Jump to content

2000 Mariner 50, motoralarm og fusking/nødmodus etter fylling av drivstoff


Skrulokk

Recommended Posts

Hei!

 

En kompis av meg har en Uttern S52 med en tilårskommen (2000) Mariner 50 Elpt 4s.

Etter årets utsett ble motoren startet opp, kjølevannsstråle ble konstatert, og det ble så kjørt en tur fra et bryggeanlegg på nordsiden på Brønnøya og inn til en marina ca 20-25 minutter unna for tanking. Motoren gikk mer eller mindre klokkerent fra oppstart hele veien inn til tanking, med en marsjhastighet på ca 18-19 knop.

 

Vi hadde kanskje 5 liter på tanken før tanking, fylte full tank på ca 25 liter, og kjørte hjemover igjen etter 15 minutter på marinaen.

Ca 100 meter etter oppstart kom en pipende alarm, og da vi forsøkte å komme i plan etter 5 knop-sonen ristet motoren veldig som om den gikk på færre sylindere enn normalt.

Over 5 knop rister det, 5 knop og ned så går den som normalt. Om man stopper og umiddelbart starter motoren, går den som en kule i 2-3 minutter inntil alarm og uregelmessig gange returnerer.

 

Noen som har noen ide om hvor man skal starte feilsøk?

Link to post

Eller tett/delvis tett filter . .? Når du fyller tanken vil du hvirvle opp mulig gammelt bunnfall og vann. Vannet vil synke til bunns raskt igjen, mens urenheter kan sveve rundt i tanken. Selvfølgelig er det også mulig at du har fått noe med under tankingen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...