Grand Banks jr Startet 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2023 Da jeg vokste opp likte jeg så godt løsningen med Draco 3000 Sunbridge og Coronet 32 Oceanfarer. Der det var på en måte en blanding av tradisjonell kalesjebåt og flybridge. Man satt i "andre etasje" og førte båten, bak stor vindskjerm, med kalesje over hvis været tilsa det, og med en sosial førerplass. Når det var regnvær kunne man sitte i andre etasje, nesten som på en commando bridge, og ha oversikt over havnen, og spille kort tørt og fint. Nede hadde man nok en uteplass, kg innplass med bysse, senger, stikk kabiner etc. Ulempene er vel at det blir litt trapper, byssen er inne, og litt langt å bevege seg hvis man skal håndtere båten alene? Her er link til slik type båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270564562 Så hvorfor har slikt design egentlig ikke slått an som familiebåt? (Det var vel en del Draco 2500 sunbridge eller hva den het, men de var litt små for familier etter det jeg husker.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sap_2000 Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Helt enig og har mange ganger lurt på det samme @Grand Banks jr. Draco 2500/3000 SB, Coronet 32 Oceanfarer, Fjord 1001 CB/HT/FB (command bridge), Fairline phantom 32 osv. Genial planløsning i forhold til andre 80-talls båter. Man fikk mye av alt. Plass under dekk, separate kabiner, stor uteplass bak, ett under kalesje og en flott "halvflybridge" som kunne bli helt åpen, eller som mange brukte å kalesjetaket på fremre delen. Coronet 32 er den lekreste og raskete, Fjord 1001 den trauste norske, Fairline noe midt mellom de to. Draco var en mindre båt, men god plass. En stor weekendcruiser med cabincruiserkvaliteter. En annen båt i samme sjanger er Cleopatra 33/1000 og 34 cabriolet/ super sport. Ikke direkte command bridge båt, men pga sitt høye fribord hadde stor takhøyde inne og enten en stor eller 2 like kabiner akter under førerplass som enkelte av dagens 40 fot+ båter . Cleopatra er en genial båt. 3,75 bred og høyt fribord. Enormt med plass, mye mer enn man skulle tro og fint design/ linjer. En båt som var langt forut for sin tid. Kjenner til disse modellene, fra jeg vokste opp på 80-tallet. Båtvenner av foreldrene mine hadde alle de modellene jeg nevnte. Hvorfor ikke konseptet tok mere av forstår jeg ikke, men nesten alt gikk jo til helv... på slutten av 80-tallet. Når markedet tok seg opp på slutten av 90-tallet var det vel nye, slanke design som gjaldt. Felles for alle disse båtene er 2 x drev. En av disse med 2 nye motorer hadde vært noe Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Førstefender Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Tja, har likt dem selv og løsningene. Hadde Fjord 1001 på blokka som "min neste båt" engang, men når økonomien ble bedre, ble det valgt noe annet. Har vel litt med designet løp i fra dem tror jeg, mange idag som rynker på nesa når spesielt Draco 25/3000 glir forbi, ikke akkutat svane på sjøen når de går med kalesja oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Egentlig uforståelig ut fra mitt synspunkt. Har selv en Broom1070 - 35 fot og enormt med plass. I tillegg gjør høy vindskjerm at man sitter lunt og godt, i motsetning til på en flybrigde. Har utviklet/modifisert kalesjen slik at den dekker hele akterdekket, og har med det fått en super uteplass. Kalesjen er også sydd slik at en kan trekke at toppen i tre deler, kun med glidelås. Tidligere var det et lite stykke arbeid å ta av og på, da det ble mye duk å håndtere. Ulempen med "halvflybrigde" ellers måtte være at det blir en del trapper ned i båten (men vindeltrapp i båt er litt "tøft" og då : )- og tilkomt til den lille badeplattformen er også noe upraktisk. Vi har Ribèn hengende i davider, og det stenger for tilkomst til badeplattformen hvis ikke Ribèn fires . Noen "svane" utseendemessig er ikke båten - men gud bedre for en praktisk og god båt. Det har og gjort at det er vanskelig å bytte til noe nyere - for en sammenligner selvsagt plassen - og da må man opp i både 40 og kanskje endaflere fot. Har hatt båten siden 2008, og motorene (TAMD41A) er nå passert 3300 timer - men de får godt stell så satser på de varer noen tusen timer til Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bonita I Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Bilde av Broom 1070 https://yachtbroker.no/baater-til-salgs/broom-1070 Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hanto1 Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Har sansen for gamle Draco og Coronet båter. Finner designet mye penere enn nyere Galeon og lignende med "spennende & innovative" vinduer ( Vet godt jeg kaster stein i glasshus da vi har Viknes) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Jeg husker Cleopatra 34. En familievenn hadde en slik en da vi hadde Concorde 9000. Kjørte sammen til Sverige , fra Sørlandet. 18 knop gikk akkurat. Cleopatra ville mer, men Concorde ikke kunne mer i lengden. Enorm plass i Cleopatra 34, og stor stikk kabin ettersom jeg husker. Fjord 1001 er samme, men den har jeg aldri vært oppi. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
7 knop Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Jeg har også en sunbridgebåt. Broom 42 ocean. God plass ombord. 3 doble lugarer og 2 bad med dusj Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Morsom tråd. Drømte en periode om Fjord 1001 CB. Men det er vel noe med at tiden løp fra dette designet. Finnes det noen av disse som er totalrenovert med nye motorer, innredning og elektro/elektronikk? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 HansH skrev On 21.7.2023 at 17.57: Morsom tråd. Drømte en periode om Fjord 1001 CB. Men det er vel noe med at tiden løp fra dette designet. Finnes det noen av disse som er totalrenovert med nye motorer, innredning og elektro/elektronikk? Vis hele sitatet Antagelig noen få med 2 ut av 3 rette, men tiden nærmer seg for at originalmotorene på disse båtene får enveisbillett til de evige jaktmarker så vil tro en eller annen idiot (les entusiast) tar på seg oppgaven og går all in Førstefender skrev On 21.7.2023 at 10.47: Har vel litt med designet løp i fra dem tror jeg, mange idag som rynker på nesa når spesielt Draco 25/3000 glir forbi, ikke akkutat svane på sjøen når de går med kalesja oppe. Vis hele sitatet Njaa, det hadde trengt modernisering, men konseptet synes jeg er genialt. Jeg er en av de som snur meg og sikler om en strøken original (ish) og clean ikonisk 80-talls båt kommer forbi. -som disse Se for deg dette; Moderne design med forhøyede skrogsider og dollbord med integrerte limte vinduer med moderne vinkler under fenderlist og full-beam owners cabin.. Nydesignet, moderne Commandbridge som strekker seg lenger forut, og selvfølgelig med stort elektrisk skyvetak eller kapell som folder seg når det åpnes. Kunne hatt 2 forskjellige aktercokpitløsninger ""scandinavian" med skyvedører eller åpen løsning med kalesje uten bøyler fra HT. Muligens med marex/ viknes-løsning med fast ramme akterover med el kapelltak og bare sidevegger som skyves inn i HT. Selvfølhelig med Hi-Lo plattform og annet moderne snacks. Mekanisk kunne den tilbys som alt fra ren el og depl fart for å tilfredstille MDG, til nyeste VP hybrid eller tradisjonell drift med drev eller IPS (avhg av størrelse) med marsj på 35 kn+ Om noen tør å lage dette og salget tar av vil jeg ha royalties Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Biam1 Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 En av mine favoritter/drømmebåter m dette konseptet er «Classic 1270» for en skute! Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Et problem kan være atdrt ikke er plass til då mange personer rundt førerplassen, slik at man må dele opp i to områder for at alle skal få sitte? Husker en bekjent nevnte dette problemet med en båt han hadde, så neste båt skulle enten ha førerplassen nede der alle de andre var eller så stor flybridge at det var plass til mange der. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Her er prosjekt båten min, en AliCraft 35 Northstar fra 1985 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Har du fortsatt SeaKingen også? Kjeder deg ikke du da i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Jepp har den også, har god tid med den andre , du vet ledig gang er roten til alt vondt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.