Jump to content

Bytte kjølbolter på sjøen


Lillejan

Recommended Posts

Ble oppmerksom på rust som seiv opp ved malinga tilhørende aktre kjølbolt. Skrapte vekk malinga og angrep mutteren litt, den er fullstendig gjennomrustet. Firkantskiva er rustfri, bolt og mutter er galvanisert, bra kombo… Det er jernkjøl hvor boltene ikke kan byttes (ikke gjenget).

 

Lengre forut på kjølen står det ytterligere 6 bolter (3x2stk side om side). Disse boltene er i en helt annen forfatning og ser tilsynelatende grei ut. På disse boltene er firkantskiva magnetisk.
 

Før jeg angriper mutteren enda mer, tror dere det er mulig å skifte mutter og skive da båten ligger på sjøen? Jeg ber til høyere makter om at bolten ikke er opprustet også.

IMG_5012.png

Link to post

Det er 2,5T delt på 7 bolter. I bakkant er jo skroget ganske fleksibelt sammenligna med lenger forut, så jeg ville tippa at det kan gå? 
 

Når jeg har hatt båten oppe tidligere ser den tight og fin ut i sammenføyninga skrog/kjøl. Det er heller ingen lekkasje inn i båten. Hvor mye den rustklumpen der faktisk holder kjølen er jeg usikker på, men jeg tror jeg kan klare å slå i stykker hele mutteren kun med meisel og hammer.

Link to post

Jeg har slutta å tro, men jeg håper at alt er strøkent bak mutteren. Når jeg slår på bolten høres den solid ut. Mutteren høres ut som den er laga av plast.

 

Det er ikke boltlommer, boltene er støpt fast i kjølen.

Link to post

Jeg har prøvd å sjekke ut båten. Så vidt jeg kan finne ut så er kjølen av støpejern. Hvis galvaniserte  bolter er støpt som del av kjølen, så er det metallurgi ukjent for meg. En av metodene fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag, er blant annet å gjenge boltene ned i jernkjølen. Uansett, det er vel ingen umiddelbar katastrofe å bytte mutteren med båten i sjøen. Problemet kan være å oppnå korrekt moment på bolten med hengende kjøl. Mutter og skive av samme materiale som bolten.

Link to post
Hulda skrev 1 minutt siden:

Jeg har prøvd å sjekke ut båten. Så vidt jeg kan finne ut så er kjølen av støpejern. Hvis galvaniserte  bolter er støpt som del av kjølen, så er det metallurgi ukjent for meg. En av metodene fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag, er blant annet å gjenge boltene ned i jernkjølen. Uansett, det er vel ingen umiddelbar katastrofe å bytte mutteren med båten i sjøen. Problemet kan være å oppnå korrekt moment på bolten med hengende kjøl. Mutter og skive av samme materiale som bolten.


Dette er vel den eneste modellen de gjorde det slik på, meg bekjent. Ikke så veldig smart om man har behov for å bytte de… Ja, jeg har tenkt på dette med moment selv, men jeg er sannelig ikke sikker på hvor mye «hjelp» det er i mutteren slik som står i dag heller. Den ser verre ut i virkeligheten enn på bildet. 
 

Hva kommer korrosjonen av tro? Da det kun er denne bolten som er rammet. I motsetning til de øvrige boltene har denne jordingstilkoblinga fra motoren/batteri og en A2/A4 firkantskive.

 

Jeg får anskaffe en M22 mutter og firkantskive i galv, så får jeg ta det på sjøen om jeg må. Hvis ikke venter jeg til høsten og tar den opp. 
 

Jeg er redd for alternativet hvis selve bolten er skadd. Det blir jo et prosjekt av en annen verden. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...