Jump to content

Betraktninger om det å ha båt......

Hekri

Recommended Posts

Kunne ikke ramlet meg inn å sette vekk arbeid på båten til andre, ikke har jeg økonomi til det heller. Men dette gjør vel ikke at jeg er verken mere eller mindre "verdig" å ha båt for det!!

De timene jeg tilbringer med vedlikehold verdsettes like høyt som timene ute på fjorden.

Jeg har riktignok en båt som innbyr til å bli stelt og dullet med; teakdekk å vaske, mahogny å lakke/pusse/flikke, skrog å holde pent,  motor fra 1976 å holde i gang, det er alltid mulig å oppgradere noe på det elektriske eller i riggen.... det tar nok aldri slutt :crazy:

Er ikke veldig opptatt av at det hele tiden skal være blankpolert selv om jeg liker at det ser velholdt ut, men verdsetter at jeg kan stole på at ting virker som det skal! 

Den dagen jeg jeg ikke klarer vedlikeholdet lenger så krympes og avskoges nok båtholdet til overkommelig nivå, finnes mye fint i plast der ute når den tid kommer ;-)

Livet med båt er verd litt innsats når det bringer stunder som dette:IMG_20230615_010707.jpg.4ceefa1b0c35f9fba873b47e207c8e81.jpg

tobixen skrev for 19 timer siden:

For de av oss (meg selv inkludert) som har tolv tommeltotter, så ender man opp med å legge ned mange timers innsats og få et halvgodt resultat, mens en profesjonell kunne gjort bedre arbeid på én arbeidstime selv med én håndt bundet på ryggen.

(Pluss at man må bruke ekstra tid på å gjøre research, lese seg opp, poste dumme spørsmål på båtplassen, kanskje øve seg litt, før man kan gå i gang med selve arbeidsoppgaven)

Jeg er selv i den kategorien. Jeg er mye bedre i min egen jobb enn til å skulle lære meg opp og gjøre det andre er gode på. Jeg er opptatt av at båten min skal være fin, i god stand, og holde seg bra, men det tar meg mye mye lenger tid å lære, lese meg opp, forsøke, prøve og feile (huff!) og kanskje måtte reparere ting jeg har gjort galt, enn å sette det bort til en proff som kan det man driver med og da en man kan stole på. Da må man ikke gjøre feilen mange gjør og prutte og prutte og velge den billigste. Velg den beste, og betal det vedkommende skal ha.

Jeg gjør det jeg er god på, så lar jeg andre gjøre det de er gode på. Men klart de skal ha betalt for det. Er kompetansen og erfaringen de har gjort seg gjennom mange år man betaler for, ikke bare tiden det tar der og da. Man betaler for et godt og effektiv resultat.

«Det viste seg å være en veldig enkel jobb», ja med erfaring og kunnskap kan det meste være enklere og for de av oss som ikke har kunnskap, lyst eller evner til å polere eller mekke på egen båt så er det behagelig at noen andre har de interessene/kunnskapen/erfaringene.

Lingefan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...