Lazyjack Startet 24.Juli.2023 Del på Facebook Startet 24.Juli.2023 Det er denne jeg tenker på. Usikker på om den kun er ment for sjøvannsinntak for toalett eller om den også kan brukes på motor? Burde jo ikke være noen forskjell men spør fordi jeg er usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2023 Del på Facebook Svart 24.Juli.2023 Den kjører. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 25.Juli.2023 Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 Spør av uvitenhet, hvorfor antihevert på kjølevanns inntak? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2023 Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 Virker ikke på kjølevannsinntak da du vil suge luft og ikke vann. På slange etter pumpe, altså f.eks. kjølevann fra motor til eksosbend, funker den godt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
J-Å Svart 25.Juli.2023 Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 willmasta skrev 55 minutter siden: Spør av uvitenhet, hvorfor antihevert på kjølevanns inntak? Hensikten er å unngå å fylle eksosanlegget med sjøvann. I verste fall kan dette renne inn i motoren også. Men som @SveinHa sier må det sitte etter sjøvannspumpen. Disse ventilene har lett for å gå tett, så de ikke tar inn luft. , Eller også kan de lekke vann. Jeg har derfor tatt bort ventilen i min, så det er en fast "lekkasje". Det vannet ledes overbord. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 25.Juli.2023 Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Hensikten er å unngå å fylle eksosanlegget med sjøvann. I verste fall kan dette renne inn i motoren også. Men som @SveinHa sier må det sitte etter sjøvannspumpen. Disse ventilene har lett for å gå tett, så de ikke tar inn luft. , Eller også kan de lekke vann. Jeg har derfor tatt bort ventilen i min, så det er en fast "lekkasje". Det vannet ledes overbord. Ja, før eksos har jeg og kjenner konseptet. Antihevert mellom inntak og motor hadde jeg derimot ikke hørt om. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Slippe inn (falsk) luft på sugesiden av en vannpumpe for kjøling av motor er vel kun for spesielt interesserte. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 her må Morten Harket på banen snarest! Er det virkelig luft? hva er luft? om det virkelig er luft, kan det være falsk luft likevel? ekte falsk luft? Kan luft slippes inn, og evt ut? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Ta deg et kurs i mekanikk. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 dude skrev for 2 timer siden: her må Morten Harket på banen snarest! Er det virkelig luft? hva er luft? om det virkelig er luft, kan det være falsk luft likevel? ekte falsk luft? Kan luft slippes inn, og evt ut? Her var det mye rart. Kanskje du bør lage en egen tråd, men les reglene for overskrift først, så spørsmålet klart fremgår uten å lese innlegget. Mulig Morten Harket er på båtplassen, hans eventuelle båtinteresse er ukjent for meg. Mulig han har kunnskap om mariniserte dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Hulda skrev for 4 timer siden: Slippe inn (falsk) luft på sugesiden av en vannpumpe for kjøling av motor er vel kun for spesielt interesserte. Hulda skrev 1 time siden: Ta deg et kurs i mekanikk. Code0 skrev 18 minutter siden: Her var det mye rart. Kanskje du bør lage en egen tråd, men les reglene for overskrift først, så spørsmålet klart fremgår uten å lese innlegget. Mulig Morten Harket er på båtplassen, hans eventuelle båtinteresse er ukjent for meg. Mulig han har kunnskap om mariniserte dieselmotorer. Næmmen.. Sett på maken til gretne gubber da.. blir man slik av å ta kurs i mekanikk så står jeg over! ta dere heller et smilekurs. Det var litt humoristisk ment skjønner dere, med henvisning til "tåkefyrsten". Sikkert ikke hørt om. Men når man er så forbanna kjepphøy som dere, og alt skal oppfattes som alvor er det vel ikke rett å være spydig/sarkastisk mot ts sjøl? som Hulda i første innlegget sitert? Og bør man i det minste forvente at man besitter kunnskap sjøl. Å suge falsk luft, er noe man kan oppleve der det skal suges luft., som i en forgasser, der man skal oppnå en venturieffekt der luftstrøm trekker bensin opp fra flottørhus og inn i innsug, men en lekkasje gjør at det suges (falsk) luft før ventilen. har ikke noe med hevertprinsipp å gjøre, Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 dude skrev 15 minutter siden: Det var litt humoristisk ment skjønner dere Da leser jeg heller kommentarer på vg nett. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Så litt humor er ikke innafor, men spydigheter og latterliggjøring av uvitende ts er greit. Det er notert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Det er bra. Jeg kan dessuten, rent faglig, opplyse at falsk luft i en forgasser er noe man ikke ønsker. Da falsk luft i slike sammenhenger gjør det vanskelig/umulig å få forgasseren til å fungere korrekt. Vi som jobbet med bil den gangen det var forgassere, jobbet en del med å finne ut hvor den falske luften kom inn. Og så var det å tette for feilen. Ofte kunne det være diverse komponenter som skulle ha vakuum. Ellers kan jeg opplyse om at begrepet også benyttes innen hydraulikk, i en hver sammenheng. Ellers er jeg kjent for dårlig humør og lavt tennpunkt. Nå leste jeg TS dit, uten at det kom klart frem, at dingsen skulle brukes oppstrøms pumpen for å hindre hevertfunksjonen. På vann inn til toalettet på Hulda har jeg laget falsk luft på vann inn ved å drille et 1 mm hull rett nedstrøms svanehalsen for å bryte heverteffekten. Men det skal uhyre liten luftlekkasje til før pumpen får problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Emnetittel og spørsmål var galt formulert. Ventilen må selvsagt stå på trykksiden, fortrinnsvis etter varmeveksler (om man har slik) og før eksos røk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.