Jump to content

Langstammet motor på halse summerfun

Bobbern

Recommended Posts

Hei, har lyst på litt mer futt i min summerfun og vurderer å sette på en 25/30hk. Problemet er at de fleste motorene jeg finner på f.eks finn.no er langstammet. Jeg vet at summerfun egentlig trenger kortstammet. 

Hvordan vil båten oppføre seg med langstammet motor? 

Er det mulig å evt bygge opp akterspeilet på en summerfun? Hvordan? Og vil den tåle det?

Tusen takk for!

de jeg kjenner som har brukt langstamme på båt beregnet for kort melder om mer vannsprut, mindre fart enn forventet, samt litt uforutsigbare egenskaper i sving

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Forskjellen på en kortstammet og langstammet motor er vel ca 5 tommer?

Du kan prøve å løfte motoren ved å legge en 2’’x2’’ bjelkebit oppå akterspeilet når du setter på motoren. Det er mulig du må gjøre bjelkebiten litt tynnere for å få tredd motoren ned over den. Da har du kompensert ca 2 tommer (5 cm). Skal du høyere må du kanskje gå mer drastisk til verks…?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Forskjellen på en kortstammet og langstammet motor er vel ca 5 tommer?

Du kan prøve å løfte motoren ved å legge en 2’’x2’’ bjelkebit oppå akterspeilet når du setter på motoren. Det er mulig du må gjøre bjelkebiten litt tynnere for å få tredd motoren ned over den. Da har du kompensert ca 2 tommer (5 cm). Skal du høyere må du kanskje gå mer drastisk til verks…?

2 tommer er sikkert bedre enn ingenting, men jeg vil jo helst ha den 5 tommer. Har tenkt på å sette flere 2x2 planker oppå speilet også feste det med to lengre planker ned og gjennomgående bolter. Men usikker på om den tåler det. Det blir jo veldig mye mer press på akter enn det er med kortstammet 15 hk. Tror dere båten tåler det. Den er laget i hardplast. 

Lars Hansen skrev 46 minutter siden:

Noe av det letteste med litt futt i er kanskje en 2t 25hk Yamaha? Bortimot bombesikre motorer...

Har det selv på en Suzumar MX 310, ser mest ut som en 9,9hk. Tror den veier kun 47kg👍😊

Litt dårlige bilder, men dette ser ut som kort stamme:

https://www.finn.no/310470093

Må ha 2 takt ja. Det enkleste hadde jo vært en hel "motorpakke" med motor, kabler, gir og gass vaier og kontrollboks. 

Jeg tenker at økningen fra 15 hk til 25 hk ikke er noe særlig stress, det som bekymrer meg mest er belastningen med lang stamme+ ekstra krefter. Jeg pleier ikke kjøre i bølger, og herjer ikke stort, så jeg tror faktisk det kan gå. Aller helst vil jeg ha kortstammet, men jeg får se.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...