Jump to content

Litt kjefting på været på Østlandet så langt i juli. Sommerferien 2023 er "sommeren sin"

dennrick

Recommended Posts

Lå vel fem netter i ytre havn i Strömstad i 2019 og ventet på bedre vær. Fikk nok av Strömstad for en stund da! I 2021 lå jeg værfast i åtter dager i Mandal. Ble litt lei da også...

I år har jeg hatt flaks - har jo allerede vært ute på tre båtferier på henholdsvis tre, tre og to uker, og har hatt omtrent 95 prosent pent/godt vær.

Skrev faktisk et blogginnlegg om det i dag, noe inspirert av denne tråden, det må innrømmes!

https://pequod.nesodd1.no/?p=27287

Nå i fellesferien har jeg ikke planlagt med noe særlig med båtturer, og da har det altså stort sett vært dårlig vær. Ser dog ut som om den tradisjonelle uka på fjellet neste uke kan bli en utfordring...

Hovedbåtferien min starter 6. august og må avsluttes senest 24. september - da håper jeg at værflaksen min fortsetter!

53 minutes ago, Pequod said:

Skrev faktisk et blogginnlegg om det i dag, noe inspirert av denne tråden, det må innrømmes!

Hovedbåtferien min starter 6. august og må avsluttes senest 24. september - da håper jeg at værflaksen min fortsetter!

Fint innlegg dette. Håper du får en båttur som svarer till forventingene du skisserer :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vi er på hesten igjen. Var meldt 4-8 ihht yr/smhi/windy. La til i 4, etter en stund blåste det opp til 13. Nå blåser det jevnt 7-8. Blir ikke klok på hverken vindvarsel eller denne sommeren.

IMG_1024.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Pequod skrev On 18.7.2023 at 23.07:

Lå vel fem netter i ytre havn i Strömstad i 2019 og ventet på bedre vær. Fikk nok av Strömstad for en stund da! I 2021 lå jeg værfast i åtter dager i Mandal. Ble litt lei da også...

I år har jeg hatt flaks - har jo allerede vært ute på tre båtferier på henholdsvis tre, tre og to uker, og har hatt omtrent 95 prosent pent/godt vær.

Nå i fellesferien har jeg ikke planlagt med noe særlig med båtturer, og da har det altså stort sett vært dårlig vær. Ser dog ut som om den tradisjonelle uka på fjellet neste uke kan bli en utfordring...

Hvor pleier du å krysse over til Danmark? 

Det hadde gått fint idag @lurvetass Fine forhold utenfor Verdens Ende idag, men holder oss i Tjøme området til lørdag. Da skal den yngste dekksgutten mønstre av for å reise på ferie med sin far. Resten av oss har ingen andre planer enn så lenge.

Fine farger på himmelen reiste forbi oss i et par timer idag lengre inn i landet mens vi lå lengre ut i sola og bikiniføre (altså: ikke for meg). På vei tilbake til båten fra en jolletur til Krukehavn, så fikk vi det imidlertid i hodet😅 Nå er det sol og lite vind igjen. Brukbar temperatur og egentlig sommer🙂

IMG_1034.jpeg

Ja, vi fikk bløyta etter dere her på østsiden av fjorden @dennrick.

Vi fikk tøffet en liten runde med minste barnebarnet på to år. Han er veldig opptatt av havet. Men dette var første gang i båt. Utrolig morsomt for oss voksne å se hvor moro han syntes det var å være i båt. 

Ellers er jeg strålende fornøyd etter å ha tanket i kveld. 

14,42 pr liter kontra ute på Hvaler der det i følge pumpepriser.no er 19,90 pr liter.

Da sparte jeg utrolige 2000 kr på en tanking 👍😀

Må jo nesten nevne at jeg fikk tanket automobilen også med omtrent samme differanse fra ukas dyreste pris. Så i kveld har jeg hatt god timesbetaling 👍😀

Hilsen

Lurvetass

Har hatt en uke ferie alene mens fruen jobber, og det har regnet en skvett hver eneste da så langt. Neste uke ser ikke bedre ut, og da har yr også meldt regnet. Det har de ikke maktet denne uka. 

Det et kanskje varmt i Europa og andre steder, men med regnbyger og mellom 9 og 22 grader (13 på dagtid i går etter skuren) er dette rett og slett en helt normal drittsommer så langt. 😁

Man får ta det som kommer, men vi gidder ikke dra ut med åpen båt med 10m/s og regnbyger, såå gøy er det ikke.

edit: Jeg ser ikke på dette som klimaendring, sånn har det alltid vært men noen ganger får man noen dager som i juni.

Er daycruiser eller pilot house (targa osv) sommervær nå ja. Åpen båt er jo også ok med riktig klær, men mer høstfølelse enn sommerfølelse.

Personlig synes jeg slikt sommervær også kan være litt artig og hyggelig.

Det er i slikt vær at man må ha litt skills på sjøen. Man må tenke over hvordan man ligger fortøyd opp mot vind, ikke minst fortøye riktig så det ikke nykker, kjøre riktig, kunne manøvrere, og i tillegg får man brukt båters kalesjer (om man har det) og man får rett og slett en god gammeldags norsk sommer slik jeg busker det fra «gamle dager». Så skader det selvsagt ikke med vær slik vi hadde i juni, men det kan fort bli litt vel varmt også, spør du meg.

Lingefan

Hatt et par brukbare døgn på Tjøme nå. Men vinden gjør som den vil legger vi merke til. Det har vært meldt S/SV i hele dag/kveld, og så over til nord inatt. Ikke så mye var meldt heller. Igjen har tallet i parentes stemt best, og det var oppe i 10 m/s inn mellom Verdens Ende og Tønsberg Tønne nord for Stauper. Jaktet på en uthavn inni der et sted, men mye båt på de gunstige stedene, og mannskapet hadde ikke lyst til å ligge på svai idag. Hjemmehavn før en tur hjem igjen imorgen. 

Ref bildene under av værmeldingene: For en liten stund siden snudde vinden helt, og hverken YR eller Windy fanget opp det.  Nå er det omtrent vindstille.

IMG_1057.png

IMG_1059.png

IMG_1058.jpeg

Heisann

vi gikk fra Sæby til Økerø denne gangen. Ingen fast reise,men pga vi fyller diesel på Økerø til 9,50 er det blitt det de siste gangene.. Dette pga NIS/NOR og lengde over 12 m og bredde over 4m. 
Men vi har gått direkte fra Hvaler og. Mye vind og vestavind, skapte mye vind/bølger på Svenskesiden. Gikk over i går👍🏻

Vi sees!

baatsman skrev for 8 timer siden:

Heisann

vi gikk fra Sæby til Økerø denne gangen. Ingen fast reise,men pga vi fyller diesel på Økerø til 9,50 er det blitt det de siste gangene.. Dette pga NIS/NOR og lengde over 12 m og bredde over 4m. 
Men vi har gått direkte fra Hvaler og. Mye vind og vestavind, skapte mye vind/bølger på Svenskesiden. Gikk over i går👍🏻

Korleis fungerer denne diesel fylling i Sverige ?

Er det noen som måler opp båten ang bredde og lengde før man fyller ?

Eller er det forskjellige pumper man velger med avgiftsfritt ?

Det er vell stort sett selvbetjening. Slik er det på Källö Knippla. Selv har jeg aldri fylt diesel i Sverige på de over 30 årene vi har frekventert svenskekysten. Jeg fyller full tank hjemme i Son og det rekker til Göteborg og hjem igjen.

drivstoffKnippl_2023.jpg.12afbf170b3aa94894b08ab073b6a70d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

baatsman skrev for 8 timer siden:

Heisann

Okai. Takk for svar. vi har jo samme båt. Vi gikk rett ut mot Skagen etter Sotenkanalen 9. juli, da var det helt blikk og ingen vind. Tilbake gikk vi til Lysekil. Dette var vår første tur til Danmark. Hadde bare juli vært som juni

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Det er vell stort sett selvbetjening. Slik er det på Källö Knippla. Selv har jeg aldri fylt diesel i Sverige på de over 30 årene vi har frekventert svenskekysten. Jeg fyller full tank hjemme i Son og det rekker til Göteborg og hjem igjen.

drivstoffKnippl_2023.jpg.12afbf170b3aa94894b08ab073b6a70d.jpg

Eg må nok fylle noen ganger skal eg komme til Gøteborg fra Vestlandet 

Men baatsman skriver jo ein hyggelig pris på 9,5 på Økerø, korleis er fremgangs måte for og oppnå ein slik pris ?

( er i gang med planlegging av ferie 2024)

Tror egentlig fritidsbåter ikke skal tanke grønn diesel i Sverige uansett.

Se info fra kustbevakningen.

https://www.kustbevakningen.se/for-dig-pa-sjon/ar-gron-diesel-tillatet/

Fritidsskepp (över 12x4 meter) 

Det är inte förbjudet för fritidsskepp, det vill säga fritidsbåtar över 12 x 4 meter, att ha märkt bränsle i tanken, men det är skattepliktigat. Ska skeppet användas i privat bruk deklareras och betalas skatt som motsvarar skatten på omärkt bränsle. Vänligen kontakta Skatteverket för vidare information. 

Hilsen

Lurvetass

baatsman skrev for 10 timer siden:

Det er kun få plasser som kan selge diesel på denne måten. Sender over papirene på båten på forhånd. 

Da ligger dataene på båten klare. En venn kom med en Nord West 420, han fikk ikke denprisen, pga båten målte 3,99.

Strengt, og reglene følges. 

Takker for denne oppklaring baatsman

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...