Jump to content

Barometer

Tine IV

Recommended Posts

Heisann nå har jeg leita og prøvd div rundtom , men nei .Har et barometer ombord i båten men begynner og gi opp hele greia . Hvordan i svarte skal det kallibreres (stilles inn ) er et slikt Maritim selger (artnr 20450-16.kr 276- ) Har fått div forslag på hva jeg skal gjøre , men sjelden nåla har flytta på seg . Holdt på med denna greia i lang tid så er litt lei , men hadde vært knall å fått den til funke da . Vis det er mulig med sånna "billige" greier ? Skal jo være et annerkjent merke men jeg har ikke klart det enda . Håpa kansje det er noen her som veit hva jeg skal gjøre , sikkert mange som har et slikt . I hele høst å vinter funker den jo nesten perfekt , står på regn den. :lol:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

.At det forteller deg regn er vel ingen overraskelse hvis di kikker ut ? :lol:

Var vel derfor jeg også hadde denne :lol: Men det jeg har flytter jo aldrig på seg igjennom hele sommer'n og fram til idag . Den justeringsskruen bak da ? Kan jo være istykker også , men har som sagt flyta seg minimalt . Og det var da dager med finvær isommer som den burde gjort no utslag tipper jeg .Føler at den er ubrukelig som den er iværtfall .

Tine II

Har samma greia i båten jeg og virker det som. Står konstant på dårlig vær og flytter seg aldrig. Ikke engang i sommerferien i år da vi hadde 3 uker uavbrutt sol og høytrykk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Barometer skal du IKKE justere. De skal sammenlignes med et referanse barometer og feilvisningen noteres ned.At det forteller deg regn er vel ingen overraskelse hvis di kikker ut ? :lol:

Det er vel feil? Trykket oppgis vel normalt ved sjøoverflaten. Brukes barometeret i et høyereliggende område, vil det vise en annen verdi og bør vel justeres slik at det er trykket ved sjøoverflaten som vises? Det er en justeringsskrue som brukes til å kallibrere instrumentet.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Nei,det er ikke feil BEG. Ikke tukkle med barometeret sjøl. Et instrument til 276 kr er ikke rare greiene,mitt står konstant står på regn det og. Som dekorasjon så duger det.

Vel, ser poenget om at det ikke er noen vits i å kalibrere en pyntegjenstand. Har selv et barometer som kostet 5x dette og som åpenbart virker. Det stod det i bruksanvisningen at instrumentet skulle kalibreres. (har båthavn i Oslo, så jeg ringte Blindern, fikk oppgitt trykket der og justerte mitt). Det hører med til historien at risting/slag i båten gjør det påkrevet med kontroll et par ganger i løpet av sesongen.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Halloi i julestria.

Ikke alle mekaniske barometre er like!! Har et på stua (kombinert med termometer osv.) og det HAR justeringsskrue! Ringte for noen år siden metr. stasjon i Trondheim (2 mil unna) og ba om luftrykket i øyeblikket, beregnet differansen her (100 m. o h.) og stillte det i h.h.t. det. Viser derfor riktig lufttrykk....

Andre instrumenter KAN ha transportsikring.... Har et "lommeinstrument" som har begge deler. (Ble brukt til justering av andre instrumenter for kalibrering til div. høyder over havet)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg kjøpte også nytt barometer til båten i sommer (forøvrig på Clas Ohlson), og det var justert helt ned slik at det stod på 0 hele tiden. Jeg justerte det derfor opp slik at det viste det samme som barometeret hjemme. NB: Forsiktig, svært følsom på justering! Og nå fungerer det helt greit. Noe optimistisk er det dog fotsatt i visningen, så jeg må nok ta en liten finkalibrering til. Eventuelt så kan du jo få en urmaker til å justere det inn for deg. Men det er ikke noe problem å få det rimelig nøyaktig selv!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Må igjen jeg , er jo stille skrue bak på den jeg har og den må vel være der fordi at den skal være til og justere ettersom hvor denne står ? Kjøpte 3stk instrumenter av samme type/ merke .Klokke ,temp/fukt og barometer . Greit at det er pent og det pynter opp med litt messing på skotta i skuta , men dem skal jo funke og ikke ha dem til pynt bare . Skal jo være et bra merke dem jeg har , noe engelske greier som jeg ikke husker navnet på , men ligner mye på dem til Maritim

Tine II

Alle barometer er justerbare så vidt jeg vet! Det må de nesten være, for å få dem nøyaktige nok. Jeg hadde ansvaret for en del slike i min forrige jobb, både skrivende og elektroniske,som måtte kalibreres årlig for å være nøyaktige nok til sitt bruk. Og var de utenfor spec så ble de stilt på ja...

Det som er viktig når du stiller på det, er at mekanismen ikke blir stående "i spenn". Still ørlite på skruen, og tapp med fingertuppen på huset til nålen stabiliserer seg før du stiller videre. Med litt tålmodighet og et korrekt barometer til å sammenligne med så burde dette gå rimelig greit. Alternativt, hvis du ikke har et barometer du stoler på til å sammenligne med, så går det an å kontakte tårnet på en nærliggende flyplass og spørre pent om barometertrykket der. De har kalibrerte barometre innstilt etter trykket på havnivå, og de fører også logg over trykket flere ganger i døgnet. Jeg har gjort dette mange ganger i jobbsammenheng, og alltid fått hjelp på den måten. Men sjekk på værmeldingen først, det er greiest å gjøre dette når det er stabilt lav eller høytrykk slik at de lokale trykkvariasjonene er små!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...