Jump to content

Ny seilbåt - Hva trenger jeg for fortøyning i uthavn?

Milzit

Recommended Posts

Milzit skrev On 26.7.2023 at 11.17:

Jeg leste også i Seilmagasinet at man bruke klatretau som rykkdemping sammen med vanlige fortøyningstau , virket som en smart løsning.

Vis hele sitatet  

Det funker sikkert brillefint om man ikke vil bruke rykkdemper som rykkdemper :0) Klatretau kan brukes til mye annet også, lager ikke svarte merker, og i det heletatt ... aner ikke hva klatretau koster, så man får vurdere litt antall meter, bruksområder osv. Generelt så er min erfaring at man aldri får for mye tauverk i båten uansett :-)

Er årsaken til at man skal bruke klatretau sammen med vanlige fortøyningstau at bruddstyrken ikke er bra nok alene?

quantumduck skrev On 26.7.2023 at 16.29:

Er årsaken til at man skal bruke klatretau sammen med vanlige fortøyningstau at bruddstyrken ikke er bra nok alene?

Vis hele sitatet  

Kan det være fordi klatretau ikke er så glad i sollys/UV-stråler? Kjenner noen som driver litt med klatring, samtlige er svært nøye med å pakke ned tauverket sitt etter bruk. Han ene nevnte en gang at det ble forringet av sollyset og skulle oppbevares mørkt, tørt og kjølig. Slikt gjelder jo også fortøyningene vi bruker, men disse er nok bedre beskyttet.

Hakkannen skrev On 26.7.2023 at 16.43:

Kan det være fordi klatretau ikke er så glad i sollys/UV-stråler? Kjenner noen som driver litt med klatring, samtlige er svært nøye med å pakke ned tauverket sitt etter bruk. Han ene nevnte en gang at det ble forringet av sollyset og skulle oppbevares mørkt, tørt og kjølig. Slikt gjelder jo også fortøyningene vi bruker, men disse er nok bedre beskyttet.

Vis hele sitatet  

Godt poeng. Fikk testet mine ganske gamle tau på Steilene i vår, ble seriøst fillerista av bølgene fra danskebåten, men det holdt (det samme gjorde båten, noe jeg ikke følte meg helt sikker på mens armageddon pågikk). Mao. så er nok fortøyningstau mye mer motstandsdyktig mot UV enn klatretau. Men jeg har et ganske gammelt fortøyningstau som både er godt over snittet elastisk, og fortsatt holder (overlevde armageddon), så det er mulig å produsere et kompromiss. Men virker ikke som mange gjør det.

quantumduck skrev On 26.7.2023 at 16.52:

Men jeg har et ganske gammelt fortøyningstau som både er godt over snittet elastisk, og fortsatt holder (overlevde armageddon), så det er mulig å produsere et kompromiss.

Vis hele sitatet  

Det stemmer nok ja! Har ellers inntrykket av at flettede tau er dauere enn treslått tau, så gjerne slikt også kan ha innvirkning.

19 fot skrev On 26.7.2023 at 12.47:

En gang hadde jeg overnattet og fortøyd til land med bergkiler. Det var et langt svaberg og i lita bukt og jeg brukte bergkile på begge sider av den lille bukta så jeg slapp å bruke dregg og hadde godt landfeste i begge ender. Tror det var ved Kragerø.

Kort tid før jeg skulle reise kom det en RIB inn til land rett ved der jeg lå og spurte om de kunne legge seg til der. Jeg sa at det er i orden for meg, og jeg skal reise herfra nå. Jeg synes riktignok det var litt rart å skulle fortøye akkurat rett ved annen båt når det var ledig hele veien ellers og like gode muligheter bortover for å sette inn bergkile andre steder som der, men lot være å nevne det. Og noen liker jo tydligvis å fortøye i flokk også.

Jeg løsnet bergkilen på andre siden av den lille bukta og så skulle jeg iland og løsne bergkilen ved RIB-en, som hadde satt en mann i land og resten holdt på å ordne med dreggen. Han på land tilbød seg å løsne fortøyningen for meg og jeg sa at det er fint, men jeg tror du trenger noe å slå med (og øksa var ombord, så jeg må uansett helt inn for å få overlevert den og da kan jeg like godt banke den løs sjøl tenkte jeg). Det virket som han ikke helt skjønte hva jeg mente og knyttet løs fortøyninga mi for meg. Så sa jeg at jeg måtte ha med meg bergkila mi og gikk i land med øks for å banke den løs.

Han virket litt overrasket over at det  var min bergkile. Han trodde det var noe som som stod der permanent og det viste seg at de valgte det stedet fordi det var der det var mulig å fortøye. De hadde nemlig ikke med seg noe slikt. Men 10-20 meter lenger innover på land så var det noen trær og de hadde et langt tau så de fikk fortøyd der.

Jeg anbefalte dem å kjøpe seg bergkile og at de får det billig på Biltema. For her manglet de tydeligvis utstyr som kan være veldig nyttig og som koster under hundrelappen.

Jeg tenkte litt på løsningen (før det viste seg de hadde et veldig langt tau opp til et tre) at de kunne kjøpe den jeg hadde stående siden jeg hadde 3 stk ombord og så kan jeg kjøpe en ny neste gang jeg er på Biltema. Men jeg skulle jo overnatte flere steder på turen og man vet aldri når man trenger flere bergkiler et sted, enten for å fylle en bred sprekk eller fordi man trenger feste flere steder på land. Feks baug og akter slik som der. Og noen ganger er det ikke noe sprekk å fortøye i rundt omkring, men ikke akkurat der det passer å gå iland, da er det greit å kunne legge til der det er kurant å gå i land og ha fortøyning til begge sider.

Vis hele sitatet  

Bergkile og klatrekile står på min liste. Leste en test på seilmagasinet her. Klatrekiler fikk veldig bra med poeng. Av de mer tradisjonelle fikk "Kippfast" bra (dog dyr), og "Bergkilen" fra tools fikk også bra omtale som er endel rimeligere.

19 fot skrev On 26.7.2023 at 12.59:

Så spørs det vel om man tør å ta en slik luke like nærme land som man kan med baugen.

Også forutsetter det nok dybde, så er det jo de dyre og skjøre tingen som propell og ror som er bak og tåler mindre enn baugen hvis man skulle dunke litt borti noe på bunnen.

Noen steder er det jo også slik at land danner en passende "brygge" litt opp fra vannet slik at høyden på baugen er perfekt, mens høyden på en akterplattform blir for lav.

Selv legger jeg normalt baugen inn mot land, men jeg har påhengsmotorer.

Hvis man har båt tilsvarende den på bildet bør man sjekke hva som finnes av muligheter for å komme ombord hvis man ramler overbord når luka er oppe. Ser den har badetrapp, men luka må jo være vippet ned for at den skal fungere.

Vis hele sitatet  

Ja, du kommer ikke opp hvis du faller i vannet og luken bak står lukket. Sikkerhetsutstyr står også på listen. Tenkte å kjøpe en slik du kan henge på rekka bak med en line som man kan dra ned for å komme seg opp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...