Jump to content

Volvo Penta MD2040 bruker vann og tikker

Haveseiler I

Recommended Posts

Hadde omtrent samme lekkasje nettopp, slange inn til varmtvannsbereder, fra vanntanken og ikke fra motorkjølinga dog. Men hva hjelper det når man først oppdager vannet i motorrommet, man tenker jo automatisk det værste ... da jeg oppdaga lekkasjen og 40l vann rundt varmtvannsbereder ble humøret litt bedre :-)

Jeg løfter denne fordi jeg har et lignende problem på min 2030. Pluss en sær vri jeg fant i går. 

Hadde hatt sånn type lekkasje en stund, og måtte stadig fylle litt. Fant ikke lekkasjen, men det rant jo i lensebrønnen. Så stanset det, og jeg fylte ikke etter på mange turer og timer. Nå var jo væska nesten bare vann. Den begynte å bli brun, så jeg tappet av nok til å få i en liter konsentrat for antikorrosjon. Sjekket etter noen timers gange, og det lekker minst like heftig. 

Har ingen kjøleproblemer og fortsetter turen på etterfylling, men så må jeg til med lupe og hodelykt på samme måte som trådstarter.

Kan frostvæska (Biltema blå konsentrat) ha løst opp rust og gugge som har tettet lekkasjen?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Rust og gugge kan sikkert tette en liten lekkasje. Og en ganske liten lekkasje på varm motor kan også være vanskelig å oppdage dersom vannet fordamper direkte. Kanskje en ide å trykkprøve systemet. Hos meg har jeg avgrening med Garden-kobling og kran på ferskvannsystemet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...