Jump to content

Akutt temperaturøkning på Volvo Penta D4

Volt

Recommended Posts

Hei! 
Kanskje noen har erfaringer som kan hjelpe meg videre?

I vår Elan 35 med to stk VP D4 260 fikk jeg forleden dag temp alarm på bb-motor. Den gikk i marsjfart (ca. 3000 rpm) og steg plutselig fra stabile 85 grader til 100+. Skrudde av motoren, kjørte videre med sb-motor til havn og sjekket motorrom. Tydelig at det har kommet kjølevæske ut av påfyllingslokk, men ellers alt tilsynelatende ok. 

Alle tre kjølere på denne motoren ble pakket om og syrevasket i vinter. Nye slanger og alt skal være tiptop. Motorene har gått ca. 60 timer hittil i sesongen, så std. utfordringer med gjengrodde kjølere finner jeg lite sannsynlig. 

Videre har jeg kontrollert følgende:
-inntak sjøvann (koblet fra slange på sjøvannspumpe og kontrollert at vannet «flommer inn»)
-Kontrollert impeller
-Kontrollert sjøvannsfilter
-startet opp motor på tomgang og sett at sjøvann flyter som normalt gjennom sjøvannfilter og slanger likt som sb-motor. 

-Fylt opp med kjølevæske på ekspansjonstank. Gikk på ca. 4,5l så her har det forsvunnet mye. 
-Sjekket farge på kjølevæsken i f.t. mulig misfarging hvis lekkasje mot eksos etc. Den er grønn og fin. 
-Sjekket farge på olje i f.t. mulig lekkasje av kjølevæske hit, men den er sort og blank som normalt. 
-Ingen tegn til kjølevæskelekkasje fra andre steder på motor enn fra lokk på eksp. tank. 

Ligger kjølevæske i bunn av motorrom, men der har det også ligget igjen litt vann fra tidligere rengjøring. (Pumpe får ikke ut de siste literne) Derfor vanskelig å vurdere om alle 4,5 literne som har «forsvunnet» fra ferskvannskretsen har havnet her. 

Her stopper det for meg og jeg søker gode råd for videre feilsøking. Ligger ved siden av en hyggelig kar med mek. bakgrunn fra bil som antyder at det kan være toppakningen. Hvordan kan jeg evt. konstanterer/avkrefte det?

Takknemlig for hjelp. Ligger på Finnøya i Risør, fantastisk sted btw ?

/Anders

Drev eller fast aksling?

Årsmodell og totalt antall timer?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har erfart identisk problem med D6 der årsaken var umulig å fastslå, dvs motor gikk ikke varm på neste oppstart eller noensinne etterpå. Trolig plastpose rundt vanninntak på drevet. Men så på FB at du har startet opp igjen og fremdeles har varmgang, samt sjekket at vannet ‘flommer inn’ fra kjølevannsinntaket. Ville vel også sjekket selve inntaket på drevet for mulig restriksjon men virker jo lite sannsynlig at det er årsaken nå da. Siden alle kjølere er rengjort - hva med eksosbend - kan det ha gått tett?

2 hours ago, Volt said:

Ligger ved siden av en hyggelig kar med mek. bakgrunn fra bil som antyder at det kan være toppakningen. Hvordan kan jeg evt. konstanterer/avkrefte det?

Alltid begynn med det enkel og billige, 

D4/6 har ingen historie på plutselige brudd i toppakning, så hadde vært rolig enn så lenge. Normalt at den spytter ut frostvæske hvis kjøling plutselig uteblir på marsjfart og temp  blir over 100 grader .

Det kan virke som du akutt mistet gjennomstrømning på sjøvannsiden. Lite på ferskvannsiden kan forårsake dette utenom total sirkulasjonsvikt på vannpumpa.

Det er et par muligheter jeg hadde sjekket ut som kan forårsake plutselig stopp i sjøvannskretsen.

1: impeller, men den er friskmeldt

2: S-slange mellom drev og transom som imploderer. Alt kan være fint inntil den kollapser ved stort undertrykk.

3: Hull i S-slange (pga rur/gnaging) som gjør at motoren vil trekke luft fremfor vann i planingshastigheter, men vil fungere fint i lav fart og stillestående

4: kjørt på en pose eller lignende som tettet inntaket i drevet, og som senere løsnet.

Med skudd fra hofta tipper jeg på alt 2 eller 4.

Mvh. SAP

Gode tips fra Sap.

Tenker at det kanskje har med overhalingen å gjøre.

På ei speiderskøyte med litt mindre Volvo hadde vi lignende problem. Termostaten skulle være uten det lille hullet som slipper varm kjøleveske igjennom til den kalde siden der bimetallet som åpner på rett temperatur sto.

Tilførselen av varmt vann skulle gå via en kanal i blokken som fabrikken hadde glemt å bore opp. Gikk plutselig varm noen få ganger uten fornuftig grunn.

Boret 2-3 mm hull i termostat og alt ble bra.

Kanskje du under overhaling har satt inn termostat uten hull?

Mons

Takk for gode råd og innspill.  Jeg har undersøkt litt nærmere og konstanterer følgende:

Når motoren nå startes (kald motor) med åpent påfyllingslokk på eksp. tank begynner det etter ca. 10 sek. å ryke. Ser ut som og lukter som eksos/oljedamp. Det gir jo et inntrykk av at vi snakker om en lekkasje mellom kjølevannskretsen og eksos. Den behjelpelige mekanikeren i nabobåten holder en knapp på manifoil og at en skade/sprekk i gods her mellom kanaler for eksos og kjølevann kan være årsaken. 

Bytte av toppakning er omfattende, så ønsker selvfølgelig å avkrefte andre alternativer først. 

Noen med erfaringer her?

(Med eksos ut fra påfyllingslokket tenker jeg nå vi kan snu fokuset bort fra inntak, S-slange, impeller, vannpumpe osv. ) 

IMG_0178.png

Disse motorene hadde en historie med havarier de første årene som skyltes sprekk i kobberhylse rundt injektorene slik at forbrenningsgassene gikk i kjølevesken og blåste motoren tom for vann. Kan det være dette som har skjedd her?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bitteliten skrev 53 minutter siden:

@Bonus  hadde manifoldhavari på D4

Jepp. En del år siden. Båt med dobbel 2006 D4-260 /DPH. Hvit røk utenfor båten under fart. Stopet motoren og kjørte på den andre motoren alene til VP verksted. Forsøkte å starte, men hadde saltvann i en sylinder, så den sto bom fast.

Feien var gjennomslag i eksosmanifold - mellom eksos og vann. Skiftet manifold og alt i orden. Ingen koking eller olje / eksosrøyk i ferskvannskretsløpet, så symptomene er ikke helt like.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...