Jump to content

Raymarine autopilot ST 2000 som feiler etter 15 minutter

Lazyjack

Recommended Posts

Min ST2000 rorkult pilot slutter å styre etter 10-15 minutter. Informasjonen i displayet indikerer ikke noe unormalt men den slutter å bevege rorarmen. Ingen av knappene +10, +1, - 10 eller - 1 fungerer men det er fortsatt mulig å sette den i Standby og Auto. 

Noen som har erfart dette problemet? 

Eventuelt noen som vet om noen som reparerer disse autopilotene? Seatronic vil ikke se på den?

Førstefender skrev 13 minutter siden:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174606631

Hvis du kontakter denne mannen så har han mye deler til Raymarine og er veldig villig til å hjelpe.

Tror vel ikke det lønner seg så mye å forsøke reparere, men enkelt komponenter kan jo byttes ut mot brukt. 

Måtte selv bytte computer i autopiloten nå i våres.

Takk, da kontakter jeg han. 

Kjøpte du ny hjerne eller var det Kai Dahl som byttet den? 

Lazyjack skrev 13 minutter siden:

Takk, da kontakter jeg han. 

Kjøpte du ny hjerne eller var det Kai Dahl som byttet den? 

Ble litt usikkerhet rundt 24volt som jeg trenger, så kjøpte brukt av en annen på finn. Men det er plugg and play, selv om den nye(brukte) computeren er 10år nyere. K. Dahl fortalte ganske tidlig hva som var galt og hva jeg trengte.

Førstefender skrev 4 minutter siden:

Ble litt usikkerhet rundt 24volt som jeg trenger, så kjøpte brukt av en annen på finn. Men det er plugg and play, selv om den nye(brukte) computeren er 10år nyere. K. Dahl fortalte ganske tidlig hva som var galt og hva jeg trengte.

??

Rune.f skrev 1 time siden:

Hva med elektromagnetisk støy ? hadde en rorkult modell for noen år siden som jeg solgte da det var noe på/i båten min som forstyrret den, den kunne bsre kutte helt plutselig, for så plutselig å virke igjen.

Ja, kan ikke ser helt bort fra det og har tenkt tanken selv. Burde antagelig teste denne en dag bare under seil og uten led lamper og annet. 

Kan hende den ikkje får tilstrekkelig med strøm? Eg hadde problem med min tidlegare, då var strømkablene noko eira, og litt tynne. Bytta til tjukkare og nye kablar, då ordna det seg. Displayet i min vart svakt når den fekk lite strøm, men den var fortsatt på. 

Her fekk eg gode råd: 

En ting som absolutt ikke må stå i nærheten av disse er en 2-takts motor som går, da er det dømt til å gå til h...., også noen 4-taktere, holder med en dårlig plugghette eller lignende.

Drev noen 10år med Dyno/bremsbenk, der var elektromagnetisk støy ofte ett problem på 2-taktere, racemotorer var spesielt ille å måtte jordes i alle ender.

Men gjør som du sa, slå av alt av motorer, led, radio, el sigaretter har jeg funnet ut slår ut feks Dab radioen, også laderen til dem(som brukes til mye annet også, feks mobilen) mm.

Du må gi beskjed/oppdatere, slikt er intresant.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...