Jump to content

30 år gammel Yamaha Malta (3 hk) ville ikke starte etter ferskvanns kjøring

Bjørnern

Recommended Posts

På hytta i år tenkte jeg at jeg endelig skulle ferskvanns kjøre en nær 30 år gammel Yamaha Malta (3 hk) 2-takter. Den virket fint i saltvann og i min hjemmelagde ferskvanns tank. Etter ferskvanns kjøringen ville jeg kjøre den på havet igjen. Da startet den ikke i det hele tatt. Er det logisk at å ferskvanns kjøre en motor kan gjøre slik den ikke starter i saltvann igjen eller er det en ren tilfeldighet? 

Kan ikke se noen former for grunn til det.

En totakter har startproblemer pga:

- feil med bensin (får ikke bensin eller vann i bensin)

- feil med gnist (dårlig tennplugg, tennpluggledning som har dårlig kontakt, feil med coil/ magnet)

- annen mekanisk feil

Antar at bensinfeil står for mesteparten av feilene.

Det har forresten kommet en ny type feilmulighet: Den nye typen bensin kan løse opp slanger og gummi/ plastikk/ alu i gamle påhengsmotorer. Det kan føre til en reaksjon der forgasser blir fylt med en geléaktig sak. Men jeg har ikke sett dette selv. Vet heller ikke om Malta er så gammel eller ikke.

Så start med å sjekke at den får bensin , og da ren bensin og ikke bensin med vann i.

Jeg hadde tømt tanken og testet med ny 98 oktan bensin, samt drenert ut all gammel bensin før jeg prøvde igjen. Samt sjekket at tennplugg har gnist.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...