Jump to content

Stikker man av fra en kollisjon? Tønsberg

ttyridal

Recommended Posts

12 minutes ago, 19 fot said:

Det kan ha noe å gjøre med at hest er 400 kg med mye krefter og lite kontroll og harde sko og dermed ikke så godt egnet til å være på gang og sykkelveier som liksom skal være en trygg plass for myke trafikanter.

Ja, ikke sant, også ref episoden til min frue. Det er nødvendig med stor plass dersom man skal passere hest sikkert, og det har man ikke nødvendigvis på en gang- og sykkelsti. Elsykler er litt mer forutsigbare og tar litt mindre plass. Men dette er milevis unna forumets og trådens tema.

Hvis en hest sparker en båt, spiller det da noen rolle om hesten galloperer videre uten å stoppe? :)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

quantumduck skrev for 22 timer siden:

En sykkel regnes også som kjøretøy, men akkurat som hest ikke som motorvogn. Likevel sies det at hest må gå i veibanen og ikke på gang/sykkelsti. Det skjønner jeg ikke helt. 

En oppklaring.

Ifølge norsk lov er hester kjøretøy, og skal dermed gå ute i veibanen, ikke på gang— og sykkelstier. Likevel finnes det ingen nedre aldersgrense for å ferdes med hest i trafikken.

Bjelle på hesten er etter gammel skikk obligatorisk i tiden 14. oktober til 14. april, som er vinterhalvåret. Denne regelen er ikke trått ut av kraft, og den gjelder således ennå.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/2mK5l/her-er-reglene-for-hester-i-trafikken

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

19 fot skrev for 9 timer siden:

Det kan ha noe å gjøre med at hest er 400 kg med mye krefter og lite kontroll og harde sko og dermed ikke så godt egnet til å være på gang og sykkelveier som liksom skal være en trygg plass for myke trafikanter.

Da burde man kanksje putte den i en annen kategori i forhold til lovverket enn sykkel? Syns det virker merkelig sånn som det er nå, sikkert noe jeg ikke har forstått helt. Men samma det, folk rir på gang og sykkelsti hele tiden. Det må jo være fint for deg som plages med hest i veibanen ;-)

Førstefender skrev 27 minutter siden:

Dårlig å stikke av da, burde jo tatt den praten i dagslys..

Sjakktrekk å ha på AIS’en når man stikker av, her får man jo servert navn og alt:giggle: Enig, de sa jo at de skulle ta en prat i dagslys, mulig de fikk litt panikk, men dårlig gjort likevel.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

En oppklaring.

Klart som blekk for meg :lol: Nå er vi vel godt ute på jordet i forhold til tema, på tross avbåde  veibaner og sykkelstier, men det jeg synes var inkonsekvent var altså at hest henvises til veibanen med begrunnelse at den kategoriseres som kjøretøy, mens kjøretøyet kalt sykkel åpenbart får trafikkere gang- og sykkelstier. Også el-sykler med hjelpemotor. Så her er det åpenbart forskjellige kategorier kjøretøy ute å går/triller. Sånn sett kanskje mer logisk å kategorisere som motorvogn, men da utgår vel ferdsel i utmark på stier og skogsveier, som man har rett til jfr. Friluftsloven. Dette er det forøvrig mange grunneiere som gir F i og setter opp forbudsskilt og stengsler. Men den diskusjonen passer nok bedre på et annen forum :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...