Jump to content

NMEA2000 : koble i60 windvane mot Echomap kartplotter.

Erik

Recommended Posts

Har kjøpt meg Garmin Echomap kartplotter bla fordi den støtter NMEA0183 rett ut av boksen, og jeg har noen instrumenter samt autopilot som skal ha det.

MEN

Vind-instrumentet mitt, som pr nå står som stand alone, er en Raymarine i60 som ikke støtter annet enn Seatalkng og NMEA2000

Men så er det en egen NMEA2000 kontakt på echomapen ser jeg. Den støtter altså både 0183 og 2000 på hver sin kontakt.

Kan jeg da koble NMEA2000 kabel rett mellom disse 2 instrument, når jeg bare skal ha de 2 og ikke trenger ett nettverk ?

Eller må NMEA2000 uansett bygges ut med full pakke med backbone og terminerte endepunkter og alt som hører med , selv for å koble bare disse to instrumentene.

Det koster både penger og krever litt plass å bygge ut full pakke så jeg håpet å slippe.

i60 har også en Seatallkng utgang. Kan man feks bruke en Seatalk til nmea2000 kabel og koble dem rett sammen med det mon tro ?

https://seatronic.no/seatalk-ng-til-nmea-2000-adapterkabel-hann?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid=A06078&adtype=pla&merchantid=121649197&gclid=CjwKCAjw5MOlBhBTEiwAAJ8e1rXysizgrQv-6drX7JOucvMQcd7wwj364taqqEzdhLAtt3EPvJbNShoCF3sQAvD_BwE

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det var det jeg fryktet. 

Men det er litt plundrete med plass der instrumentene (som er rett ved siden av hverandre) er, så må rive innredning og trekke det til ett annet sted for å få det til.

Pluss at startpakken fort koster 1400,-

Da får vinden være stand-alone en stund til, så får vi se hva jeg finner på til vinteren. 

Takk for svar.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er mulig å få Lowrance/Simrad startpakke for 1090kr. 

Hvis en vet hva en skal gjøre er det selvsagt mulig å lage et hack hvor en kobler inn strømforsyning og minst en termineringsmotstand på en kabel. Hvis det skal gjøres med bare en kabel så trengs en field attachable micro-C NMEA 2000 kontakt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...