Jump to content

Ny seilbåt - Hva trenger jeg for fortøyning i uthavn?

Milzit

Recommended Posts

Jeg skal hente en ny seilbåt (Hanse 388) i Tyskland i september (etter å ha ventet i 1 1/2 år..). Ønsker å bli bedre på å bruke uthavner, så jeg vil gjerne ha forslag til utstyr:

-Båten kommer med et Delta anker. Tenkte å bytte ut dette med et Rockna Vulkan og få montert ankervinsj bak. Skal også kjøre avlaster (snubber)

-Hvis man lager en fenderplanke, kan den da erstatte kulefender når man ligger imot et fjell? Dvs. at man kan bruke vanlige fender mellom planken og båten? Det er fint med kulefender, men det er begrenset med lagringsplass.

-Jeg har noen klatrekiler men det var til en mindre daycruiser. Har noen forslag til type kile etter annet for å feste tau. Det følger nok ikke med så mange tau så jeg trenger også lengre tau.

Annet forslag til hva man bør ha med..?

Disse nye båtene er litt rette i baugen. Det gjør at det kan være krevende å hoppe i land.  Så jeg vil anbefale et baugspryd (kanskje du har?).  Da kan du også få baugrullen lengre fram, så du unngår at baugankeret og kjettingen dunker i inn i skroget,  hvis du skal ligge på svai. 

https://www.wesailhanse.se/370_bowsprit.htm

Planke og vanlige fendrer synes jeg fungerer bra.

En Hook&Moor båtshake er grei å ha, spesielt der det er lagt ut bøyer.

Hei

Du skriv ikkje kva område du har tenkt å ferdast mest i.

Eg hadde venta med å kjøpa dyrt utstyr.

Det same gjeld utstyr som krev installering.

Dette til eg hadde fått meir erfaring med båten, og sett korleis båten blir brukt.

Dvs. eg hadde venta leenge med ankervinsj akter.

Sjølv så har me ikkje ankervinsj akter, og har aldri sakna det heller.

(Seglkatamaran på 38 fot.)

Fenderplanken blei kasta for 2-3 år sidan. Då var den ikkje brukt på 15 år.

Lang kjetting, ein god vinsj, eit godt anker og ei bra jolla gjer det lett å ligga på svai.

10 hours ago, Ask said:

Hei

Du skriv ikkje kva område du har tenkt å ferdast mest i.

Eg hadde venta med å kjøpa dyrt utstyr.

Det same gjeld utstyr som krev installering.

Dette til eg hadde fått meir erfaring med båten, og sett korleis båten blir brukt.

Dvs. eg hadde venta leenge med ankervinsj akter.

Sjølv så har me ikkje ankervinsj akter, og har aldri sakna det heller.

(Seglkatamaran på 38 fot.)

Fenderplanken blei kasta for 2-3 år sidan. Då var den ikkje brukt på 15 år.

Lang kjetting, ein god vinsj, eit godt anker og ei bra jolla gjer det lett å ligga på svai.

Båten blir liggende i Oslo, og er oppgradert med 50 m kjetting. 

Hulda har også fenderplanke. Den er stort sett i veien, og kommer til å dø. Tror jeg. Jeg har en litt lang flaskefender med tau i begge ender som gjør jobben. Ellers er Hulda utstyrt med lange fortøyningstau for bruk i påkomne tilfeller. De ligger stort sett lagret, men er påkrevet i utfordrende situasjoner. I tillegg har vi et par lengder á 5 meter kjetting som sjakles inn der kaikanter eller natur gnager på fortøyningstauene. Et par av de solide tauene er påmontert rykkdempere. Etter 50 år på sjøen har vi litt av hvert.

Jeg fant meg en planke på en strand og lagde en fenderplanke. Har faktisk  rukt den flere ganger. Den ble ikke så stor som planlagt, så er ikke så veldig i veien. 

Godt med kulefendere er også bra. Vi har fendere hengende på siden bak. Da tar de ikke plass. Estetiske krav kan selvfølgelig hindre slikt;)

Anker bak med vinsj er superdigg hvis du skal ligge inntil longside også. Fint å kunne trekke seg ut om det blåser litt feil ved avgang. Det kan også ros ut med jolle og strammes opp for å holde skutesiden litt ut fra fjell. 

Skal sies at planke og anker akter brukes mest på de 4-5 ukene vi er på ferie, og lite innerst i Oslofjorden. 

Må jo være enklere å ha med et par kuler surret på hekken/rekka enn å ha med fenderplanke?

Jeg synes i allfall kuler er nesten en must ved longside fjell, får båten litt lengere i fra fjellet også når det er ønskelig.

Som en annen skrev, baugspyd med stige er verdt pengene og en ankervinsj vil gjøre livet enklere ombord.

Vanlige kilesett de selger på maritim etc holder til det meste.

Førstefender skrev 3 minutter siden:

Må jo være enklere å ha med et par kuler surret på hekken/rekka enn å ha med fenderplanke?

Fenderplanke er bra hvis en skal fortøye til trekaier med stående rundtømmer. Tidligere var det vanlig nordpå. Men nå er det mye flytebrygger der også. Noen steder med kjørerampe, så pizzabilen kommer helt til skutesiden :).

J-Å skrev 6 minutter siden:

Fenderplanke er bra hvis en skal fortøye til trekaier med stående rundtømmer. Tidligere var det vanlig nordpå. Men nå er det mye flytebrygger der også. Noen steder med kjørerampe, så pizzabilen kommer helt til skutesiden :).

Få steder med stående rundtømmer på våre kanter ;) Vi har 30cm mellom flo og fjære også, så ligger gjerne longside på fjell i dagesvis :) 

tror ikke jeg har sett en tysker uten Ankervinsj i baugen, antar du har det. er det kjetting eller tau.

Vi ligger mye på svai. 

ligger stort sett sidelangs til fjellet  med store kulefendere , den beste fenderen jeg har er et bildekk (hvitmalt) den synker er derfor perfekt. det er ofte en nabbe rett under vannflaten.

Planken brukes sjelden.

Til bergkilene kjøp en  mins 1.5kgimage.png.c0d059ce1b3b5711bd34d0d5ca07901b.png la snekkerhammeren være hjemme.

Et tips meld deg inn her  https://dansketursejlere.dk/ så har du tilgang på over 300 bøyer i Danmark og   kan medlen deg  inn i  Kryssarklubben  for kun ca. 370 SEK.  

Så har du tilgang på Bøyer hele veien hjem.

Ps, østkysten av Danmark (Jylland) er beste ruta hjem på høsten og bruk havnepengene på et par dager på Læsø  (Østerby) , med gratis buss på øen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

14 hours ago, J-Å said:

Disse nye båtene er litt rette i baugen. Det gjør at det kan være krevende å hoppe i land.  Så jeg vil anbefale et baugspryd (kanskje du har?).  Da kan du også få baugrullen lengre fram, så du unngår at baugankeret og kjettingen dunker i inn i skroget,  hvis du skal ligge på svai. 

https://www.wesailhanse.se/370_bowsprit.htm

Planke og vanlige fendrer synes jeg fungerer bra.

En Hook&Moor båtshake er grei å ha, spesielt der det er lagt ut bøyer.

Ja, det skal være baugspryd : "Ankerbeslag/forstag med dobbel ankorrulle, Gennaker/crossovor aye" heter tilvalget, trenger det også for crossover seilet. Ser noen har monternt en slik stige under man kan trekke ut, ser ganske fint ut.

1 hour ago, Roger jo said:

tror ikke jeg har sett en tysker uten Ankervinsj i baugen, antar du har det. er det kjetting eller tau.

Vi ligger mye på svai. 

ligger stort sett sidelangs til fjellet  med store kulefendere , den beste fenderen jeg har er et bildekk (hvitmalt) den synker er derfor perfekt. det er ofte en nabbe rett under vannflaten.

Planken brukes sjelden.

Til bergkilene kjøp en  mins 1.5kgimage.png.c0d059ce1b3b5711bd34d0d5ca07901b.png la snekkerhammeren være hjemme.

Et tips meld deg inn her  https://dansketursejlere.dk/ så har du tilgang på over 300 bøyer i Danmark og   kan medlen deg  inn i  Kryssarklubben  for kun ca. 370 SEK.  

Så har du tilgang på Bøyer hele veien hjem.

Ps, østkysten av Danmark (Jylland) er beste ruta hjem på høsten og bruk havnepengene på et par dager på Læsø  (Østerby) , med gratis buss på øen.

Ja, det er vinsj og oppgradert kjetting til 50 meter rustfri kjetting

Har ikke fenderplanke, men jeg opplever jo at kulefendere kan komme til kort, så tror ikke de kan erstatte fenderplanke helt.

Har et par veldig små dregger, beregnet for teiner el. tenker jeg, de kan jeg bruke på land når det ikke er sprekker som egner seg for kiler. Ikke så ofte i bruk, men gode å ha i bakhånd. Litt usikker på hvor mye ruskevær de tåler. Ellers bruker jeg bare vanlig bergkiler som man får kjøpt i vanlige båtutstyrsbutikker. Liker de store med vinkel, og ellers de små som "skrur" seg inn. Noen varianter er litt mer klumpete og tykke i godset enn andre, og de synes jeg ikke setter seg så bra. 

Hook&Moore er sikkert fint, men for meg funker det fint med en helt vanlig bøyekrok også. Enklere konstruksjon og muligens mer holdbar. Men H&M er kanskje enda enklere i bruk da. 

Så at noen foreslo å vente med å installere vinsj akter, og se hvordan båten blir brukt. Hørtes ut som en god idé. Jeg har ikke vinsj akter, kun 8m tykk kjetting og ellers Ankarolina på rull. Da er det fint å kunne supplere med en diger kettlebell fra XXL som daumann. Så kan du jo heller starte med noe crossfit-greier når ankervinsj og blytau/kjetting er på plass, det trenger man nemlig ikke når man må dra opp det hele for muskelkraft :lol: (Spøk til side; det er ikke uendelig tungt å dra opp, og oppleves ikke som et ork som gjør at jeg ikke vil ligge til land med baugfeste og anker akter.)

Båten min pendler når jeg ligger på svai. Har ikke prøvd ankerseil selv, men det kan sikkert være en ide om man plages. 

Siden det ikke spesifikt er fortøyningsutstyr det spørres etter så vil jeg anbefale solcellepaneler eller vindmølle. Kanskje ikke nødvendig på en ny seilbåt i dag for noen dager i uthavn, men jeg har ikke så mye batterikapasitet at jeg ville unnvært det. Min gamle Waeco kjølekompressor kutter heller ikke når batterispenningen faller, men antar det også er en selvfølge på en ny båt. 

Hulda skrev for 3 timer siden:

Et par av de solide tauene er påmontert rykkdempere. 

Det kan sikkert være en fordel i uthavn om det er mer svell enn man har trodd, da kan man avlaste kiler osv. Har dog aldri hatt bruk for det. I gjestehavn derimot ... enkelste steder er det ikke trygt å ligge uten. 

Siden det er litt klumpete å ha dem permanent på fortøyningstau (hvis det ikke er av den "integrerte" typen da) har jeg vurdert å lage noen korte tamper med rykkdemper på som jeg kan "koble inn" ved behov.

Ellers, om man tar tampen tilbake til båten (ved brygge dette, da, stort sett) så halverer man elastiteten og da kan man lage seg en provisorisk rykkdemper ved å henge en fender mellom tauene (mellom tauet, strengt tatt ... ). Når det rykker til må tauene klemme fenderen flat, og det tar av litt.

2 hours ago, Førstefender said:

Må jo være enklere å ha med et par kuler surret på hekken/rekka enn å ha med fenderplanke?

Jeg synes i allfall kuler er nesten en must ved longside fjell, får båten litt lengere i fra fjellet også når det er ønskelig.

Som en annen skrev, baugspyd med stige er verdt pengene og en ankervinsj vil gjøre livet enklere ombord.

Vanlige kilesett de selger på maritim etc holder til det meste.

Ok, takk for input. Går da heller for et par kuler enn fenderplanke

11 minutes ago, quantumduck said:

Det kan sikkert være en fordel i uthavn om det er mer svell enn man har trodd, da kan man avlaste kiler osv. Har dog aldri hatt bruk for det. I gjestehavn derimot ... enkelste steder er det ikke trygt å ligge uten. 

Siden det er litt klumpete å ha dem permanent på fortøyningstau (hvis det ikke er av den "integrerte" typen da) har jeg vurdert å lage noen korte tamper med rykkdemper på som jeg kan "koble inn" ved behov.

Ellers, om man tar tampen tilbake til båten (ved brygge dette, da, stort sett) så halverer man elastiteten og da kan man lage seg en provisorisk rykkdemper ved å henge en fender mellom tauene (mellom tauet, strengt tatt ... ). Når det rykker til må tauene klemme fenderen flat, og det tar av litt.

Jeg leste også i Seilmagasinet at man bruke klatretau som rykkdemping sammen med vanlige fortøyningstau , virket som en smart løsning.

J-Å skrev for 2 timer siden:

Planke er praktisk om man må legge til ved kai som er fendret med bildekk. 

Lazyjack skrev 1 time siden:

det er sant, men det går fint med kulefender og eller vanlig fender på tvers.

Milzit skrev 1 time siden:

Jeg leste også i Seilmagasinet at man bruke klatretau som rykkdemping sammen med vanlige fortøyningstau

De fleste Hjemmehavner sier vel at en skal ha rykkdempere i fortøyningene.

Kjøp  Forsheda  nr.3  lag de  med 1m tamp eller spleiset øye så tar du de med på ferien.

jeg har hatt nr 4 fra forre århundre båt 16 tonn.

Tren mye på å bakke med båten.

Ser den har lemm bak, sjekk dybden og slipp ankret foran og  bakk inn til fjellet ser jeg .mange gjør. 

Å hoppe i land fra baugen er forbudt, det går gal før eller siden.

image.png.2c15aef8f4429b440d69ca253c8e5348.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Selv har jeg motorbåter på 15 og 19 fot og foretrekker ved overnatting i uthavn å fortøye med baugen inn mot land og dregg bak (et feste til land bak hvis det er ei bukt). Dreggen tror jeg er 10 kg, også har jeg ca 5 meter kjetting som demper rykk og takler gnaging mot evt skarpe steiner på bunnen.

Det enkleste er å fortøye i et solid tre eller en bolt som står der fra før. Men ofte blir det bergkile når dette mangler. Har flere varianter fra Biltema og kan da bruke sprekker av ulik tykkelse. Kan også sette flere kiler i samme sprekk for dobbel tykkelse på kila. Bruker ei lita øks til å banke disse på plass med (og for å få dem løs). En tung 1,5 kg mukkert som en foreslo er selvfølgelig bedre, men med liten båt er det greit å ikke ha for mye tung last i båtene. Øksa kan også brukes til å hugge med og da slipper jeg å ha med hammer (som jeg hadde før i minste båten).

Lazyjack skrev 37 minutter siden:

Ja, sant nok.  I Ålesund måtte jeg en gang bruke planken vertikalt for å unngå å flø fast  innunder slike dekk. Da skulle jeg gjerne hatt to eller tre.

En gang hadde jeg overnattet og fortøyd til land med bergkiler. Det var et langt svaberg og i lita bukt og jeg brukte bergkile på begge sider av den lille bukta så jeg slapp å bruke dregg og hadde godt landfeste i begge ender. Tror det var ved Kragerø.

Kort tid før jeg skulle reise kom det en RIB inn til land rett ved der jeg lå og spurte om de kunne legge seg til der. Jeg sa at det er i orden for meg, og jeg skal reise herfra nå. Jeg synes riktignok det var litt rart å skulle fortøye akkurat rett ved annen båt når det var ledig hele veien ellers og like gode muligheter bortover for å sette inn bergkile andre steder som der, men lot være å nevne det. Og noen liker jo tydligvis å fortøye i flokk også.

Jeg løsnet bergkilen på andre siden av den lille bukta og så skulle jeg iland og løsne bergkilen ved RIB-en, som hadde satt en mann i land og resten holdt på å ordne med dreggen. Han på land tilbød seg å løsne fortøyningen for meg og jeg sa at det er fint, men jeg tror du trenger noe å slå med (og øksa var ombord, så jeg må uansett helt inn for å få overlevert den og da kan jeg like godt banke den løs sjøl tenkte jeg). Det virket som han ikke helt skjønte hva jeg mente og knyttet løs fortøyninga mi for meg. Så sa jeg at jeg måtte ha med meg bergkila mi og gikk i land med øks for å banke den løs.

Han virket litt overrasket over at det  var min bergkile. Han trodde det var noe som som stod der permanent og det viste seg at de valgte det stedet fordi det var der det var mulig å fortøye. De hadde nemlig ikke med seg noe slikt. Men 10-20 meter lenger innover på land så var det noen trær og de hadde et langt tau så de fikk fortøyd der.

Jeg anbefalte dem å kjøpe seg bergkile og at de får det billig på Biltema. For her manglet de tydeligvis utstyr som kan være veldig nyttig og som koster under hundrelappen.

Jeg tenkte litt på løsningen (før det viste seg de hadde et veldig langt tau opp til et tre) at de kunne kjøpe den jeg hadde stående siden jeg hadde 3 stk ombord og så kan jeg kjøpe en ny neste gang jeg er på Biltema. Men jeg skulle jo overnatte flere steder på turen og man vet aldri når man trenger flere bergkiler et sted, enten for å fylle en bred sprekk eller fordi man trenger feste flere steder på land. Feks baug og akter slik som der. Og noen ganger er det ikke noe sprekk å fortøye i rundt omkring, men ikke akkurat der det passer å gå iland, da er det greit å kunne legge til der det er kurant å gå i land og ha fortøyning til begge sider.

quantumduck skrev for 1 time siden:

Da bør man ikke frekventere havner som f.eks. Hälsingborg. Eller andre havner med anløp av skip som fortrenger mye vann. Sist jeg brukte disse tauene var i nettopp Hälsingborg og det blåste 17 m/s. Da var forresten også kjettingene i bruk, fordi kaia var så høy at tauene red på betongkanten. Og strømmen gikk i flere knop frem og tilbake inne i havnen. Også skip som passerer ute i sundet gir mye drag inne i disse havnene.

I havner med bildekk, som f.eks. Varberg, holder det fint med flaskefendere. Det samme gjelder havner med vertikalt tømmer som Sønderborg. Her er også kulefendere helt bortkasta. Mens båten ligger fint og balanserer på litt store flaskefendere. Og avstanden mellom pålene er så stor at min fenderplanke på 1,6 meter blir altfor kort. 

Det hele blir en annen historie om man holder seg på innsiden av Drøbaksundet. 

Roger jo skrev 49 minutter siden:

Ser den har lemm bak, sjekk dybden og slipp ankret foran og  bakk inn til fjellet ser jeg .mange gjør. 

Å hoppe i land fra baugen er forbudt, det går gal før eller siden.

image.png.2c15aef8f4429b440d69ca253c8e5348.png

Så spørs det vel om man tør å ta en slik luke like nærme land som man kan med baugen.

Også forutsetter det nok dybde, så er det jo de dyre og skjøre tingen som propell og ror som er bak og tåler mindre enn baugen hvis man skulle dunke litt borti noe på bunnen.

Noen steder er det jo også slik at land danner en passende "brygge" litt opp fra vannet slik at høyden på baugen er perfekt, mens høyden på en akterplattform blir for lav.

Selv legger jeg normalt baugen inn mot land, men jeg har påhengsmotorer.

Hvis man har båt tilsvarende den på bildet bør man sjekke hva som finnes av muligheter for å komme ombord hvis man ramler overbord når luka er oppe. Ser den har badetrapp, men luka må jo være vippet ned for at den skal fungere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...