Jump to content

3x LiFePo4 12v i parallell - SOC kommer i usync?

Arne Henriksen

Recommended Posts

Grunnen til at batteriene skal ha tilsvarende spenning før de kobles i parallell er at man skal unngå en høy strøm mellom pakkene når man kobler de sammen.

Offgrid garage har testet dette med å koble sammen ett helt tomt batteri og ett helt fullt batteri. Strømmen som gikk mellom pakkene var ikke avskrekkende, om jeg ikke husker feil så gikk det 50A i starten også roet det seg fort ned.

Men "best practice" er å ha samme spenning når man kobler sammen.

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Tenker du da og koble fra de tomme og så koble inn det ene reservebatteriet? 

En bør vel koble fra de tomme eller nesten tomme før en kobler inn det fulle ja. Eventuelt kan en ha en  "combiner" , slik at strømmen ikke kan gå inn på de andre batteriene, eller en dc-dc omformer som  strømbegrenser.

Jeg har et AGM batteri som backup. Det fungerer greit å koble det inn.

En annen ting er at selve bryterene fort blir svidd ved inn/utkobling med belastning. Det finnes såkalte ‘snubberkretser’ som kan settes på for å ‘spise’ gnisten. Hvor godt de fønker aner jeg ikke. Består av en motstand, en kondensator og en varistor. Har en neve på vei fra Kina som jeg skal prøve ut på noen intervallrele for vindusviskere jeg laget for en kamerat. De fønket bra 3-4 år, nå er SB rele svidd (det som brukes mest). Andre strømstyrker men samme problemstilling. Dog store og tunge viskere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...