Rastløs Startet 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2005 Jeg sitter å leser pensum til VHF sertifikatet. Her står det at lyttevakt på kanal 16 utgår når DSC signalisering blir obligatorisk kalling i maritim vhf tjeneste. I boken er det satt en oppstarts dato som er 1. februar 2005. - er det blitt sån og skal det virkelig være sån ? ( blir ikke det en forringing av hele systmet ? ) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 Nei, dette er ikke korrekt. Planene lå der, men er nå utsatt til en gang etter 2010-12. Begrunelsen til utsettelsen er at innføringen ble for rask. Fartøy i kommersiell trafikk og fiskefartøy ned til en viss størrelse er pådbudt VHF med DSC og eget MMSI nr. Når lyttevakta forsvinner, så forsvinner beklageligvis de betjente radiostasjonene også. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Poseidon Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 (redigert) Ettersom den maritime VHF'en er en ganske liten brikke i et enormt omfattende internasjonalt Global Marine Distress and Safety System "GMDSS" er det ikke gjort i en håndvending å forandre på reglene om lyttevakt. De høye herrer i ITU i Geneve må nok ha mange møter før slike endringer kan gjennomføres. (Det er ikke som i norsk politikk, at enkelte skifter mening fortere enn andre skifter skjorte.) Det siste jeg har hørt er at man må regne med at lyttevakten på kanal 16 opprettholdes til minst 2012. Det skal spesielt alle lystbåtene uten DSC utstyr være glad for. Derfor: lytt på kanal 16 når båten er underveis - og bruk kystradiostasjonene for å gi dem det trafikkgrunnlaget de trenger! Redigert 18.Desember.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Rastløs Svart 18.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 (redigert) Det forekom meg at jeg hadde hørt noe sån.... Da trenger jeg ikke å tenke på det på en 5 års tid... - og hvis man kunne opprettholde trafikk grunnlaget så hadde vøe det vært fint, men med dagens mobilnett vil vel mobiltelefonen bli flittig brukt i kystnære områder antar jeg Redigert 18.Desember.2005 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 Jeg sitter å leser pensum til VHF sertifikatet. Her står det at lyttevakt på kanal 16 utgår når DSC signalisering blir obligatorisk kalling i maritim vhf tjeneste. I boken er det satt en oppstarts dato som er 1. februar 2005.Det er uheldig at en såpass enkel bok (trykketeknisk) ikke oppdateres oftere. og hvis man kunne opprettholde trafikk grunnlaget så hadde vøe det vært fint, men med dagens mobilnett vil vel mobiltelefonen bli flittig brukt i kystnære områder antar jegMobiltelefon har begrenset nytte på sjøen. Da gamle NMT ble stengt ble mobiltelefonen enda mindre nyttig. Heldigvis er ikke maritim VHF et rent kommersielt prosjekt, Telenor får en god slump penger av staten til drift av dette systemet for å bidra til sikkerhet på sjøen. Når det er sagt så er det viktig å huske på at det å være lyttevakt på kanal 16 kan være en nokså slitsom jobb. Hver operatør betjener ganske mange stasjoner på en gang. I praksis gir DSC større sikkerhet. Nye NMT vil gi langt bedre mobildekning (og tilgang til Internett) på sjøen, men så langt er dette en rent kommersiell virksomhet som hovedsakelig får dekning der det er trafikkgrunnlag. Kystnære båtfolk med nettbehov har likevel noe å glede seg til. Likevel er heller ikke dette nettet noen erstatning for VHF som sikkerhetssystem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.