Jump to content

Rev nødløsning

Townes

Recommended Posts

Hei godtfolk! Er ute på tur og det er mye vind så vil gjerne prøve å seile med kun storseil på øverste rev. Det er ikke lagt opp reveliner inne i bommen, og jeg får ikke gjort det nå, men det er revekrok i forkant. Er det mulig å feste en line igjenom reveemaljen og under bommen, og så feste den i storseilfeste bakerst på bommen?

Tenker å gjøre dette i havn, og skjønner da at jeg ikke for tatt ut mer seil ila turen, før jeg bytter om i havn igjen.

God sommer!

Hei, velkommen på forumet. Er det ikke reveliner i det hele tett, eller er det to liner, og seilet har tre rev, så det er bare 3. revet som mangler? Da er det vanlig å tre om 1. revet. Er det en liten / stor båt? Jeg tenker det går en grense ved si 30 fot. Mindre enn det kan man knyte fast på bomenden, gitt at du har strukket stramt akterover og nedover. Større båt hadde jeg ikke dratt ut i mye vind uten å ha testet reveopplegget på forhånd. Det er ikke i kuling man tester det for første gang. 

Det er en liten båt ja. Maxi 77. Det er ikke lagt reveliner i det hele tatt. Tenker å lage en løkke rundt bommen og reveemaljen, og så føre enden til storseilfeste i bomenden hvor jeg har mulighet til å justere bakover. Det er meldt 10(13) m/s i morgen, så forholdsvis mye vind. Er det risky å teste det?

Townes skrev for 3 timer siden:

forholdsvis mye vind. Er det risky å teste det?

Jeg skjønner dere er på tur. Er dere lite rutinerte, barn ombord? Vi var i den situasjonen, at det blåste mye så vi kunne ikke bruke tid på barna. Da fikk vi tante til å hente dem med bil, kafébesøk og kino mens mor og far seilte båten hjem. 
10-12 m/s er ikke uvanlig og en gang må være den første. Legg rute på plotteren så er det en ting mindre å tenke på. Har dere lite forseil / rullegenoa så bør det helt klart være håndterbart. 

Code0 skrev 1 minutt siden:

@Valkyrjalitt feil tau du bruker der bak, og det skal knytes på bommen, opp gjennom maljen og ned bak på bommen for å få god seilfasong. 

Stemmer det, eneste bildet jeg fant. Dette var fortøyningslina som lå øverst i cockpitluka, gikk fra 3 knop for fulle seil til knockdown på sekunder. Fjordseiling på sitt beste... Måtte tre løkka bak og henge med full kroppsvekt for å få til den elegante surringen du ser. Kanskje ikke optimalt seilprofil, men bedre enn å drive på land

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Måtte tre løkka bak og henge med full kroppsvekt for å få til den elegante surringen du ser. Kanskje ikke optimalt seilprofil, men bedre enn å drive på land

Et alternativ kan være å lage en stropp som kan fungere som et ekstra uthal for storseilet. Så slakker man av det egentlige uthalet,  fester det til revelinen og stammer opp med vinsjen

image.png.3efd3ca0ee47458edc434b4b77f86e0d.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...