Jump to content

Problemer med touch-screen Simrad NSS evo2

Sørlandet2

Recommended Posts

TåT skrev 1 time siden:

Står den montert i båten, eller har du den hjemme? Enkelte touch-skjermer kan fungere dårlig på «kjøkkenbenken» pga manglende jording. Trikset da er å jorde med den andre hånda, feks ved å legge en finger på minuspolen på batteriet. 

Den står i båten. 

Kanskje prøve en finger halvveis ned i sigarettenneren 👍

abbor skrev 11 minutter siden:

Virker touchskjermen ikke i det hele tatt, eller virker den dårlig? 

Hvis den virker dårlig så kan du prøve å kalibrere skjermen. Du finner det under Innstillinger, System, Avansert 

Det er også mulig å koble til et OP50 panel for å kontrollere skjermen. 

Den virker ikke i det hele tatt. 

Takker for tips. 

Jeg var nå på vei til å bytte til en ny som forhandler hadde i hus. 

Men tok et siste forsøk på å koble fra alle kontakter, og koble til på ny. Da funka det 🙂 Har mulighetens vert litt dårlig kontakt, jording, som TaT antyda. 

Men nå sliter jeg med GPS signal, men det må vel ordne seg. 

Ny oppdatering. 

Etter jeg var så tilfreds i forrige innlegg, at den virka, så var det like galt når jeg skulle på tur dagen etter. 

Så jeg løsna den så virka den. Det virker rett å slett som tuch-funksjonen fungerer dårlig når den er fastskrudd, men fungerer helt fint når den er løs. 

Er det noen som kan komme med en forklaring på det? 

abbor skrev 47 minutter siden:

Kan være en intern kontakt med dårlig kontakt. Noen som har litt erfaring med å mekke laptoper burde være kvalifisert til å åpne opp og sjekke kontaktene til skjermen. Lurt og ta kontaktene ut og inn noen ganger. 

Når jeg for to dager siden tok ut kontaktene, og det da fungerte, så fikk det en omgang med kontakt-rens, og beskyttelse. 

Plotteren fungerte i dag, men ikke tuch-funksjonen. Men når jeg tok ut de åtte skruene som holder plotteren i panelet, så virket den igjen. Så det virker som den ikke liker å være fastskrudd. Det ser ut som alt er plast der skruene står, også festet i panelet som er plast. Litt søk på net, samt tidligere kommentar her, så mistenker jeg om det kan ha noe med jording en eller annen plass, enten i plotteren eller en annen plass. 

abbor skrev 14 minutter siden:

Det er de interne kontaktene mellom LCD panel og kretskortet jeg mistenker. Og at når skjermen skrus fast så vrir huset seg litt, noe som påvirker kontakten. 

Ja. Ser det som en mulig årsak. Ja, ser det var det du sa i forrige melding.

Får prøve med "løs" skjerm i morgen. 

• 1 år senere...

Nok en oppdatering på denne. 

Det kan se ut som når skjermen blir varm, så slutter touch-funksinen å virke. 

Hvis den slutter å fungere, så legger jeg fuktig klut på skjermen, så fungerer den fint igjen. Dette i kombinasjon med at jeg er blitt flinkere å sette på dekslene når båten ligger i ro på dagstur. 

Håper med det å få noen år til ut av den 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...