El barco de Sol Startet 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2023 Vi har en båt med Yanmar 4lh dte. Motoren har under 1700 timer på teller og fungerer utmerket. Ingen reparasjoner. Så vurderer vi større båt, sannsynligvis fra år 2000-2015 med strak aksling. Aktuelle båter har ofte Volvomotorer og her leser jeg om dyre reparasjoner og mange problemer. Jeg blir derfor skeptisk til båt uten Yanmar siden våre erfaringer med vår motor kun er positive. Derfor spør jeg: Hvilke volvomotorer fra 1995-2023 er driftssikre og uproblematiske? Hva med 41-43 motorene, D4-D6. Ikke minst hvordan er tilgangen på deler? Egne skeptiske vurderinger på volvo holder meg tilbake fra å bytte båt!!! Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 26.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Eller for å stille spørsmålet på en annen måte: hvilke motorer bør jeg styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Har lite erfaring med vp/grønn moring, men leitet i ca 1 år for å finne nåværende båt med yanmar? Og etter bryggeprat/rykter/eksosrøyk og dømme så skal jeg holde meg til det. No offence til de som føler seg berørt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 TAMD74/75 (fordi det har jeg ;)) går for å være svært bra, D9 og D12 like så. D6 hadde sine barne sykdomer, men går for å være svært solid nå. Du må også huske på at i "forumverden" er det de med problemer som spør og holder forum levende, man hører skjeldent fra dem som aldri har problemer. Det er nok også % langt flere som har grønne klumper i kjeller fremfor andre merker. I den første båten vi hadde i familien(min far) hadde vi Yanmar, og aldri har vi hatt så mye problemer med en marine motor som da, vi skrudde med et eller annet hver sommer i de fem sesongene vi hadde båten. Etter det har jeg/vi hatt BMW, Mercruiser, Iveco, Perkins og Volvo Penta, aldri hatt de store problemene. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Deletilgang og forhandlernett er generelt godt. Alle motorene i 40 serien begynner å bli gamle. 41 & 43 har godt rykte. Nyere med EDC her er det hyppig ventilstilling og EDC kluss. EDC er etter min mening både dyrt og dårlig. D4 med moderat kraftutak har vært ok, men litt trøbbel med de største utgavene. Ligger vel noen tråder om dette på forumet. D6 problematikken med injektorer har vel roet seg kraftig. Noe trøbbel med drev og propellvulk på DP drev med kombo stor motor & tung båt. Kluss med elektroniske kontrollere på D serien hender også, men her er ikke Yanmar stort bedre. Kort oppsummert, da det er masse VP på markedet vil en jo stadig høre klager hist og her. Etter min personlige mening så har VP sitt problem med ryktet fra 30 & 40 serien og frem til D motorene, skyldes for dårlig kapasitet på kjøling kontra Yanmar. Volvo blir for varm er jo ikke et helt ukjent begrep, men her kan jo båteiere gjøre mye selv med å holde kjølere rene. Tidlige utgaver av elektroninke kontrollere har ikke vært problemfrie. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 26.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 hanto1 skrev 49 minutter siden: Deletilgang og forhandlernett er generelt godt. Alle motorene i 40 serien begynner å bli gamle. 41 & 43 har godt rykte. Nyere med EDC her er det hyppig ventilstilling og EDC kluss. EDC er etter min mening både dyrt og dårlig. D4 med moderat kraftutak har vært ok, men litt trøbbel med de største utgavene. Ligger vel noen tråder om dette på forumet. D6 problematikken med injektorer har vel roet seg kraftig. Noe trøbbel med drev og propellvulk på DP drev med kombo stor motor & tung båt. Kluss med elektroniske kontrollere på D serien hender også, men her er ikke Yanmar stort bedre. Kort oppsummert, da det er masse VP på markedet vil en jo stadig høre klager hist og her. Etter min personlige mening så har VP sitt problem med ryktet fra 30 & 40 serien og frem til D motorene, skyldes for dårlig kapasitet på kjøling kontra Yanmar. Volvo blir for varm er jo ikke et helt ukjent begrep, men her kan jo båteiere gjøre mye selv med å holde kjølere rene. Tidlige utgaver av elektroninke kontrollere har ikke vært problemfrie. Interessant. En D4 med ca 900 timer fikk problem med kjøling. Reperasjon ca 70.000. Har hatt en 5 sylindret Volvo diesel i bil. Elendig kvalitet! Importøren var svært negativ,vet ikke om det er slik på den maritime delen, men er skeptisk. Blir vel å søke etter båt meg Yanmar tenker jeg. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Trådstarter spurte ikke om D3 ( 5cyl) her har det vært en del kluss med tidlige utgaver og motoren har fått litt dårlig rykte Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Lykken1 skrev 1 time siden: skeptisk. Blir vel å søke etter båt meg Yanmar tenker jeg. Eller? Trur nok det beste for deg er å kjøpe nok en Yanmar, men pass på, selv de større 6sylindre toyota motorene har registerreim, og krever etter boka hyppige overhaling av dyser, andre 6syl Yanmar motorer er kjent for knekte ventiler, så greit å gjøre litt research. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Lykken1 skrev for 5 timer siden: Så vurderer vi større båt, sannsynligvis fra år 2000-2015 med strak aksling. Fra 2004 sånn ca vil D4/D6 være aktuelle motorer. Disse er fremdeles i produksjon og deletilgang er uproblematisk. Vær oppmerksom på at en stor del, kanskje mesteparten, av det som er omtalt som problemer med disse motorene egentlig gjelder drevene, ikke selve motorene. D4/D6 har registerkjede og hydrauliske ventilløftere slik at både registerreimbytte og ventiljustering er unødvendig. Jeg har en D6-370 fra 2005 som snart runder 1500 timer. Ting som har blitt skrudd på på motoren utover vanlig service er: - Bytte av motstand på dynamo (denne har samme funksjon som ladelampa på eldre motorer) - bytte av map-sensor - oljelekkasje på deksel over registerreim, åpnet, rengjort og lagt på ny pakningssilikon - overhalt to dieseldyser/injektorer pga for stor dieselretur - byttet en slange på sjøvannkjølingen Kjølerne på disse motorene bør rengjøres regelmessig. Jeg nøyer meg med å sirkulere syreblanding gjennom sjøvannsystemet. Men jeg har en utfordring med saltutslag under fremre lokk på ladeluftkjøleren, det sliter jeg med å bli kvitt. Det jeg har skrudd mest på er giret. Men dette er gir fra ZF som også Yanmar bruker på motorer med tilsvarende effekt. Jeg har opplevd clutchhavari på giret, og har etterhvert hørt om flere andre som har opplevd det samme. I følge importøren avZF-girene har D6 en utfordring med lavt tomgangsturtall som gjør at demperplata ikke klarer å dempe den ujevne rotasjonen fra motoren. Dette forplanter seg inn i giret og medførert at en eller flere cluthlameller i reverscluthen sprekker. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.