forskern
Støtter anbefalingen om å legge det hos båtadvokaten, men jeg klarer jo ikke å styre meg for litt hobbyjuridisk tenking (som vel neppe har noen stor saklig verdi....).
Jeg mener det er minst tre forhold som taler til din fordel og som gjør at hans krav bør avvises:
- Jeg ser at båten fikk nye styresylindre i 2018, normal levetid er mer enn 4 (5?) år, men i mine øyne urimelig at kjøper skal gjøre et garantiansvar gjeldende for deg.
- Båten har blitt brukt i ett år før han varslet om feilen. Han kan ikke med rimelighet hevde at du solgte båten med denne feilen mot bedre vitende
- Du skriver ikke noe om båtens verdi, men jeg forventer at selv om båten ved overtagelsestidspunkt hadde en defekt styresylinder (som du ikke var klar over) så ville ikke dette være en feil som gjorde at salgsprisen til kjøper i vesentlig grad ville avvike fra båtens verdi i et åpent marked med denne mangelen kjent. (Ja, jeg er klar over at jeg spekulerer her og dette vil i stor grad avhenge av beløpet kjøper ga for båten.)
Hilsen en ukvalifisert hobbyjurist.