Jump to content

Fusion båtradio skrur seg av ved økende turtall

forskern

Recommended Posts

Jeg har en pussig feil på båtradioen, en Fusion Apollo (se bilde).

Den skrur seg på greit når den får strøm og spiller greit på lavt turtall (ca 600 rpm).

Ved økende turtall - omkring 1200 rpm - så skrur den seg av.

Jeg har prøvd å "rikle" på ledninger når motoren går på tomgang, overhode ikke mulig å utløse noe brudd da.

Jeg trodde at det stort sett var slik at spenning økte ved økende turtall, men kan dere se noen grunn til at spenningen faller (og dermed gjør at den skrur seg av).

Jeg vet jeg har igjen en opplagt feilsøking nemlig å måle spenning på lavt og høyt turtall. Det har jeg ikke mulighet for nå (er vekk fra båten) så jeg spør i første omgang for å få ideer til videre feilsøking når jeg kommer tilbake til båten igjen om en uke.

Fusion.jpeg

Den radioen var så fancy at jeg måtte inn og lese manualen. Den har jo diverse muligheter for å slås av på via tenning osv. Bør vel sikkert finstuderes. Men først og fremst gjerne måle spenning, dog skal den tåle 10.8-16V så om den kutter på for høy spenning har du muligens et tilleggsproblem. Det kan gjerne også hende at den får ‘skitten’ strøm den ikke liker? Noen dingser er jo kresne på det. 

Hvis det ikke er noe å se på spenningen, så kan det være greit å prøve den på et batteri som ikke lades fra motoren. Vibrasjoner kan være en annen grunn. Har du mulighet for å skru løs radioen og holde den eller legge den på en pute når du er på det kritiske turtallet? 

Vet ikke hva slags motor/modell du har. Men noen eldre påhengsmotorer har ikke regulatorer, men kun likerettere for strøm ut. Jeg fikk selv erfare dette da en kartplotter skrudde seg av ved gass/turtallsppdrag. 
Det er forøvrig beskrevet i denne tråden her:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

@VegJoh - dette var jo helt fantastisk!

For det første så har jeg en Suzuki 200 Hk. Samme merke som deg altså selv om modellen er forskjellig. 

For det andre så var ditt problem svært likt mitt eget - en plotter som skrudde seg av ved gasspådrag (og dermed sannsynligvis for høy spenning). Som jeg forklarte tidligere så har jeg ikke kunnet måle spennningen ved gasspådrag ennå, men det vil jeg gjøre når jeg kommer ned igjen til båten. Uansett kommer jeg til å bestille regulatoren.

Men: Jeg prøvde å lese bruksanvisningen/monteringsanvisningen for regulatoren som selges av Kjell & Company. Men jeg klarte ikke å forstå hvordan den skulle programmeres for å gi rette ut-spennning? Håper du eller noen andre elektrokyndige på forumet kan forklare meg det (alternativt gi meg lenke til en "enklere" modell hvis det er vanskelig å programmere denne.

Det er overraskende hvis en 200 hk ikke har regulator, trodde det var kun på små utenbords. Men en slik av passende kapasitet med utspenning 12 eller 13.8V vil nok gjøre jobben dersom det er overspenning som er problemet, dvs fore plotter via denne. Har selv en 12V/10A på vei sammen med en forhåpentligvis mindre støyende motorvifte for å forhåpentligvis bli kvitt unødvendig støy på lave turtall.

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $10.78  30% Off | 8V-40V to 12V 13.8V 19V 3A 6A 10A 15A 20A 300W DC DC Voltage Stabilizer Power Converter Regulator Boost Buck LED Solar Car
https://a.aliexpress.com/_mNudp0A

Siden dette er en radiomottager, kan det tenkes at den skrur seg av p.g.a. manglende signal eller radiostøy som genereres av motor når den kommer litt opp i turtall ?

Når den skrur seg av, får du skrudd den på igjen mens turtallet fortsatt er høyt?

Ville du uansett klare å høre radioen da, når motoren bråker som mest?

forskern skrev for 8 timer siden:

For det første så har jeg en Suzuki 200 Hk.

Hmm… ville kanskje også (som @Fantino ) tro at en 200hk hadde regulator som standard, men det vil jo en test med multimeteret vise. 

forskern skrev for 8 timer siden:

y. Men jeg klarte ikke å forstå hvordan den skulle programmeres for å gi rette ut-spennning?

Det sitter et lite potmeter på kortet. På dette er det en liten skrue (lite flatjern skruttrekker) som du kan stille på for å regulere ut spenningen. Bruk et multimeter på ut kontaktene og skru til du har ønsket spenning. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Eurus skrev for 7 timer siden:

Siden dette er en radiomottager

Dette er nok noe mer enn bare en radiomottager. 
Den har wifi, airplay, bluetooth, aux osv.. så det ville nok være litt unaturlig at den skulle skru seg av pga. manglende radiosignaler.

D5L

@Eurus - jeg bruker bare BT funksjonen på den, ikke radiofunksjonen. Jeg kan ikke utelukke at RF støy fra motor kan forstyrre den, men radioen skrur seg altså HELT av på høye turtall og lar seg ikke skru på igjen før turtallet er redusert.

@VegJohTakk for avklaringen om potmeteret - synes det så ut som en trykk-knapp først og at noe måtte kodes, men vanlig potmeter klarer jeg å justere.

Uansett: Det er helt åpenbart at jeg må få målt spenning nå. Jeg kommer tilbake i denne tråden når det er gjort. Men det blir først neste uke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...