Jump to content

Volvo Penta MD2040 bruker vann og tikker

Haveseiler I

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta MD2040 som bruker henimot en liter ferskvann per times drift. Vannet forsvinner jo åpenbart ett eller annet sted... men hvor?

Jeg har gått over alt av slanger og finner ingen lekkasjer. Jeg har sjekket olja og den er ikke hvit. Jeg har sjekket eksosen og den er heller ikke hvit.

Motoren har også en tikkelyd som kommer etter en stund og blir der og sliter på nervene til jeg stopper. Når jeg starter igjen er lyden borte en stund.

Jeg har kjørt motoren rundt 15-20 timer med disse symptomene og hverken tikkelyd eller vannforbruk blir verre - men heller ikke bedre. I øyeblikket balanserer jeg mellom feriefølelse og nerveproblemer. Følelsen er sikkert godt kjent for mange.

TEORI 1:

Jeg mistenker at lekkasjen skyldes toppakningen og at det er vann som går inn i sylinderen og ut med eksosen. Da burde det vel kommet hvit røyk, men det kan være at lekkasjen foreløpig er så liten at det ikke synes ennå. Motoren virker ellers frisk og rask.

En test kunne kanskje være å stenge saltvannsinntaket og se om det fremdeles kommer vann ut av eksosen, men det er vel ikke så bra for impelleren. Dessuten er det jo ikke sikkert det kommer så mye vann at det vil merkes.

TEORI 2:

Det kan jo kanskje også hende at lekkasjen er i varmeveksleren, altså at noe av ferskvannet forsvinner over i sjøvannskretsen og ut gjennom eksosen. Det er jo høyere trykk på ferskvannssida. Dette forklarer jo ikke tikkinga, men det kan jo komme av noe annet også...

TEORI 3:

Noe jeg ikke har skjønt.

Hvilken teori stemmer dere på?

Jeg stemmer på 2.  Det er vel fort gjort å ta ut impelleren,  og se etter spor av frostvæske i eksosen. Mulig du ser det lettere hvis du kobler fra sjøvannsinntaket på eksosbendet

Har du varmtvannsbereder eller noe annet eksternt koblet til ferskvannskretsen?

Nå er det bare ferskvann igjen på ferskvannssida, men ja: plukke ut impeller er jo fort gjort.

Ja, jeg har varmtvannsbereder koblet til ferskvannskretsen. I teorien kunne det jo hende det var hull inni denne slik at kjølevannet går til drikkevannsystemet, men da hadde vi vel merket frostvæskesmak på vannet så når sesongen startet (og ferskvannssystemet fremdeles hadde frostvæske på seg).

Har du (eller noen andre) opplevd at varmtvannsberedere lekker mellom kretsene?

En trykktest av varmeveksler er nok ikke så dumt. Ellers så kan der jo være dårlig kjøling, så den går varm og koker. Der ville i så fall forklart både kjølevannet og tikkingen. Har du temperaturmåler montert?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Haveseiler I skrev 5 minutter siden:

I teorien kunne det jo hende det var hull inni denne slik at kjølevannet går til drikkevannsystemet, men da hadde vi vel merket frostvæskesmak på vannet

Du pleier vel ikke å drikke varmtvann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Haveseiler I skrev 1 minutt siden:

Nei, generelt ikke :-) Men vi hadde nok luktet det uansett når vi vasket opp, vasket håret etc..

Ja, det er jo en tydelig lukt. Særlig når vannet er varmt ..

index skrev 9 minutter siden:

En trykktest av varmeveksler er nok ikke så dumt. Ellers så kan der jo være dårlig kjøling, så den går varm og koker. Der ville i så fall forklart både kjølevannet og tikkingen. Har du temperaturmåler montert?

Ja, der sier du noe.

Det er ikke noen godt fungerende temperaturmåler på den, men den virker i grunnen ikke plagsomt varm.

Men hvis den kjøler dårlig, handler det jo ofte om dårlig sirkulasjon. Det rimer i så fall dårlig med at varmtvannet blir varmt i løpet av bare 10-15 minutter. Ergo: jeg heller vel mer mot problem med varmeveksler enn for varm motor.

Men jeg har jo termokamera på mobilen, så dette kan vi finne ut av :-)

Om varmtvannet blir så fort varmt, så kan du ha problemer på sjøvannssiden. Tikkingen kan tyde på litt i overkant varm olje. Noe å tenke på i alle fall?

index skrev 4 minutter siden:

Om varmtvannet blir så fort varmt, så kan du ha problemer på sjøvannssiden. Tikkingen kan tyde på litt i overkant varm olje. Noe å tenke på i alle fall?

Ja, kanskje det er noe der. Din teori er altså som følger:

Sjøvannssiden har enten for liten gjennomstrømning eller varmeveksleren er såpass tett at det blir dårlig med utveksling av varme før vannet går ut igjen gjennom eksos. Følgelig blir motoren for varm og begynner å koke. Dermed går vannet i ferskvannskretsen ut gjennom ventilen på toppen av påfyllingshullet som vanndamp, og etterhvert motoren såpass varm at den begynner å tikke.

Det er sånn du tenker?

Det skal sies at varmtvannet fra varmtvannsbeholderen er ekstremt varmt.

Kanskje plukke av mansjetten over varmeveksleren og ta en titt inn, da.

index skrev Just now:

Det er sånn jeg tenker ja. Enten at du får lite sjøvann gjennom, eller at det ikke kjøler ned ferskvann og olje så godt som det skal. 

Det spruter godt ut av eksosen, så jeg tror impelleren gjør jobben sin ihvertfall (nylig skiftet). Hvor varmt bør vannet som kommer ut av eksosen egentlig være? Det er knapt lunkent hos meg, ihvertfall.

Jeg har litt vanskelig for å tro at du kan koke bort så mye frostvæske og vann uten å se eller lukte det. 

Jeg anbefaler at du går videre med å kjøre noen få minutter uten sjøvann.

Sjøvannskjølingen  kan også kamuflere damp i eksosen.

J-Å skrev 13 minutter siden:

Jeg anbefaler at du går videre med å kjøre noen få minutter uten sjøvann.

Et minutt eller to vil nok være mer enn nok til å se om det kommer vann ut via eksosen. Jeg kan deretter åpne sjøvannskrana igjen og la systemet kjøles ned før jeg stopper slik at ikke eksosslangen tar skade.

Da fikk jeg prøvd.

Jeg lot motoren gå litt med kjølevann, og skrudde så av lokket på sjøvannsfilteret. I løpet av noen sekunder var det slutt på vann i eksosen og etter ca 1 minutt kom det ingenting. Så, litt etter kom bittelitt, så bittelitt til osv. Dette vannet smakte ikke like salt som vanlig kjølevann. Det kan dermed ha vært vann fra ferskvannskretsen (for ordens skyld: etter ca 2 minutter skrudde jeg på lokket på sjøvannsfilteret igjen og lot motoren gå noen minutter slik at eksosslangen ikke skulle bli for varm).

Men altså: Da kan det være at det er et lite hull i varmeveksleren og at det er den veien vannet tar veien. En sikker måte å finne det ut på er vel å fylle på ekte kjølevæske og se om det lukter kjølevæske av eksosen. Gjør det det, er synderen funnet..

Da er vel neste skritt å få ut varmeveksleren og finne hullet, men her må jeg vel ha inn noe ekspertise for å fikse hullet i så fall. Noen som har tips om dette?

Jeg tviler også på alternativet med toppakningen. Når toppakningen er gåen og du mster vann inn i  sylinderen er det vanlig at du får eksos og høyt trykk i ferskvannsystemet. Har vært der ved et par anledninger på bil. Det vil normalt lekke begge veier på grunn av vekslende trykk i sylinderen.

Da det dreier seg om relativt lite vann tror jeg heller ikke på testmetoden å stenge saltvannskjølingen. Tipper vannet eventuelt vil komme ut som usynlig vanndamp. Tenk også på at en havarert impeller kan gi gummibiter som setter seg fast i systemet andre steder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Haveseiler I skrev 16 minutter siden:

...

Da er vel neste skritt å få ut varmeveksleren og finne hullet, men her må jeg vel ha inn noe ekspertise for å fikse hullet i så fall. Noen som har tips om dette?

Jeg synes diagnosen fortsatt er litt usikker. Men hvis det er lekkaje kan du gjerne bare blende av et rør som lekker. Det kan også være ved belgene i endene det lekker.

Haveseiler I skrev 18 minutter siden:

Da fikk jeg prøvd.

Jeg lot motoren gå litt med kjølevann, og skrudde så av lokket på sjøvannsfilteret. I løpet av noen sekunder var det slutt på vann i eksosen og etter ca 1 minutt kom det ingenting. Så, litt etter kom bittelitt, så bittelitt til osv. Dette vannet smakte ikke like salt som vanlig kjølevann. Det kan dermed ha vært vann fra ferskvannskretsen (for ordens skyld: etter ca 2 minutter skrudde jeg på lokket på sjøvannsfilteret igjen og lot motoren gå noen minutter slik at eksosslangen ikke skulle bli for varm).

Men altså: Da kan det være at det er et lite hull i varmeveksleren og at det er den veien vannet tar veien. En sikker måte å finne det ut på er vel å fylle på ekte kjølevæske og se om det lukter kjølevæske av eksosen. Gjør det det, er synderen funnet..

Men vil du klare å merke så små mengder kjøleveske? Vet ikke hvor mye sjøvann motoren din bruker per minutt men kanskje 20 liter? På en time blir dette i så fall 1200 liter mens motoren din bruker opp 1 liter. Klarer man å detektere mindre en 1 promille kjøleveske? 

Kallethekid skrev 4 minutter siden:

Men vil du klare å merke så små mengder kjøleveske? Vet ikke hvor mye sjøvann motoren din bruker per minutt men kanskje 20 liter? På en time blir dette i så fall 1200 liter mens motoren din bruker opp 1 liter. Klarer man å detektere mindre en 1 promille kjøleveske? 

Ja, det er små mengder i en stor sammenheng, men jeg tenkte eventuelt å kjøre samme test en gang til, altså stenge for kjølevannet, men denne gangen med kjølevæske i ferskvannssystemet. Hvis det eneste som kommer ut er kjølevann med kjølevæske vil jeg nok merke det - selv om det kanskje bare er 0,2 desiliter på et minutt.

Da har jeg dratt ut varmeveksleren og konstatert at den er gullende rein og så langt jeg kan bedømme helt fri for hull. Gummi-"mansjettene" så også helt fine ut. Litt trist, egentlig. Jeg hadde håpet å finne noe alvorlig feil her...

363487565_798493628641160_1621061186987286079_n.jpg.5dac56ad6bff3de67cb551adee3dce0e.jpg

363055278_588125266869049_1050675612688783119_n.jpg.ba9a283cb814ca13283fa40a17b539f4.jpg

For de som lurer: det var enkelt å demontere/montere. Tok vel en halvtime. Du trenger verktøy for å løsne fire slangeklemmer og så er det bare å vippe av mansjettene og dra ut varmeveksleren.

363285728_1319983425300208_788993426292786362_n.jpg.f8305b21acaaeae11a9aef6de99b095a.jpg

MEN: det var jo ikke her feilen lå, åpenbart. Når jeg hadde montert alt tilbake, startet jeg motoren og gikk over alle slanger og tilkoblinger med lommelykt for å se at alt var tett igjen... hva er det da mitt venstre øye skuer? Jo en bitteliiten bekk nede ved dørken. Den kommer fra...

Skitt. Den ene tilkoblingen til varmtvannsbeholderen drypper. Men jeg hadde jo sjekket denne opptil flere ganger, hvorfor har jeg ikke sett det før? Sannsynligvis fordi det bare drypper når motoren er igang, og at dråpene kan falle loddrett ned mellom masse ting som kunne blitt vått, men ikke ble det, og dermed ikke kunne vise meg hvor feilen lå.

Så det var altså en #¤%"## slange. På dryppene er det åpenbart at dette kunne bli opp mot en liter i timen.

Så var det bare å skru av, kappe av litt av slangen og skru på igjen. Egentlig utrolig at disse "Hot Water" - "120+"-slangene ikke holder en sesong en gang? Velvel.. NÅ er det tett, ihvertfall.

363233371_992632281890500_1646315735843945064_n.jpg.0e6c93cc9e6b02f3a3db8461e4b5698a.jpg

Moralen? Du kan aldri sjekke de mest åpenbare feilkildene for nøye.

Trøsten? Vel, alle svarene her på forumet og det faktum at jeg nå vet at jeg har en gullende ren varmeveksler (og hvordan den kan demonteres).

Så får vi se om problemet med tikkingen også forsvinner, eller om det skyldes noe annet. Jaja, en ting om gangen.

Det var jo også en ting ja. Men fint med alt man finner ut av. Med litt flaks skyldes tikkingen at motoren blir litt heit i topppen når det minker på kjølevannet. Bare å prøve og se.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...