Jump to content

Dimming av ledspotter=høyfrekvent piping

Jbt

Recommended Posts

Hei.

har montert 4 stk av denne typen spotter:

https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=1041154

Det var den eneste typen jeg fant som var store nok til å dekke gamle hull.

problemet er at det blir reine flombelysningen og ikke den romantiske duse belysningen når «kokka» skrur på bryteren.

Da var det bare å komme seg en tur på maritim for innkjøp av denne dimmeren:

https://www.maritim.no/nautilight-capricorn-dimmer-enhet

Dimmeren ble montert og styringen av dimmer er via en push bryter. Carligswich av-(på). Dette slik at det skulle se så originalt som mulig da jeg hadde ett par brytere som ikke var i bruk på dashbordet.

Alt koblet opp og dimming av lysene er som i en våt(regnfull) drøm.

Gleden var meget kortvarig for da regnet sluttet med sin langvarige konsert mot kalesjen, hørtes pipingen gjennom marg og ben.

Det er en høyfrekvent pipelyd som kommer fra spottene når lyset er dempet/dimmet. Når dem lyser på full styrke er det stille som i graven.

Hva er årsaken til dette?

Og hvordan kan jeg få bukt med dette?

(Jeg bare synser ... dette kan jeg egentlig ikke noe om)

LED-lys og dimmer er åpenbart ikke helt kompatibel.

"Kan dimmes med PWM-dimmer" står det i produktinformasjonen for LED'en, og Hella-dimmer er anbefalt.  Jeg vet lite om dimmere og enda mindre om 12V-dimmere, det står ikke spesifisert om den dimmeren du har kjøpt er PWM, men jeg ser vanskelig for meg at det kan være noe annet.

PWM, "pulse width modulation", betyr at strømmen skrus av- og på, og at perioden lyset er skrudd på bestemmer lysstyrken.  Åpenbart er det noe i LED-lampa som beveger litt på seg når strømmen skrus av og på (kanskje en elektromagnetisk effekt eller en termisk effekt), og frekvensen til dimmeren er vel i dette tilfellet et sted mellom 10-20 kHz, slik at det blir pipelyd.  Med en dimmer som har høyere frekvens enn 20 kHz vil ikke kunne høre pipingen lengre - men det kan fortsatt være et problem f.eks. for hunder.

Alternativene er å bytte dimmer eller lys.  En eventuell reklamasjon må eventuelt være på Hella-lysene, ettersom produktsiden sier at de kan dimmes med en PWM-dimmer.  Det kan jo være forsøket verd å prøve Hella-dimmeren som det reklameres for på produktsiden.

Noen LED-lys er følsomme på spenningen, i såfall kunne man forsøkt å seriekoble to av dem og se om de gir mindre lys da.  Ettersom det står på produktsiden at LED'en aksepterer et vidt spenn av spenninger men har konstant effektbruk, så vil den antageligvis gi akkurat like mye lys uansett spenning.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jbt skrev for 9 timer siden:

Hei.

har montert 4 stk av denne typen spotter:

https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=1041154

Det var den eneste typen jeg fant som var store nok til å dekke gamle hull.

problemet er at det blir reine flombelysningen og ikke den romantiske duse belysningen når «kokka» skrur på bryteren.

Da var det bare å komme seg en tur på maritim for innkjøp av denne dimmeren:

https://www.maritim.no/nautilight-capricorn-dimmer-enhet

Dimmeren ble montert og styringen av dimmer er via en push bryter. Carligswich av-(på). Dette slik at det skulle se så originalt som mulig da jeg hadde ett par brytere som ikke var i bruk på dashbordet.

Alt koblet opp og dimming av lysene er som i en våt(regnfull) drøm.

Gleden var meget kortvarig for da regnet sluttet med sin langvarige konsert mot kalesjen, hørtes pipingen gjennom marg og ben.

Det er en høyfrekvent pipelyd som kommer fra spottene når lyset er dempet/dimmet. Når dem lyser på full styrke er det stille som i graven.

Hva er årsaken til dette?

Og hvordan kan jeg få bukt med dette?

PWM dimmeren har en spec på min 40W. Det kan (utrolig nok) være en årsak da 4 x 6W lamper er under grensa. Har erfart lignende i heimen med div 12V lamper som har blitt byttet til LED. Når belastningen blir for liten så fønker de dårlig. Ser at Hella sin anbefalte (og dyre) dimmer ikke har en nedre grense, men til den prisen er den vel overkill. Ville rett og slett prøvd en mindre og rimeligere dimmer. Mener Biltema har. 

Jbt skrev for 17 timer siden:

Hadde vel egentlig håpet at det var så enkelt som en motstand eller noe slikt.

Får dra å få tak i den hella dimmeren i morgen

Etter å ha vært å tatt denne hella dimmeren i nærmere skue viser det seg at den ikke er kompatibel med en push bryter, man må ha en dimmerbryter i tillegg. Ikke skjønner jeg da vitsen med en slik boks.

Det er ikke noe alternativ å bytte til andre lamper da det er svært få som er så store og disse allerede er betalt og montert.

Jeg tviholder på å ikke lage nye hull til ny dimmer i dashboad derfor dette med dimming via pushbryter er viktig for meg

tobixen skrev On 16.7.2023 at 1.09:

Ettersom det står på produktsiden at LED'en aksepterer et vidt spenn av spenninger men har konstant effektbruk, så vil den antageligvis gi akkurat like mye lys uansett spenning.

Slike led pærer som kan ta feks 10-40 har jo innebygd regulering - også PWM. Ikke uvanlig at spesielt billigere Led pærer kan støye selv uten ekstern dimming

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du kunne prøvd å legge på en last (motstand) parallelt med lampene, men det er ikke akkurat en ideell løsning. Ganske stor motstand blir det også for å brenne av 16 watt . Kanskje prøve om det blir bedre med en "vanlig" pære først.

Pipingen kommer som regel fra en spole som begynner å vibrere. Uten at den informasjonen hjelper deg noe særlig ?

Spotene er specet for 9-33V og det angis at dimming må gjøres med PWM så motstand og senke spenning vil neppe bety noe da de har sin interne strømregulering (LED må reguleres på strøm, ikke spenning). Så en eller annen PWM-dimmer som passer til 24W effekt er nok den rette løsningen. Hella sin var sykt dyr og overkill etter min mening..

37 minutes ago, Fantino said:

Spotene er specet for 9-33V og det angis at dimming må gjøres med PWM så motstand og senke spenning vil neppe bety noe da de har sin interne strømregulering (LED må reguleres på strøm, ikke spenning). Så en eller annen PWM-dimmer som passer til 24W effekt er nok den rette løsningen. Hella sin var sykt dyr og overkill etter min mening..

Poenget med motstand i mitt forslag var ikke å redusere spenningen, men å komme over minimum-effekt-kravet til regulator.

1 hour ago, ttyridal said:

Pipingen kommer som regel fra en spole som begynner å vibrere. Uten at den informasjonen hjelper deg noe særlig ?

Vanlig greie med transformatorer og AC ... men hvorfor skulle det være en spole i et 12V DC LED-system med PWM-regulering?

(Edit: dette kan kanskje se ut som reteorisk hesketeknikk, i såfall beklager jeg - det er et ærlig spørsmål som jeg ikke vet svaret på)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

19 minutes ago, tobixen said:

Vanlig greie med transformatorer og AC ... men hvorfor skulle det være en spole i et 12V DC LED-system med PWM-regulering?

(Edit: dette kan kanskje se ut som reteorisk hesketeknikk, i såfall beklager jeg - det er et ærlig spørsmål som jeg ikke vet svaret på)

Lampene tåler 9-33 volt. Mao sitter det en lokal regulator i hver lampe. Jeg gjetter på en eller annen switch-mode sak.

ttyridal skrev for 1 time siden:

Poenget med motstand i mitt forslag var ikke å redusere spenningen, men å komme over minimum-effekt-kravet til regulator.

Ser nå at du skrev parallell ja ? Men som du påpeker, den motstanden må være kraftig i så fall så tror alternativet med 12V lampe er bedre. Er i alle fall slik jeg har ‘overlevd’ hjemme fram til jeg enten har fått tak i kraftigere LED-pærer eller byttet regulator - dvs har latt en halogenpære være igjen for å øke strømtrekk.

Er også usikker på nøyaktig hva som skaper fenomenet da dimmere og drivere definitivt er elektroniske og ikke med spoler etc, men tror det er at de krever en minimum last for å ikke få feil egenfrekvens på et eller annet vis. Kan gjerne også være at intern regulator og dimmer jobber på nesten samme frekvens?

Fantino skrev 38 minutter siden:

dimmere og drivere definitivt er elektroniske og ikke med spoler etc,

switch mode power bruker spoler, bare at når man kjører opp frekvensen så kan spolene gjøres mye mindre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

3 hours ago, Fantino said:

dimmere og drivere definitivt er elektroniske og ikke med spoler etc

Altså, det er ikke noe motsetningsforhold mellom hverken spoler eller transformatorer og "elektronisk".  Du kan finne begge i en dc-dc led-driver.

Det jeg tror er tilfelle her, er at det er en switch-mode driver (av "buck" type sannsynligvis) i lampen. Disse har et "magnetisk element" - en spole. Denne er dimbar med pwm ifølge datablad, men sier dessverre ingenting om f.eks frekvensen på pwm. 

Systemet med dimmeren og driver treffer så en frekvens som får spolen i driveren til å vibrere. Eller nærmere sagt ledningene på spolen til å vibrere.   Dette er veldig ofte kilden til høyfrekvent pip fra div dingser. Det kan også oppstå over tid (hvis ledningen på spolen løsner litt f.eks. (resonansfrekvensen endres) Du kan alltid få en spole til å "synge" om du treffer rett frekvens, men ikke nødvendigvis på en frekvens vi hører.

Samme prinsipp som når en transformator durer - men det det er ofte på en lavere frekvens.

Siden dimmeren er utenfor spec (for lav belastning) kan den nok finne på å "sende" litt av hvert ut - f.eks fordi den stopper og starter i høyt tempo.

Eller den kan rett og slett operere på en uheldig frekvens i forhold til driveren.

Tar også forbehold om at alt dette er feil ettersom jeg ikke har pelt fra hverandre den aktuelle lampen ?

Med spole mener jeg trafo ja. Små induktorer/coiler i switch mode forsyninger er vel vanlig og må til om de skal levere noe særlig strøm mener jeg, men jeg har ikke sett slike i de LED-pærene jeg har dissekert/ødelagt/klønt i stykker ? Det sitter typisk små chiper inni pluss noen SMD resistorer/kondensatorer, og jeg innbiller meg at disse bare regulerer strøm gjennom LED-en innenfor et visst spenningsområde? Men i selve forsyningen sitter det sikkert noe som hyler om belastning blir feil? Ble aldri orden på lys i kjøkkenvifta mi (flimring) når jeg skiftet til LED før jeg rev ut trafo og erstattet med en liten LED-driver fra Biltema. På badene ordnet det seg når LED-pærene fikk nok effekt.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...