Jump to content

Hvordan få NMEA 0183 signal fra multiplexer til ny axiom plotter

vokstad

Recommended Posts

Jeg har en eldre seilbåt med en brookhouse standard nmea 0183 multiplexor med seatalk bridge og RS232 port. I denne er det tilkoblet vind, dybde, gps og fart givere.

Simple monitorer er det eneste som leser disse signalene i Cookpit.

Jeg ønsker å få denne data streamen over på min nye axiom plotter fra raymarine på enkleste og beste måte.

Kan dette gjøres med en enkel kobling eller lignende fra nmea 0183 multiplexern, eller må jeg konvertere hver enkelt giver i en ny hub etc?

Mvh Vegard 

s-l1200.webp

Uten at jeg skal si sikkert at det funker kan det være så enkelt som å koble en nmea 0183 til nmea 2000/Seatalk NG adapter til.

Jeg har originale Raymarine St60 pluss vind, dybde og fart instrumenter. Koblet dem sammen med seatalk 1(nmea 0183) til sestalk ng(nmea2000) adapteret til autopilotfjernkontrollen og Axiom'en viser alle data fra disse 

Fikk det til! Her var det iallefall 2 potensielle løsninger. Eneste som ikke ble akseptert var en gammel GPS ellers gikk vind,  fart og dybde konvertert

1) kjøpe et ST -  STNG konverteringkit og klippe av ST kontakten for å terminere denne i bridge boksen. 

2) bruke axioms eksisterende nmea 0183 ledere og terminere disse i multiplexer er evt bridge. (da får kun den ene plotteren nmea 0183 signalene)

Ta kontakt om noen trenger å terminere lignende for utfyllende informasjon. Takker for svar. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...