Jump to content

Hvor lenge holder seil på normalt brukte familie seilbåter

MR Swe

Recommended Posts

Dacron, som er standard på turbåter hvor man ikke har betalt for oppgraderte seil, revner ikke på over ti år forutsatt at de ikke er ødelagt av UV. De blir strukket, og holder ikke fasongen slik at det blir mye krenging og dårlig høyde, men de kan ofte brukes 20 år (+) til turseiling i moderate forhold om man likevel kjører motor mot vinden. 

Laminatseil holder fasongen, men har en levetid på 8-13 år. Turseil har gjerne bedre UV-beskyttelse enn regattaseil. Når de er ferdige revner alt fort, gjerne i mye vind, og du får ikke varsel på samme måte som dacron. De tåler blafring dårlig.

Om seilene fra 2008 er tatt godt vare på, kan de ha liv igjen til tur. Men det blir mye morsommere med nye seil, om du har budsjett til det. 

10-15-20 år, alt etter bruk og hvordan de er tatt vare på. Selvsagt kortere tid også, men hvis man tenker typisk «familiebrukt» er de gjerne ikke seilt så veldig hardt med, men noe må man jo forvente.

Da jeg kjøpte båten jeg har nå fulgte seilene som sannsynligvis sto på originalt med. Fikk seilt en tur med dem før det gikk galt. Hadde med meg foreldrene mine og ene søstra (m/familie) og skulle følge skutene ut fjorden under Tall Ships Race i Stavanger. Det var flust med båter, så derfor gikk vi for motor på veien ut til forbi Kvitsøy for å ha litt bedre kontroll. På tilbakeveien tenkte jeg det var greit å få luftet fillene litt, men da far min prøvde sveive ut storseilet (rulleseil) skjedde det lite. Jeg ymtet frampå at han måtte ta i litt for å få det ut. Han var sterkere enn jeg trodde, plutselig sto vi der med 2 meters flenge i storseilet:lol: Det viste seg at seilene (begge to) var porøse som papir, da var disse 20 år gamle. Men, de hadde gått i sørlige strøk deler av livet sitt, så sola har nok gjort sitt.

Er seilene du får med båten «Norges-seilt» har de sannsynligvis ikke blitt like nedbrutt av UV-stråler som hos gamle charterbåter. Dermed kan de gjerne leve noen år til, men etter hvert som de blir bruk vil de jo bli mer og mer utblåst. Da er det ikke like greit å seile skarpt med dem som da de var nye. Dessverre er seil forholdsvis kostbart, seiling er jo den dyreste måten å reise gratis. Selv ga jeg rundt 90K for nye seil til min Oceanis 443.

Hakkannen skrev 4 minutter siden:

Er seilene du får med båten «Norges-seilt» har de sannsynligvis ikke blitt like nedbrutt av UV-stråler som hos gamle charterbåter. Dermed kan de gjerne leve noen år til, men etter hvert som de blir bruk vil de jo bli mer og mer utblåst...

Vår Bavaria 36 2011 måtte ha nytt forseil i 2020, manglende UV-duk gjorde at det kunne rives som papir. 

Storseilet var beskyttet i masten og hadde uv-duk på trekanten som alltid er eksponert. Dette tåler fortsatt mye, men fikk erstatter i år fordi det er moro å seile med et seil som står godt også utenom champagne-seilas-forhold. 

Hulda skrev Just now:

Dacronseilene til Hulda levert av Syversen holder stilen etter 20 år. Sitter på riggen året rundt. De er tunge som bly, og var svindyre.

Dacronseilene på en typisk Bavaria fra 2008 er nok ikke svindyre, heller ganske billige. Står ok i vanlig turvind, fin på lens til de revner. Også disse kan vare 20 år, forutsatt vedlikehold og uv-beskyttelse. 

Jeg seiler fortsatt med originale seil på min 2005 modell Etap 24i. De fungerer fint til turseiling, og jeg seiler også en del i ganske tøft vær uten at det har bydd på problemer. Planlegger å bytte i løpet av et par år. Til mindre båter er ikke nye seil avskrekkende dyrt. 

lr-80 skrev 42 minutter siden:

Vår Bavaria 36 2011 måtte ha nytt forseil i 2020, manglende UV-duk gjorde at det kunne rives som papir.

Dette var kroneksempelet på viktigheten av UV-duk! Trist når det går slik. Har heldigvis UV-duk på både genoaen og storseilet (trekanten i enden), så håper seilene varer en stund til, for nå står det nok av andre utgifter og banker på døra?

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Dette var kroneksempelet på viktigheten av UV-duk! Trist når det går slik. Har heldigvis UV-duk på både genoaen og storseilet (trekanten i enden), så håper seilene varer en stund til, for nå står det nok av andre utgifter og banker på døra?

Ja ganske utrolig at det ikke var montert på. Trodde jeg kunne seile noen år med seilene da jeg kjøpte båten i 2019… Ny fokk kostet 22.000 i 2020, nytt storseil kostet 42.000 i 2023. Disse var cruisinglaminat-laminatseil med stående spiler fra Boding, til 36-fot Bavaria. 

lr-80 skrev 4 minutter siden:

Ny fokk kostet 22.000 i 2020, nytt storseil kostet 42.000 i 2023.

Det koster å være kar, det er sikkert! Men, som så mye annet, når regningen er betalt er det bare å legge det bak seg og se framover, heldigvis :wink: Og med splitt nye seil :thumbsup:

Hvis du er glad i å seile er nye seil gøy. Blir en annen verden med nye laminatseil vs 15 år gamle utblåste seil. Klart på rom slør går alt, men på kryss og skarp slør er det stor sto forskjell. Mine gikk ikke å trimme og krenging og fart bedret seg. 

Mitt storseil er fra 1986 (fra båten var ny). Utblåst, men ellers i god stand og fungerer fint. Jeg har god tid når seilene er oppe. Rullefokken måtte byttes etter drøye 20 år. Den begynte å revne. Jeg tror nok det hadde endel med soleksponering å gjøre.

Eivind

lr-80 skrev 37 minutter siden:

Dacronseilene på en typisk Bavaria fra 2008 er nok ikke svindyre, heller ganske billige. Står ok i vanlig turvind, fin på lens til de revner. Også disse kan vare 20 år, forutsatt vedlikehold og uv-beskyttelse. 

Vi betalte ekstra for rivesikker duk. Når storseilet ikke er i bruk, er det pakket ned på bommen. Vi er nå på tredje bomtrekket. Storseilet har et mastlik på ca. 15 meter. Og seilet veier rundt 60 kg.  Og det seilet er ikke 'utblåst'.

Jeg hadde en 2005-modell beneteau i 2017-2021, med originale seil. Jeg vet ikke merke på disse seilene, men hadde de hos seilmaker i 2020, som reparerte noen sømmer og byttet litt UB-beskyttelse.

Jeg ba i samme slengen om en vurdering fra dem, da jeg var usikker selb, og de mente jeg hadde helt OK turseil for de neste 4-5 sesongene. Båten var brukt i utleie, og nok primært gått for motor i minst halvparten av levetiden, begge seil var på rull. 

Renzir skrev 1 time siden:

Så lenge ett seil ikke har revnet kan det jo brukes. Til turseiling går jo det fint. 

Turseiling betyr gjerne familie og uerfarne ombord. Om du har gamle (men hele) og utblåste seil får du mindre kontroll og mer krenging . Dette kan fort ta bort seilgleden og skremme mannskapet. Jeg mener derfor at gode ( men det kan gjerne være dacron) seil også er viktig på turseiling. 

Bergen skrev 59 minutter siden:

Turseiling betyr gjerne familie og uerfarne ombord. Om du har gamle (men hele) og utblåste seil får du mindre kontroll og mer krenging . Dette kan fort ta bort seilgleden og skremme mannskapet. Jeg mener derfor at gode ( men det kan gjerne være dacron) seil også er viktig på turseiling. 

Helt enig; som jeg også skrev ovenfor (se tidligere innlegg). Men de trengs ikke byttes. De går og brukes og mange gjør det. Jeg har kjøpt nye seil til min båt. Er en grunn til det ja…

Selv om seil fra rundt 2008 mest sannsynlig er modent for utskifting uansett er det stor forskjell på oppgraderte seil eller standard fabrikkseil, som strengt tatt er modent for utskifting idet de forlater fabrikken. Motor og seilgarderobe er vel de to mest kostnadskrevende oppgraderingene man kan gjøre så det er lurt å ta med i betraktning. Paradoksalt nok er dårlig motor mer showstopper enn dårlig seil på en seilbåt.  

Hvor lenge seil holder avhenger av kvaliteten på duken og hvor mye brukt seilene er.

Bergen skrev 1 time siden:

Skjønner hva du mener. Dårlige seil kan ødelegge seilgleden, men skremme mannskapet er det bare kapteinen som kan. 

lr-80 skrev for 3 timer siden:

Med rullestorseil blir det pose av gammel dacron, som blir verre delvis innrullet. Dermed klarte jeg ikke unngå mye krenging selv med slakt skjøte og stramt uthal og fall. Mye morsommere med nye seil, det er sikkert!IMG_0395.jpeg.d39fcb375826e6f3f00d6dcd4c44f70a.jpeg

Det der ser ut som et rullestorseil med god fasong. Et storseil koster en del, men jeg tror ikke man får det igjen når man selger båten brukt, så om man finner en båt hvor oppgraderingen er gjort kan man sikkert gjøre et godt kjøp. 

quantumduck skrev for 6 timer siden:

Det der ser ut som et rullestorseil med god fasong. Et storseil koster en del, men jeg tror ikke man får det igjen når man selger båten brukt, så om man finner en båt hvor oppgraderingen er gjort kan man sikkert gjøre et godt kjøp. 

Ja, langt morsommere å seile med dette enn den gamle dacron-posen. Med tanke på at det kostet 65.000 kr for begge til min 36-foter, bør man ha det med i beregningen ved kjøp av båt - helst velge en hvor kostnaden nylig er tatt eller så bør kjøpsprisen reflektere kommende påkost. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...