Chrisky Startet 25.Juli.2023 Del på Facebook Startet 25.Juli.2023 Har en Tamd40b. Denne motoren har ikke ekspasjons tank, og trykker ut litt frostveske. Vil det hjelpe og sette på ekspasjonstank? Tenker da og koble den inn på retur fra vv-tank? Noen som har noen tanker rundt det? Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 25.Juli.2023 Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 Ekspansjonstanken er i varmeveksleren på denne motoren. Hvor kommer kjølevesken ut ? Lokket på kjøleren kan vere defekt og kaster ut vann Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juli.2023 Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 Jeg har en sløyfe som går innom flere varmevifter, vannvarmer og varmtvannsbereder, og jeg hadde litt lignende problemer før jeg satte inn en ekstra ekspansjonstank. Hvis det er luft i systemet så blir det mye større variasjon mellom kaldt og varmt nivå. Jeg anbefaler en tank som har et innløp og et utløp, det gjør det lettere å bli kvitt luftbobler. Min løsning er inntil videre med et T stykke og en sidegren opp til tanken. Da er det lett for at luftboblene drar rett forbi, Sitér dette innlegget Link to post
Chrisky Svart 25.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2023 7 knop skrev 34 minutter siden: Ekspansjonstanken er i varmeveksleren på denne motoren. Hvor kommer kjølevesken ut ? Lokket på kjøleren kan vere defekt og kaster ut vann Det kommer i lokket, og det er nytt. Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Tanken må ikkje være helt full, da vil den kaste ut vann når den oppnår arbeidstemperatur. Står vel i instruksjonsboken hvor mye den skal fylles. Anbefaler å montere ekstra ekspansjonstank Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Chrisky skrev for 13 timer siden: trykker ut litt frostveske. Stopper lekkasjen om du ikke etterfyller? Hvis det lekker ut en desiliter og så ikke noe mer, så er vel alt i orden. Det skal ikke være kjølevæske helt opp til lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Har samme sykdom på den ene av to TAMD 73 P. Kjølevæske kun fra bb motor går innom vv-bereder. Bb motor kvitter seg med 1/2 til en liter kjølevæske gjennom lokket og overløp under ca 2 timers kjøring. Temperaturen er lik på begge motorer. Opplever at dette skjer etter at det er fylt ferskvann, slik at vv-tank har vært tom en periode. Noen som har teorier utover ekstra nedkjøling av kjølevæske bb motor med påfølgende ekspansjon? Eller må det skrus toppakning? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
J-Å Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Hekri skrev 28 minutter siden: Noen som har teorier utover ekstra nedkjøling av kjølevæske bb motor med påfølgende ekspansjon? Luftlommer i slangene kan gjøre problemet verre. Jeg pleier å sette inn en drillpumpe i kretsen midlertidig, og kjøre gjennom med god hastighet på væsken. De kommer gjerne luften ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.