Jump to content

Jule- og nyttårshelga på fjorden?

Astor

Recommended Posts

Litt uvirkelig for de fleste, men jeg vet at det finnes båtfolk som tar med seg juleribba og stikker til sjøs. Det har vært avisomtaler av flere som tar "jula i sjøen". Et uttrykk hentet fra handelsflåten når skipet ikke lå ved kai i jula, men var ute på åpent hav.

Det er fristende å kaste loss i nyttårshelga og feire det nye året ombord i nyinnkjøpt skute.

Horten er for oss et bra alternativ. Vi vet at flere søker mot Gjestehavna denne helga. Greit å ligge til strøm, hvis gradestokken kryper ned under null på gradestokken.

Er det flere som har lignende tanker?

Et uoffisiellt vintertreff?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jada, har slike tanker hvert år jeg, men jeg får ikke med meg resten av mannskapet. Dessuten maser foreldre, søsken og nieser/nevøer på at vi skal være sammen med DEM i år. Drømmen er å fylle båten med masse mat og drikke, toppe opp dieseltankene og sørge for å ha nok gass. Så sette turen ut fjorden julaftens morgen og returnere 1. eller 2. juledag. Behøver ikke å reise så langt, hovedsaken er å feire jul i en annen havn enn hjemmehavna. Trenger ikke landstrøm heller, varme får vi fra dieselovnen.

Til neste år, da...!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Litt uvirkelig for de fleste, men jeg vet at det finnes båtfolk som tar med seg juleribba og stikker til sjøs. Det har vært avisomtaler av flere som tar "jula i sjøen". Et uttrykk hentet fra handelsflåten når skipet ikke lå ved kai i jula, men var ute på åpent hav.

Det er fristende å kaste loss i nyttårshelga og feire det nye året ombord i nyinnkjøpt skute.

Horten er for oss et bra alternativ. Vi vet at flere søker mot Gjestehavna denne helga. Greit å ligge til strøm, hvis gradestokken kryper ned under null på gradestokken.

Et uoffisiellt vintertreff?

Jeg foreslår et uofisiellt vintertreff på Søndre Skjerholmen, bunnefjorden, oslo/nesodden.

Det er derfra gode siktforhold innover til Rådhusbrygga, Akershus festning, osv.. Så fyrverkeriet får man se fra et knallbra sted!

Og ja, jeg tenkte da på nyttårsaften.

For min del blir det spennende å se om min 1,7kW Wallas orker å gi nok varme..

[quote name='Astor' date='17.12.05 22:37' post='191605'

Astor du er heldig som for med deg sjefen på det , har prøvd og prøvd jeg også men om vinter'n trur jeg ikke at jeg har sett økosjefen på brygga en gang , men med nybåt så .

Veit at det pleier å være endel folk i horten gjestehavn nyttårshelga ,må ta meg en dagstur jeg da kansje . Bedre enn intet .Pleier å ta meg en Strømstad tur på vinteren jeg aleine , kan jeg gjøre som jeg vil .

Er foresten en liten gjeng som pleier og ta nyttårs helga på Mølen , noen fra hjemmehavna mi bla .Er vist flott å ligge der ute å se innover på rakettshowet kl-00.00

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Sånne innlegg gjør meg bare enda mer misunnelig på de som har tatt skrittet for å leve ut drømmen. - var på tur blandt "bo-båtene" på Aker brygge i går.

Det ser ut som de som bor der har det veldig bra, - og ikke minst syntes det å være et naboskap med ALLE typer mennesker. JUletrær og julelys var montert i enhver båt, uansett størrelse.

- Lurer på om jeg får med kona på det noen gang jeg.... ( Hadde blitt en fin båt hvis vi hadde solgt huset )

Sånne innlegg gjør meg bare enda mer misunnelig på de som har tatt skrittet for å leve ut drømmen. - var på tur blandt "bo-båtene" på Aker brygge i går.

Det ser ut som de som bor der har det veldig bra, - og ikke minst syntes det å være et naboskap med ALLE typer mennesker. JUletrær og julelys var montert i enhver båt, uansett størrelse.

- Lurer på om jeg får med kona på det noen gang jeg.... ( Hadde blitt en fin båt hvis vi hadde solgt huset )

Jeg skulle gjerne vært med å feire nyttårsaften på sjøen, men i år drar jeg til fjells. Båtboerlivet på Aker brygge er herlig, kan anbefales til alle som har båt!

Jeg kunne godt tenkt meg en tur utpå 2 juledag

( Hadde blitt en fin båt hvis vi hadde solgt huset )

Tiltredes!

(Skal selge huset på nyåret. Venter bare på en kort, men rådyr rekke av håndverkere som skal pynte opp. Kontrakt på splitter ny båt er allerede signert. Det blir mye fin båt av et hus. :yesnod: Bare jeg finner en brukbar havneplass så vet jeg hvor mye av budsjettet som jeg har igjen til å feire jul og nyttår for på sjøen neste år. :rolleyes: )

Hei!

Skal vere ombord i danskebåten (frå Bergen) den 31.12.05 og feire nyttår og stor dag i familien ombord den 1.1.06. Svigermor er i farta og inviterer med alle, både unge, vaksne og dei godt vaksne. :flag::drink:

Om dette kvalifiserer til å vere "på fjorden" i nyttårshelga veit eg ikkje, men dersom det blir storm vil båten ankre opp nede i ein av fjordane i Rogaland .... så då så.

Fasilitetane ombord er i alle fall bra i høve til dei knapt 22 fot eg er vand til.

mvh

VindiHaaret

Har du ikke varmeapparat? Tror det skal bli varmt og godt i båten min med 1700W Wallas på full guffe :)

Jo da, opptil fler. Men våre små venner skal også være med, og de er vare på kulde. Det er transporten fra bil og over i båt som kan være kritisk.

Hei

Hvis vær og isforhold tillater det blir det

vel en tur i retning Astor's hjemmehavn

helt på slutten av året.

mvh

giver

I går lå det is ved gjestebryggene. Nå vet ikke jeg hvor bred du er, men en firemetersplass er vel snau for deg. Mulig det er ledig utpå enden av den søndre brygga. Skal skjekke dette når jeg er nedom. Ellers er det muligheter for at isen kan forsvinne. Skal holde deg oppdatert.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

THOR! Kan du se så langt fram som til nyttårshelga?

Blir det for kaldt må vi bli hjemme. Ser på VGs bakside at neste torsdag melder de minus 10.

Det kan bli i kaldeste laget.

Ca +4 til +5 på julaften. Så faller det til 0 til -3 i romjula. Nyttårsaften så blir det +3 grader men minus 1 om natta. Er fremdeles usikker på januar :cryin: Tror det blir rundt null eller såvidt på pluss siden(rundt +3 max) i første halvdel av måneden. God tur :drink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...