Jump to content

Lyttevakt på kanal 16 ?

Rastløs

Recommended Posts

Jeg sitter å leser pensum til VHF sertifikatet. Her står det at lyttevakt på kanal 16 utgår når DSC signalisering blir obligatorisk kalling i maritim vhf tjeneste. I boken er det satt en oppstarts dato som er 1. februar 2005.

- er det blitt sån og skal det virkelig være sån ? ( blir ikke det en forringing av hele systmet ? )

:crazy:

Nei, dette er ikke korrekt. Planene lå der, men er nå utsatt til en gang etter 2010-12. Begrunelsen til utsettelsen er at innføringen ble for rask. Fartøy i kommersiell trafikk og fiskefartøy ned til en viss størrelse er pådbudt VHF med DSC og eget MMSI nr.

Når lyttevakta forsvinner, så forsvinner beklageligvis de betjente radiostasjonene også.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ettersom den maritime VHF'en er en ganske liten brikke i et enormt omfattende internasjonalt Global Marine Distress and Safety System "GMDSS" er det ikke gjort i en håndvending å forandre på reglene om lyttevakt. De høye herrer i ITU i Geneve må nok ha mange møter før slike endringer kan gjennomføres. (Det er ikke som i norsk politikk, at enkelte skifter mening fortere enn andre skifter skjorte.)

Det siste jeg har hørt er at man må regne med at lyttevakten på kanal 16 opprettholdes til minst 2012. Det skal spesielt alle lystbåtene uten DSC utstyr være glad for.

Derfor: lytt på kanal 16 når båten er underveis - og bruk kystradiostasjonene for å gi dem det trafikkgrunnlaget de trenger!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det forekom meg at jeg hadde hørt noe sån.... Da trenger jeg ikke å tenke på det på en 5 års tid... - og hvis man kunne opprettholde trafikk grunnlaget så hadde vøe det vært fint, men med dagens mobilnett vil vel mobiltelefonen bli flittig brukt i kystnære områder antar jeg

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Jeg sitter å leser pensum til VHF sertifikatet. Her står det at lyttevakt på kanal 16 utgår når DSC signalisering blir obligatorisk kalling i maritim vhf tjeneste. I boken er det satt en oppstarts dato som er 1. februar 2005.

Det er uheldig at en såpass enkel bok (trykketeknisk) ikke oppdateres oftere. :nonod:

og hvis man kunne opprettholde trafikk grunnlaget så hadde vøe det vært fint, men med dagens mobilnett vil vel mobiltelefonen bli flittig brukt i kystnære områder antar jeg

Mobiltelefon har begrenset nytte på sjøen. Da gamle NMT ble stengt ble mobiltelefonen enda mindre nyttig. Heldigvis er ikke maritim VHF et rent kommersielt prosjekt, Telenor får en god slump penger av staten til drift av dette systemet for å bidra til sikkerhet på sjøen.

Når det er sagt så er det viktig å huske på at det å være lyttevakt på kanal 16 kan være en nokså slitsom jobb. Hver operatør betjener ganske mange stasjoner på en gang. I praksis gir DSC større sikkerhet.

Nye NMT vil gi langt bedre mobildekning (og tilgang til Internett) på sjøen, men så langt er dette en rent kommersiell virksomhet som hovedsakelig får dekning der det er trafikkgrunnlag. Kystnære båtfolk med nettbehov har likevel noe å glede seg til. :yesnod: Likevel er heller ikke dette nettet noen erstatning for VHF som sikkerhetssystem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...