HiWard Startet 19.Juli.2023 Del på Facebook Startet 19.Juli.2023 Jeg har flere lekkasjer langs sammenføyningen som er skjult bak fenderlist. Har derfor planer om å ta av fenderlista, rengjøre, påføre ny tettemasse og så montere samme fenderlist. Hvor vanskelig er det å montere en gammel fenderlist når den først er tatt av? Krymper den? Den er nok minst 15 år gammel, men i god stand så jeg vil helst slippe å sette på en ny. Noen med erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Pedaltom Svart 19.Juli.2023 Del på Facebook Svart 19.Juli.2023 Jeg gjorde det for et par tre år siden på min Nidelv 24. Fenderlisten var sveiset sammen og ikke skrudd fast noe sted. Jeg brukte varmepistol både til å ta av listen, som var veldig enkelt, og til å sette den på igjen, som var noe mer utfordrende. Først merket jeg av på fender og på båtripen for hver meter med tusj for å ha referansepunkter til når jeg skulle ta listen på båten igjen. Med listen av freste jeg forsiktig et spor for hånd med en ordinær liten vinkelsliper med diamantskive rundt hele båten. Jeg vurderte å bytte naglene som holder sammen skrogets over og underdel, men droppet det. Sporet jeg hadde frest fylte jeg med Tec7. På fenderlisten vasket jeg vekk mye dritt fra innsiden, og la den på fra akter og strammet med et par jekkestropper festet i front på fenderlisten mot et fast punkt et stykke foran båten. Så satte jeg på og varmet listen fra akter en kort strekning av gangen direkte med varmepistol, og førte den på plass. Vekslet mellom styrbord og babord. Når tusjmerkene var omtrent overens gikk jeg videre. Jeg brukte for sikkerhets skyld to varmepistoler og hadde hjelp av kona. Jeg strammet opp stroppene etter hvert for å holde på strekkingen. Operasjonen gikk faktisk greiere enn jeg fryktet. Du må være forsiktig med varmen så ikke plasten smelter. Bedre med litt tolmodighet! Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 20.Juli.2023 Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Fenderlista utgjør en sentral del av båtens utseende. En dårlig påsatt fenderlist trekker ned helheten. Jeg anbefaler å montere den etter boka i første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2023 Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 HiWard skrev for 14 timer siden: Hvor vanskelig er det å montere en gammel fenderlist når den først er tatt av? det er ikke en enmannsjobb her er en metode https://www.maritim.no/montering-fenderlist https://www.google.com/search?q=montere+fenderlist&oq=montere+fenderlist&aqs=chrome..69i57j0i512j0i22i30l2j69i60.8734j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:b53edd88,vid:idyEwCAEBWM Kaptein Vom. skrev 4 minutter siden: Jeg anbefaler å montere den etter boka i første forsøk. Og det er? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 20.Juli.2023 Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Lista er antakligvis sprø og lite fleksibel, Ofte kan man brekke dem tvers av etter 15-20 år. Hadde målt opp og kjøpt ny. Enleste måten å montere på er å ha lista i en tønne med varmt / kokende vann ( gjerne på en tralle) slik at man legge på list etterhvert som man går rundt båten. Leverandør oppgir ofte anbefalt strekk. Man bør være minst 2 stk til en slik jobb. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juli.2023 Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Lista må ha et visst strekk for å holde seg på plass ja. Jeg har vært med etpar ganger for å sette på plass list som har vært delvis demontert pga reparasjoner. Ble litt , Siste gange brukte vi jekkestropp for å få strammet bedre , da ble den bare litt for kort Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HiWard Svart 20.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Takker for mange gode svar! Ugh, dette høres ut som et litt større prosjekt enn jeg hadde håpet… Jeg har jo lest diverse tråder om det å legge på ny fenderlist og gjengangerne er gjern krabbekoker, jekkestropper, to til tre mann og blod, svette og tårer 😞 Virker ikke som at man har noen særlig fordel av at lista har stått på i 15-ish år. Kanskje dette er en jobb man setter bort, så kan jeg heller fjerne gammel fenderlist og tette lekkasjene selv 🤔 Latmannsløsningen er vel å fuge mellom skrog og fenderlist? Det kan fungere greit i dette tilfellet siden fenderlisten står nesten 90 grader på skroget om man ser for seg et tverrsnitt på tvers av båten. Er dette en farbar vei, eller blir det ikke bra nok? Hva slags fugemasse bør man da eventuelt gå for? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juli.2023 Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Jeg byttet list på en eldre Fairline sammen med kona. Vi gjorde det en varm sommerdag: - fenderlista lå i sola og var veldig varm og myk - la først den ene siden long-side, deretter nesa i båsen, så andre siden longside, og til slutt møttes endene på midten bak. - verktøy: en stekespade i plast (var noen profiler bak lista som skulle presses inn i slisse-spor) pluss arbeidsom kone. Samt sola til å varme lista, og god sommervarme i lufta. Det gikk lekende lett, og tok vel kanskje 3-4 timer eller noe deromkring. Jeg la imidlertid på ny fenderlist fra Wilks i UK. Jeg hadde grudd meg lenge og hatt lista liggende i flere år, før kona sa at : nå skjer det, lett på ræva. Og så var det gjort. Må tilføye at min fenderlist ikke var av den voldsomt kraftige typen, men ganske «enkel». Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Juli.2023 Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Er lista skikkelig varm trenger man ikke jekkestropper, slik vi gjorde det sist ( 26 fot sjark) så målte vi nøyaktig lengde - anbefalt strekk. Merket midten av lista, startet bak med å feste enden og strakk sånn passe bortover slik at midtmerket på lista kom midt på baugen, deretter var det bare å strekke akterut til endes. Ikke strekk for mye over evt skarpe kurver, dra heller litt ekstra over rette strekk, bruk hansker. Dette er ikke noen vanskelig jobb, har man alt klart så går det raskt og greit. På laveste pungt, særlig da på tradisjonelle "sjekteskrog " der lista (hvis klemtype over fals) blir liggende i en svak u -form borrer man et par 5mm hull i underkant av lista på SB & BB side så slipper man ut vannet som samles inne i lista. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 21.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 nordan family 27 skrev for 12 timer siden: Jeg byttet list på en eldre Fairline sammen med kona. Vi gjorde det en varm sommerdag: - fenderlista lå i sola og var veldig varm og myk - la først den ene siden long-side, deretter nesa i båsen, så andre siden longside, og til slutt møttes endene på midten bak. - verktøy: en stekespade i plast (var noen profiler bak lista som skulle presses inn i slisse-spor) pluss arbeidsom kone. Samt sola til å varme lista, og god sommervarme i lufta. Det gikk lekende lett, og tok vel kanskje 3-4 timer eller noe deromkring. Jeg la imidlertid på ny fenderlist fra Wilks i UK. Jeg hadde grudd meg lenge og hatt lista liggende i flere år, før kona sa at : nå skjer det, lett på ræva. Og så var det gjort. Må tilføye at min fenderlist ikke var av den voldsomt kraftige typen, men ganske «enkel». Dette høres jo ikke så ille ut. Jeg må nok gjøre dette på land, så noen sommervarme kan jeg ikke regne med. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 21.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 hanto1 skrev for 1 time siden: Er lista skikkelig varm trenger man ikke jekkestropper, slik vi gjorde det sist ( 26 fot sjark) så målte vi nøyaktig lengde - anbefalt strekk. Merket midten av lista, startet bak med å feste enden og strakk sånn passe bortover slik at midtmerket på lista kom midt på baugen, deretter var det bare å strekke akterut til endes. Ikke strekk for mye over evt skarpe kurver, dra heller litt ekstra over rette strekk, bruk hansker. Dette er ikke noen vanskelig jobb, har man alt klart så går det raskt og greit. På laveste pungt, særlig da på tradisjonelle "sjekteskrog " der lista (hvis klemtype over fals) blir liggende i en svak u -form borrer man et par 5mm hull i underkant av lista på SB & BB side så slipper man ut vannet som samles inne i lista. Bra tips om å merke den på midten. Fenderlista mi starter og slutter også bak og skjøten dekkes av et beslag i rustfritt stål. Ikke dumt å lage noen hull til drenering. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Gulborg Svart 21.Juli.2023 Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Husk også at fenderlista strekker seg ca 10 % . Enklest med halv tønne vann på krabbekoker på hjul Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.