MYVIVERA Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 dennrick skrev On 15.7.2023 at 19.15: Mulig at en fantastisk juni måned med høytrykksvær med mye varmt og lite vind skrudde opp forventningen til ferien, men jeg kan ikke huske å noensinne hatt en ferie så langt med så mye «værfast». Vi var i båten 3.07 og ventet i to døgn for å komme over Oslofjorden i ganske mye vind fortsatt og fint vær. Deretter et par dager i Strømstad pga litt dårlig vær. Deretter et par fine dager i Kostersundet med bra vær og brukbar varme, før vi fikk et fantastisk døgn på Arnholmen med juni vær (akkurat det vi hadde gledet oss til her ombord), men så med regn meldt dagen etter + mer vind. Deretter inn til Grebbestad i 2 døgn pga regn og vind, så Syd-Koster i brukbar vær og en mye vind igjen, og så over til Tjøme igjen fredag i ganske rufsete forhold med vind og det jeg vil tro var ca 2,5m (+?) bølger. I dag har det regnet på Tjøme og det blåser ca 10m/s lengst ut. Så er det på’n igjen med Chuck Norris fohold igjen søndag og mandag med mye vind igjen, og kanskje tirsdagen også gjør sjøen ukomfortabel for oss som har tenkt oss mot Jomfruland. Kan se ut som om onsdag for oss som er ferske turseilere, og som foreløpig ikke har lyst til å stå i 4-7 timer og holde oss fast i båten i 2-5m bølger for å komme dit vi har lyst. Seilbåten takler forholdene greit selvsagt, men det gjør ikke mannskapet, og jeg liker det heller ikke. Vi har lyst til å få ut seilene, trimme de slik vi tror er riktig, sette på autopiloten, og så bare slappe av og nyte naturen og utsikten. Det var det vi opplevde i juni. Så er jeg den første til å innrømme at det er forbundet med litt vær-risiko med båtferie i Norge. Men en såpass nedtur som juli foreløpig har vært? Er det flere som tenker at det har vært litt i overkant mye og ustabilt vær? Jeg håper det bedrer seg fra onsdag kommende uke, men jeg kan ikke huske en sommer siden 2013 som har vært så «dårlig». Sommeren 2011 kanskje ikke så sprek heller. Da hadde det begynt å gro grønske på badeplattformen pga regnvær. Brukte ikke båten da etter ferien frem til vinteropplag. Uansett, vi har 1-2 uker igjen, og gir ikke opp. Vi har det tross alt bra med fri og mye familietid. Det blir kanskje litt mye UNO, men det har jeg ikke sagt til noen. Jeg fant Stigespillet ikveld, og det er neste like "slemt" som UNO Væreksperter altså. Juli skulle bli varmere enn noen gang med ekstrem skogbrannfare. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 MYVIVERA skrev 3 minutter siden: Væreksperter altså. Folk som lager/tror på overskrifter, altså ;) Leser man artikkelen, så står det: "– Å spå været seks uker frem i tid blir nesten som å gjette. To til tre uker frem i tid har vi bedre oversikt over det store bildet, sier statsmeteorolog Terje Alsvik Walløe." ECMWF burde vel egentlig ikke publisert slike prognoser i det hele tatt, da de er nærmest verdiløse når de videreformidles uten å fokusere på usikkerheten ved dem. https://www.nrk.no/norge/ecmwf-varsler-varmt-og-tort-vaer-i-sor-norge-i-seks-uker-fremover-1.16444439 Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Overskriften i denne tråden passer vist i år også. Eller hva sier du @dennrick? Men du sitter kanskje ankerfast et sted og har andre problemer enn været? Nå har det vært gule farvarsler for vind, torden og nå både regn og torden. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Blouberg Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Triste greier! Vi fikk noen bra dager i slutten av juni, skal heldigvis jobbe fram til 26/7 nå, så da kan man jo håpe... Håper ikke dette blir den "nye normalen"! Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
dennrick Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Høres desverre slik ut @lurvetass. Jeg hadde håpet på mai vær til båtfolket denne sommeren. Vi er halvveis i en uke på Karpathos, Hellas. Så har vi planlagt tre uker i selbåten ifra neste uke. Det er herlige 28-32C her og værmedingstjenesten til Apple forteller meg at dette er «ekstremvær»🤷♂️. Får håpe det blir en liten oppsving på været hjemme etterhvert. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Thomas_h Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Her sørpå (sørlandet) har vi hatt 2 halve dager med sol av de siste 9 dagene. Nå regner det hunder og katter og blåser godt. Må komme noe bedre enn dette de neste 2 ukene ellers blir båten flyttet til en annen verdensdel. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Du sier noe @Thomas_h. Her er utsikten nå fra Karphatos mot Afrika😅 Perfekt seilvind. 220 øyer å velge mellom. Burde ha pakket med meg båten😎 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Sukk😔. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pipe Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Sommeren er avlyst. Er 13 grader ute i Tønsberg i fellesferien. Huset sin ungdoms avd er på vei til Slottsfjell og det skal bøtte ned i hele dag. Hoved båten er solgt og skal ikke på en båtferie til i hele mitt liv.....heldigvis Har flyttet DC jeg hadde på hytta hjem men det kunne jeg spart meg Den gror fast i båtplassen men plutselig ett år kommer det en fin sommer dag på sommeren på en dag man har fri og da skal jeg være klar Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Vi som husker en del tilbake vil vite at dette ikke er helt unormalt. Jeg husker mange sommere der fellesferien var mest regn og drittvær. I min ungdom var vi mye på telttur. Da husker en sånt ganske godt . . . Og for en drøy uke siden badet jeg i Oslofjorden med 22 grader i vannet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Var 18 grader i vannet her i dag. Grei badetemp til morgenbadet og gratis dusj i ferskvann fra oven etterpå. Godt å dieselvarmer i båten. Men hadde vært fint med noen dager med sommer nå snart. Altså dager med sol og lite vind og lange varme kvelder så vi kan stønne over mygg i stedet for regn og vind. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
pipe Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 NilsPils skrev 5 minutter siden: Og for en drøy uke siden badet jeg i Oslofjorden med 22 grader i vannet. Er virkelig på tide å få renset klokken der du badet. Var 16.8 grader i vannet i går Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 NilsPils skrev 8 minutter siden: Vi som husker en del tilbake vil vite at dette ikke er helt unormalt. Jeg husker mange sommere der fellesferien var mest regn og drittvær. Jepp og summen av det var lik ...nå er det faen meg nok.....så derfor røyk hovedbåten. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Egentlig er det @dennrick sin feil tror jeg. Han har holdt på og styra med båten lenge og gjort klar. Og det har jo værgudene fått med seg og forberedt en våt og kald velkomst. Men så stikker han av, til syden. Og hvem sitter igjen med drittværet imens. Og det verste er, han har tilogmed gått klar hetebølger og skogbranner og skryter av perfekt vær..... Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
pipe Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 lurvetass skrev Just now: Men så stikker han av, til syden. Han kommer til å få som fortjent. Reise til syden der det er 30 grader og sol for så dra hjem til 3 ukers båtferie er som å pisse i buksa for å holde varmen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Haha😅 Jeg kjøpte air-condition til mamma i mai da leiligheten hennes var uutholdelig varm. «Dette skulle du ikke ha gjort, for nå blir det sikkert en dårlig sommer», sa hun… Jeg beklager på det sterkeste😇 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 God varm, tørr båt med tørkemuligheter for vått tøy. Tett regntøy. Vi har ikke de store problemene i så måte. Problemet vår er at Windy blåser midt i trynet rødt, uansett hvor vi skal. Men slik har vel været vært så lenge jeg har levd. Her jeg bor. Jeg kjenner et par som bor i Donegal, vestkysten av Irland. I følge Beenie regner det så ofte at de legger ikke merke til det. Her er det tørt i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Enig med @Hulda, vind er værst. må jo finne på noe i uværet, som forresten muligens letter litt. Byssepiken har jo flere roller ombord noe også kapteinen har. Hun er gjerne matros når vi skal ankre eller fortøye. Og da kan det være kjekt å kunne noen flere knuter. Halvstikk går greit, men reportoaret kan med hell økes. Så nå trener vi på båtsmann, flaggstikk og enkelt pålestikk. plålestikket har en fin huskerege jeg lærte i speidern om et tre og en dam, en slange som snodde seg rundt treet og gikk ned i dammen igjen. Matrosen syntes der var veldig forvirrende. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lingefan Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Jeg liker variert vær jeg. Glad i varme også selvfølgelig, men kjører gjerne liten åpen Musling (Wesling) på 14 fot eller GH 11 i 13 grader og overskyet og mye vind. Det gjelder bare å være kledd og å ha en båt som takler forholdene. Er på hyttetur i Kragerø og små hyttebåter som må legges havnetrekk på osv. I går badet jeg i det som må være maks15-16 grader i sjøen. Og jeg ser på båter kjøre forbi hytta i vind og vær. Stilig å se hvordan de forskjellige skrogene takler sjøen. Jeg synes det er sjarmerende. Men selvsagt er det enda bedre med mange lange varme late dager. Husker det ofte var slike sommere s9m dette i barndommen på 80-90 og tidlig 2000-tallet ofte på hytta om sommeren. I årene 2014-2021 har det vært uvanlig fint kanskje? Uansett, det blir sikkert bedre. Og jeg fikk vært på sjøen veldig mye i de varme mai-dagene så jeg har fått en god dose i år. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
glalaks Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Vi pakker bilen i morgen og kjører til Kristiansand på søndag. Planlegger å ta med sol og varme fra Trøndelag. Bare å gjøre seg klar👍😂🌞🌞🌞🌞🌞 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Thomas_h Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 I dag har det ikke vært så værst. Begynte med skyer og sol, og klarte å bade litt. Så kom regnet som ikke var meldt. Flyttes oss fra Arendal utover i uthavn, og der var det ingen andre. Været ble supert. 20 grader med bading og krabbefanging på brygga. Fordelen med 15 grader i vannet er at store taskekrabben kommer helt opp i fjæra, så fanget 3 stk med klype 😀 En veldig god dag på Mærdø!! Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Tror jaggu det hjalp å friske opp denne tråden. I går klarnet det opp og ble en finfin dag og i dag starter det med speilblank vann og full sol. Blir en nydelig dag. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
El barco de Sol Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Jeg syns sommeren 2023 var veldig dårlig. Da hadde jeg også noen irriterende småfeil på Agder 840. På høsten 2023 ble det bytte til Saga 315 med VP D4-300. Syns ikke det har vært ille vær i sommer. Ingen feil med båt og motor og lukket båt med store takluker bidrar vel til mindre irritasjon over manglende sommervær. Men sommeren er ikke over så varmen og badetemperaturen kan bli god. Observerer at det går tregt å selge bruktbåt for tiden ! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Min hovedferie starter ikke før ca. 5.august - litt avhengig av hvor fort jeg blir ferdig med å legge isolasjon og nytt skrogtrekk i forkabinen - så jeg satser på en perfekt sensommer i år! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
dennrick Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Da er trådstarter sjøsatt etter en uke i Hellas. Admiralen er brun og fikk det hun ville. Nå er hun skuffet over å ikke få vist frem brunfargen, men veldig positiv til dette siden jeg leverte Hellas turen. Slik ser det ut på Tjøme idag. Har brukt hele dagen på å få båten klar for familien som kommer imorgen. Vi stikker nok snuten ut i Skagerak imorgen fra Vrengensundet. Det bøtter ned, men mulig det roer seg. Lite vind. Jobb 5. august. Mye potensiale her😅 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.