Jump to content

Hvilket flagg merke er det beste med tanke på holdbarhet?

Førstefender

Recommended Posts

Har nå et 2 år gammelt flagg, kjøpte det dyreste som skulle ha best kvalitetet. Etter 2 sesonger og ca 60døgn i båten pr år, er det helt blast i farger og litt trist å se på. Hva er din erfaring? Er det noen typer som holder lenger, eller må man ha et nytt flagg hvert år, hvis det skal være representativt?

16894150825427390534027145811213.jpg

Bare et tips fra meg, jeg kjøpte et kostbart flagg av sikkert beste kvalitet for 6 år siden. Dette har holdt seg godt og ser fortsatt bra ut. Men det som er problemet med dette flagget er at det slår og bråker fælt når det blåser. Så mye at jeg må ta det ned når jeg sitter på båtkontor. Bare et tankekors..

Har slitt ut 2 flagg nå på under 12mnd. 
de ryker i akterkant og jeg må klippe og lime og krympe flagget et par ggr før formen er komisk nok til at det må pensjoneres. Se bildet ?.  
De billige på maritim i polyester er lettere enn enn den dyrere tyngre varianten men holdbarheten er ikke spesielt mye bedre.  Den dyrere som vel heter royal eller noe smeller og bråker mye mer i vinden.  
Holder dog litt bedre på fargen men å ha den smellingen bak på båten 24/7/365 er ikke verdt det.  

neste nå er å bare henge et 17maiflagg type liten i akterstaget. 

C72AAF91-AF96-4773-B8C0-AED42FE64E16.jpeg

Når man skal på langtur, er det bare å pakke ned noen ekstra flagg med det samme. Vi bør skifte vårt flagg snart 

Jeg er av den oppfatning at flagget skal være oppe 24/7 når man er i utland (med unntak hvis alle båtnaboene tar ned flagget kl 20). Når man så i tillegg er i land hvor sola steker sterkt, så blir fargene blasse, det er vel nærmest en naturlov. At flagget fliser opp under vind eller skifter fasong kan avhjelpes med gode og tykke materialer, men som nevnt, det gir jo igjen andre utfordringer. Jeg har sett fiskebåter med stålflagg.

En annen ting som irriterer meg litt både med eget flagg og flagget til @Enzoer at den blå horisontale stripen er én tøyremse, slik at man får en sydd spleis over den vertikale stripen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...