Jump to content

Hvorfor ble ikke sunbridge båter en suksess? (Draco 3000 sunbridge og liknende)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Da jeg vokste opp likte jeg så godt løsningen med Draco 3000 Sunbridge og Coronet 32 Oceanfarer. Der det var på en måte en blanding av tradisjonell kalesjebåt og flybridge. Man satt i "andre etasje" og førte båten, bak stor vindskjerm, med kalesje over hvis været tilsa det, og med en sosial førerplass. 

Når det var regnvær kunne man sitte i andre etasje, nesten som på en commando bridge, og ha oversikt over havnen, og spille kort tørt og fint. 

Nede hadde man nok en uteplass, kg innplass med bysse, senger, stikk kabiner etc.

Ulempene er vel at det blir litt trapper, byssen er inne, og litt langt å bevege seg hvis man skal håndtere båten alene?

Her er link til slik type båt:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270564562

Så hvorfor har slikt design egentlig ikke slått an som familiebåt?

(Det var vel en del Draco 2500 sunbridge eller hva den het, men de var litt små for familier etter det jeg husker.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Helt enig og har mange ganger lurt på det samme @Grand Banks jr

Draco 2500/3000 SB, Coronet 32 Oceanfarer, Fjord 1001 CB/HT/FB (command bridge), Fairline phantom 32 osv.

Genial planløsning i forhold til andre 80-talls båter. Man fikk mye av alt. Plass under dekk, separate kabiner, stor uteplass bak, ett under kalesje og en flott "halvflybridge" som kunne bli helt åpen, eller som mange brukte å kalesjetaket på fremre delen.

Coronet 32 er den lekreste og raskete, Fjord 1001 den trauste norske, Fairline noe midt mellom de to.

Draco var en mindre båt, men god plass. En stor weekendcruiser med cabincruiserkvaliteter.

En annen båt i samme sjanger er Cleopatra 33/1000 og 34 cabriolet/ super sport. Ikke direkte command bridge båt, men pga sitt høye fribord hadde stor takhøyde inne og enten en stor eller 2 like kabiner akter under førerplass som enkelte av dagens 40 fot+ båter .

Cleopatra er en genial båt. 3,75 bred og høyt fribord. Enormt med plass, mye mer enn man skulle tro og fint design/ linjer. En båt som var langt forut for sin tid.

Kjenner til disse modellene, fra jeg vokste opp på 80-tallet. Båtvenner av foreldrene mine hadde alle de modellene jeg nevnte.

Hvorfor ikke konseptet tok mere av forstår jeg ikke, men nesten alt gikk jo til helv... på slutten av 80-tallet. Når markedet tok seg opp på slutten av 90-tallet var det vel nye, slanke design som gjaldt.

Felles for alle disse båtene er 2 x drev. En av disse med 2 nye motorer hadde vært noe :yesnod:

324555685_0_b.jpg

4166be78-5ae1-4cba-88cf-7f3ec757c1b8.jpeg

710_1419480270.jpg

3000sunbridge_3_med.jpeg

3000sunbridge_2_med.jpeg

32oceanfarerwing.jpg

cleo_33.jpg

IMG_0900.JPEG

cleopatra-34-cabriolet-3.JPG

cleopatra-33-3.JPG

03_1187887706335.jpg

Mvh. SAP

Tja, har likt dem selv og løsningene. Hadde Fjord 1001 på blokka som "min neste båt" engang, men når økonomien ble bedre, ble det valgt noe annet.

Har vel litt med designet løp i fra dem tror jeg, mange idag som rynker på nesa når spesielt Draco 25/3000 glir forbi, ikke akkutat svane på sjøen når de går med kalesja oppe.

Egentlig uforståelig ut fra mitt synspunkt.  Har selv en Broom1070 -  35 fot og enormt med plass.  I tillegg gjør høy vindskjerm at man sitter lunt og godt, i motsetning til på en flybrigde.  Har utviklet/modifisert kalesjen slik at den dekker hele akterdekket, og har med det fått en super uteplass.  Kalesjen er også sydd slik at en kan trekke at toppen i tre deler, kun med glidelås.  Tidligere var det et lite stykke arbeid å ta av og på, da det ble mye duk å håndtere.  Ulempen med "halvflybrigde" ellers måtte være at det blir en del trapper ned i båten (men vindeltrapp i båt er litt "tøft" og då ::giggle::saint: )- og tilkomt til den lille badeplattformen er også noe upraktisk.  Vi har Ribèn hengende i davider, og det stenger for tilkomst til badeplattformen hvis ikke Ribèn fires .   Noen "svane" utseendemessig er ikke båten - men gud bedre for en praktisk og god båt.  Det har og gjort at det er vanskelig å bytte til noe nyere - for en sammenligner selvsagt plassen - og da må man opp i både 40 og  kanskje endaflere fot. Har hatt båten siden 2008, og motorene (TAMD41A) er nå passert 3300 timer - men de får godt stell så satser på de varer noen tusen timer til :thumbsup:

BONITA I

Jeg husker Cleopatra 34. En familievenn hadde en slik en da vi hadde Concorde 9000. Kjørte sammen til Sverige , fra Sørlandet. 18 knop gikk akkurat. Cleopatra ville mer, men Concorde ikke kunne mer i lengden. 

Enorm plass i Cleopatra 34, og stor stikk kabin ettersom jeg husker.

Fjord 1001 er samme, men den har jeg aldri vært oppi. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

2 hours ago, HansH said:

Morsom tråd. Drømte en periode om Fjord 1001 CB. Men det er vel noe med at tiden løp fra dette designet. 

Finnes det noen av disse som er totalrenovert med nye motorer, innredning og elektro/elektronikk?

Antagelig noen få med 2 ut av 3 rette, men tiden nærmer seg for at originalmotorene på disse båtene får enveisbillett til de evige jaktmarker så vil tro en eller annen idiot (les entusiast) tar på seg oppgaven og går all in :crazy:

10 hours ago, Førstefender said:

Har vel litt med designet løp i fra dem tror jeg, mange idag som rynker på nesa når spesielt Draco 25/3000 glir forbi, ikke akkutat svane på sjøen når de går med kalesja oppe.

Njaa, det hadde trengt modernisering, men konseptet synes jeg er genialt.

Jeg er en av de som snur meg og sikler om en strøken original (ish) og clean ikonisk 80-talls båt kommer forbi. -som disse

Se for deg dette;

Moderne design med forhøyede skrogsider og dollbord med integrerte limte vinduer med moderne vinkler under fenderlist og full-beam owners cabin.. Nydesignet, moderne Commandbridge som strekker seg lenger forut, og selvfølgelig med stort elektrisk skyvetak eller kapell som folder seg når det åpnes.

Kunne hatt 2 forskjellige aktercokpitløsninger ""scandinavian" med skyvedører eller åpen løsning med kalesje uten bøyler fra HT. Muligens med marex/ viknes-løsning med fast ramme akterover med el kapelltak og bare sidevegger som skyves inn i HT.

Selvfølhelig med Hi-Lo plattform og annet moderne snacks.

Mekanisk kunne den tilbys som alt fra ren el og depl fart for å tilfredstille MDG, til nyeste VP hybrid eller tradisjonell drift med drev eller IPS (avhg av størrelse) med marsj på 35 kn+

Om noen tør å lage dette og salget tar av vil jeg ha royalties :cool: :giggle:

Mvh. SAP

Et problem kan være atdrt ikke er plass til då mange personer rundt førerplassen, slik at man må dele opp i to områder for at alle skal få sitte?

Husker en bekjent nevnte dette problemet med en båt han hadde, så neste båt skulle enten ha førerplassen nede der alle de andre var eller så stor flybridge at det var plass til mange der.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...