Jump to content

Rana 15 mye vannsprut mellom akterspeil og motor

Ranarider90

Recommended Posts

Hei, 

Har en Rana 15 som jeg har pusset litt opp. Og finner ut fra hva jeg kan lese på nett at kavitasjonsplata skal ligge i flukt med bunnen på båten, ikke kjølen etter som jeg kan forstå (siden denne båten har kjøl). Problemet her er at under kjøring så spruter det noe sinnsykt med vann opp mellom akterspeil og motor. Tror dette og bremser toppfart noe. Har hevet motor med aluminiums rakett samt forsterket akterspeil med aluminiumsplater og gjengestenger til bakerste sitterad. Er en 25hk Johnson fra sent 80 tallet som står på. Jeg er nå usikker på om jeg kan heve motoren noe mere siden at jeg er avhengig av både vinkel på kavitasjonsplata samtidig som jeg må ha kjøling til motoren.

Er det noen som har et godt svar å komme med? 

Får ikke båten til å plane heller, men det har vel kanskje med utformingen på skroget å gjøre. Så når motor står høyt oppe så trekker den iblant luft mellom bølgene, men under kjøring så steiler den såpass at jeg tror vinkelen på kav plata blir for lav igjen og det spruter vann overalt samt at jeg har nesten en "turbin" stråle opp 5 meter bak motoren.

Er det noen som kjenner igjen problemstillingen?

20230624_135209.jpg

det er 2 utgaver av Rana15, en som er ganske bred i skroget og minimal kjøl og som planer fint.    Og Rana 15 skipper/Tur , den omtaler produsenten som en halvplaner.  Maks anvrefalt motor 8 hk på den åpne versjonen, 10 hk på den med dekk/vindskjerm

Ut fra bildet ditt så ser din ut som sistnevnte:
http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16100&mid=24810

Det er nok skroget som ikke er bygd for dette, og monteringshøyde vil ikke klare å fikse det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...