind inn fra havet fra sør-vest er ubehagelig for mannskapet. Ser Windy melder 1,5m signifikant bølgehøyde. Det samme gjør barentswatch nord for Strømstad. Det kan bety bølger på 2-3m innimellom. 

Båten tåler det nok helt fint om den manøvreres rett men det blir ingen rolig tur. Skal det være en hyggelig seilas så utsettes den 😃 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Enig med Sjøbliss, men det er også mulig å gå indre lei. Gå inn mellom N-Öddô og Daftö-Valö, forbi Daftö Camping, innenfor Tjärnö og ut ved Rossöhamn. Deretter inn ved Havstenssund. Kjempeflott tur og det er både dypde og høyde til en 30-foter. Men du må ut ved Gule Humpen om du skal til Grebbestad. Men husk det er mange fine havner på veien dit også!

Vet ikke helt svar på spørsmålet ditt. Avhenger en del på hva du og mannskapet tåler. Men vær obs på at vinden fort kan bli mer en de 9. er ikke uvanlig at det i perioder ligger nærmere det som er meldt i kastene. Uansett kan du vel gå ganske mye innomskjærs i starten også med motorbåt?  Da er det bare gule humpen eller hva det heter før Grebbestad som uskjermet. 

Stemmer. Veldig fin tur bare du følger med på dybdemåleren. Jeg gikk der i fjor med en Saga 27 og møtte mange større båter.  Og det går jo an å snu og gå tilbake til Havstenssund hvis Gule Humpen blir for tøff. Kanskje noen av mannskapet kan ta buss derfra til Grebbestad? Ikke lange biten langs veien.

Det blåser nok mer over 10 enn under 10 i dag. Kosterfjorden er ikke bare trivelig i sv med tosifret vind. Men det går. Behagelig - nei. Gula Humpen er jo ikke lange biten. Gå inn ved første anledning mellom den grønne staken og liten øy/holme så sparer du noen minutter med rulling. 

Forhåndsbooking av båtferie er ikke alltid forenelig med været:) Går du bakveien er det mange fine steder å ligge i området ved Havstensund hvis dere vil slippe Humpen🌞

Lenge siden jeg har gått den indre leden, men sist var med seilbåt og 1,7m kjøl, så med motorbåt går det nok fint. På det trangeste/grunneste tror jeg det er mudret opp en "kanal" muligens, så man må være "midt i" løpet. Husker det begynte å gå trått framover når jeg avvek fra dette....   Og vær oppmerksom på steinen i bassenget sør for Starholmen, før du kommer til Daftö resort. Står på kartet og er muligens merket også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...