Jump to content

Unøyaktig tankmåler Yamarin cross 54 br

TerTorb

Recommended Posts

Har nylig kjøpt yamarin cross 54 br 2018 modell. Tankmåler viste 1 "strek". Etter å ha fullt 30 ltr viste måleren bortimot full tank. Fylte 10 ltr til, og måleren viser da full tank. Båten har 63 ltr tank. Ut fra lyden i påfyllingsrøret føler jeg meg trygg på at det er plass til minst 10 ltr til, om ikke mer. Synes også at tank nivået sank uforholdsmessig raskt mot slutten. Noen som har erfaring med dette?

min erfaring er at tankmålere generelt kan være ganske upålitelige.

Skal være 90 liters tank i min yamarin.  Bensinmåler med 7 strek i yamaha multiinstrumentet.  Syns ikke den er ikke så gal mtp nøyaktighet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

TerTorb skrev 1 time siden:

Har nylig kjøpt yamarin cross 54 br 2018 modell. Tankmåler viste 1 "strek". Etter å ha fullt 30 ltr viste måleren bortimot full tank. Fylte 10 ltr til, og måleren viser da full tank. Båten har 63 ltr tank. Ut fra lyden i påfyllingsrøret føler jeg meg trygg på at det er plass til minst 10 ltr til, om ikke mer. Synes også at tank nivået sank uforholdsmessig raskt mot slutten. Noen som har erfaring med dette?

Tankmålereni båt er generelt _fryktelig_ upresise som @ivar skriver. Dersom tanken din ligger i kjølen og er formet etter skroget er det helt naturlig at nivået minker raskt mot slutten da måleren kun måler høyden i tanken og volum/høyde avtar raskt når tanken smalner mot bunnen. Det greiest er å lage seg en minimumsreferanse med å kjøre noenlunde tomt og så fylle smekkfullt slik at en ser hvor mye som manglet ift tankens kapasitet, og legge seg dette tallet på minnet. Bare å fylle forsiktig mot slutten for å unngå å søle, men ignorere at måleren evt viser fullt.

I tillegg har ofte tankene lufting på feil sted (ikke høyeste punkt) slik at en må lirke og vente og evt rugge på båten for å få ut luft. Har vært slik på 4/5 av båtene jeg har hatt, inkl den jeg har nå. Mangler fort 50-100 liter om jeg ikke er tålmodig når jeg fyller..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...