Jump to content

Yamaha F60 - vil ikke i gir , hverken forover eller bakover


ivar

Recommended Posts

En kamerat av meg som ikke er på BP, mistet framdriften på motoren sin (Yamaha F60 ca 2008) her for etpar uker siden.  Han tenkte, jaja, da er det vel girsjalteakslingen som er rustet av, og bestilte ny fra Ravns.  

Jeg hjalp han å demontere + løfte av motorblokka, og når vi da skulle fiske opp det vi trodde var restene etter sjalteakslingen så var den like hel, og alt av splines intakt.   

Giret ble plukket ned, innmat tatt ut, vasket og inspisert og alt der så ut til å fungere som det skulle, og giret fungerte som forventet når vi satte på den gamle girsjalteren + dreide på drivaksel.

Ting ble montert i hop - men nå er det ikke funksjon i giret igjen :headbang:   - propell rører seg ikke når vi vrir på svinghjul og setter giret i hhv revers eller forover.  Men hører at det er bevegelse nede i giret når vi girer fra forover-fri-revers

 

Noen som har tips til hva det kan være vi har oversett eller som lurer oss her? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
33 minutes ago, ivar said:

giret fungerte som forventet når vi satte på den gamle girsjalteren + dreide på drivaksel.

Det ligger lige for at tro, at gearet ikke er problemet, men at problemet ligger et sted mellem svinghjulet og drivakslen.

Kan motoren starte i det hele taget? Hvis den kan, og lyder "rigtigt", så er det næppe en knækket krumtapaksel.

Har I kontrolleret, at splines i motoren og på drivakslen begge steder er intakt (og at splines i motoren drejer sammen med svinghjulet jvf ovenstående)?

Link to post

Motor starter og går som normalt.
jeg så ikke på splines i veiva da blikka var av men kameraten sa at den så intakt ut.   Når vi løftet undervannhuset på plass så måtte svinghjulet dreies litt for at aksel skulle entre. 

det ble ikke verifisert at splines i veiv roterte sammen med svinghjul når blokka var av

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

AU, dette høres ut som en ny arbeidsom runde.

Men kanske hendelsesforløpet i  sekundene før han mistet fremdriften sier noe, kjørte han propellen i stein, var det "lyder" før han mistet fremdrift, mistet han gradvis mer å mer fremdrift ol.

Link to post


godt poeng , forhistorien kan jo ofte gi en pekepinn.

Han bakket ut fra kai, det gikk helt normalt.  Så via fri og over i forover.  Da var det bare å padle seg tilbake til kaia.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Staget som sto der så ut til å være i syrefast, men ble byttet siden han likevel hadde kjøpt nytt+ plukket alt fra hverandre.

Ellers enig når det gjelder bruk av "gørrjern" i motorer som er solgt for bruk i saltvann.   Tiltmotorer f.eks ..

Må også bytte dette staget (som ikke er syrefast) i min 80hk, ser ikke helt fram til det ....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tok dere i fra hverandre selve giret også? Om alt av deler over selve giret (aksel/veiv/splines) er i orden og selve vekslermekanismen fungerer og hjertet i propellen er i orden så må feilen ligge i selve giret. Jeg tenker dogclutch #57 eller pin #61. Ikke sikkert dette er riktig sprengskisse men er 2008 F60TLR og giret burde være helt likt.

Yamaha Outboard 60HP OEM Parts Diagram for Lower Casing Drive 1 | Boats.net

 

Ikke samme gir på videoen men samme prinsipp er likt.

 

Link to post
18 hours ago, ivar said:

og giret fungerte som forventet når vi satte på den gamle girsjalteren + dreide på drivaksel.

 

17 minutes ago, xr4ti said:

så må feilen ligge i selve giret

 

De to ting modsiger hinanden ...

 

Mon ikke den motor/ben/gearkasse skal adskilles én gang til, og alle delkomponenter undersøges nøje? Ikke alle udsagnene kan være korrekte, for så havde der ikke været et problem. Vær opmærksom på, at når man drejer på aksler med håndkraft, så kan "den anden ende" godt se ud til at følg med i første omgang, men hvis man giver modstand med den anden(s) hånd, så kan fejlen vise sig på den måde.

Link to post
mthoms skrev for 7 timer siden:

De to ting modsiger hinanden ...

 

Mon ikke den motor/ben/gearkasse skal adskilles én gang til, og alle delkomponenter undersøges nøje?

 

Ja, dette er smule forvirrende...!

 

gear er adskilt og sjekket på nytt, eier melder at han ikke kan se at noe er galt. 
Må vel tro vi klarer å komme til bunns i dette til slutt - blir interessant å se hva vi finner ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Når man sitter på en annen plass så tenker man jo att dette burde være enkelt, starte ovenfra å sjekke alle komponenter og inngrep helt ned, er jo rimelig enkle greier.....men hvem vet, dere strever jo tydligvis.

Bosset i propellen har jo selvsagt ikke løsnet.....

Link to post

neste trinn her blir nok å ta av blokka igjen for nærmere inspeksjon av splines i veiva. 

Er en relativt godt brukt motor dette her, tidligere brukt i yrkesøyemed, og timeantall ukjent (men det går sikkert å lese ut med riktig turteller, evt noe slags OBD2 kabel?)

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...