Vittig Startet 26.Juli.2023 Del på Facebook Startet 26.Juli.2023 Vil gjerne dele vår erfaring med motorhavari, all bistand vi fikk og hvordan vi fikk løst problemet. Vi har en eldre seilbåt fra 80-tallet vi seiler på tredje sesongen. Grunnet mye uvær har det blitt mye motorseiling i år slik at vår motor(volvo penta 2002) fra 1986 har fått kjørt seg. På vei inn til Lillesand fra Grimstad så mistet vi motorkraft og fikk en fæl ulyd(gir som slurer). Heldigvis har vi seilbåt og hadde mulighet til å seile videre. Vi ringte etter hjelp da det ville blitt vanskelig å legge til kai selv. Vi ble bedt om å ankre opp i en bukt og vente på hjelp. Problemet var bare at innseiling til denne bukten var vindstille slik at vi mistet styrefart. Heldigvis var det en båt på vei inn i den samme bukten vi fikk tatt kontakt med som hjalp oss videre. De skulle tilfeldigvis også til Lillesand og kunne taue oss dit. På vei mot Lillesand så møtte vi på røde kors båten som var på vei til å hjelpe oss. De tok over og tauet oss videre da det ville være letter for de å buksere oss inn til kai. I Lillesand var det selvfølgelig fullt i gjestehavnen på grunn av det dårlige været men en svært hyggelig havnevakt fant en plass til oss longside på en annen brygge og ga oss tilgang til toalett og dusj kostnadsfritt. Vi fikk også beskjed om at vi hadde krav på gratis nødhavn i 48 timer(noe jeg ikke var klar over). Da begynte jobben med å finne en løsning på problemet. Det viste seg at motoren hørtes fin ut men at vi ikke hadde kraft når vi satt den i gir. Dette sa oss at det sannsynligvis var et problem med giret. Vi har fast aksling og giret er et ms2b gir. Etter litt googling fant vi ut at et problem med disse girene mot vp motorer i 2000-serien er at det ikke er en demperplate mellom gir og motor noe som gjør at alle støt tas opp i drivaksel og "mottakerplate" i motor noe som over tid sliter ned tennene på drivaksel. Spurte også på et volvo pentaforum på facebook der de mente det også kunne høres ut som det var konen i gir som var problemet. Uannsett så det ikke ut som det var mulighet til å få tak i deler innen kort tid da dette er en gammel motor. Tenkte jeg ihvertfall kunne sjekke på Finn.no der fant vi flere komplette gir til en overkommelig pris. Den nærmeste var bare 20 minutter unna men hadde noe overflaterust. Valgte å sende selger en melding, forklarte situasjonen og spurte om han hadde mulighet til å kjøre ned giret mot betaling. Dette sa han seg villig til og vi fikk giret klokken 12 dagen etterpå. Neste utfordring var å bytte gir. For å få ut giret måtte vi løsne aksling fra giret og trekke dette 15-20 cm ut. Skummelt da vi ennå lå på sjøen, men problemet var at vi hadde montert sinkanode på akslingen rett foran støttestag slik at vi ikke fikk trekt det ut. Da stilte røde kors opp på nytt med dykker som flyttet på anode for oss. Demontering av gir gikk overraskende lett noe som også avslørte problemet som internett hadde spådd. Tenner på drivaksel var helt nedslitt. Etter bytte av gir fungerte motor igjen og vi kunne seile videre for egen motor minde enn 24 timer etter havari. Må takke røde kors i Lillesand, hjelpsomt par som tauet oss, havnevakt og selger som kastet seg rundt og kjørte gir til oss. Så fantastisk at det finnes sånne mennesker når man virkelig trenger det. De reddet ferien vår. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Så fin historie Kjekt å høre det løste seg for dere, og at folk tilbød hjelp i nødens stund! Slikt fine historier gjør at man fremdeles kan ha tro på mennesket😊 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Hvis alle hjelper hverandre kan det fort gå bra Fortsatt god ferie! Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Ja, fin historie. Men kan det tenkes at trådstarter forveksler Røde Kors med Redningsselskapet? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Vittig Svart 26.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 4 minutes ago, Steihy said: Ja, fin historie. Men kan det tenkes at trådstarter forveksler Røde Kors med Redningsselskapet? Forstår at det kan se sånn ut men redningsbåten i Lillesand drives av røde kors. Du må gjerne ta en titt på facebook siden deres "Lillesand røde kors" Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Nesten gøy å få havari når det går så smooth å få fiksa. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Juli.2023 Del på Facebook Svart 26.Juli.2023 Dette var gledelig lesning! Det er fint når man møter velvillighet og vilje til å hjelpe! Det er så utrolig viktig på sjøen! Og ellers i livet selvsagt! Men det gjør godt når blir fikset så greit som dette! God ferie videre! Håper den blir problemfri og fin! Og det er godt at RS har konkurranse sv Røde Kors!!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2023 Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Fint det ordnet seg så greit med slep og alt det andre når dere trengte det. Jeg har ikke hatt behov for slep de 15 årene jeg har hatt egne båter, men har slept ganske mange som har trengt hjelp. Siste var faktisk en eldre seilbåt for 1-2 uker siden, en 30 fots trimaran (pluss ei jolle som hang på siden av den) med mye groe på og ustabile og svake motorer (som var avslått ved slep). Jeg klarte lett over 5 knop på godt under halv effekt med denne på slep. Kunne gitt på mer på den største, men greit å ikke teste grenser så noe ryker når man likevel får akseptabel fart uten det helt store bensinforbruket. Har stort sett tidligere hatt ca 2 slep i året i gjennomsnitt, mens det har blitt ca doblet etter at flere begynte å feriere i Norge de siste årene, hvorav mange i nyanskaffet båt de kanskje ikke vet så mye om. Vanlig opplegg er at jeg ser noen som antakelig trenger hjelp og spør om de vil ha hjelp og så hjelper jeg dem med slep. Akkurat som tilfellet du opplevde (jeg har slept i Lillesand også, men det var i 2019 om jeg ikke husker helt feil, og bare ei lita jolle med noen unger som holdt på å drive inn på grunn pga motorstopp, jeg tauet dem hjemover inntil noen slektninger av ungene kom i møte og overtok). Har rigget til tau med trinse (og svivel) så jeg kan fordele kreftene på begge bakre pullertene mine. Dette gjør både at det tåles større slepekrefter og det gjør det mye letter å komme igang med tunge slep når man får belastningen i senter. For med igangkjøring av tunge slep (feks 30 fots trimaran) på en pullert så vil båten som tauer svinge med en gang og dra i helt feil retning. Med tau til begge pullerter og trinse går det også greit å svinge og slepet går generelt sett veldig greit. Grunnen til at jeg prøvde først med bare en pullert ved siste slep var at jeg var usikker på om tauet ville ta borti ene motoren min, men det gikk fint (litt kontakt er det, men ikke noe som gjør noe). Tipper jeg kommer til å kjøre Arendal - Lillesand - Blindleia - Lillesand - Arendal med båten iløpet av de neste dagene, så hvis noen er i nød og trenger slep av noe som ikke er altfor stort kan de jo si ifra. Slepetauet ligger klart. Men det er nok også mange som ikke gidder å hjelpe når det trengs (kombinert med at ikke alle viser så veldig tydelig at de ønsker hjelp). Jeg spurte en gang en som rodde med påhengeren oppe om han hadde motorstopp, og det hadde han (det gjelder jo de fleste som ror langt med påhengsmotor oppe), han fortalte at han hadde rodd i to timer uten at andre hadde spurt. Husker ikke om jeg tok ham på slep eller om han etter to timers roing var så nær målet at han ikke trengte hjelp. De fleste slep foregår uten betaling. Jeg har ikke bedt om betaling, men enkelte insisterer på å betale noe, særlig hvis det er lange slep (det hadde nok jeg også gjort, særlig hvis slepebåten har brukt mye drivstoff). Eller som en sa til meg etter å ha blitt slept "Jeg vet den motoren din er tørst, her er bensinpenger" (mer enn det motoren hadde forsynt seg med). Noen er veldig rause. En gang jeg kjørte hjemover om kvelden var det noen i en båt som lå i ro som vinket. Jeg stoppet og spurte om de hadde motorstopp. De hadde gått tom for bensin og lurte på om jeg kunne slepe dem til bensinstasjonen, så da snudde jeg og tauet dem dit. Vel fremme sa mannen ombord sa at han ville vippse meg betaling, men det var før jeg fikk meg Vipps. Jeg sa at betaling er ikke så nøye, og jeg bruker nok ikke mer enn et par liter bensin ekstra på dette. Men hvis han vil betale så kan han jo fylle et par liter bensin på ei tom kanne jeg hadde lett tilgjengelig (enkleste betalingsmåte når han likevel skal fylle bensin på sin egen båt tenkte jeg). Svaret hans var litt overraskende, han sa han fyller 20 liters kanna mi full. Jeg sa at det blir altfor mye når jeg hadde så lite utgifter, et par liter holder fint, men han mente at var det absolutt verdt å få så god hjelp så raskt og effektivt når de ikke kom seg til bensinstasjonen på egenhånd, så da fylte han 20 liter. Jeg takket for bensinen og de takket for slepehjelpa. Å få slep akkurat når det trengs og dit man skal er nok ikke alltid lett, og jeg har derfor gardert meg litt ekstra ved å utstyre begge båtene mine med årer og åregafler som er greit festet. 19-foteren som er en planende båt på et tonn med 2 meters bredde og høyt fribord og årer på 2,7 meter og hvor jeg må ro stående har en toppfart på 1-1,5 knop når jeg tar en skikkelig spurt på flatt vann. Det kan fungere litt til å bevege seg litt, men er ikke nok til å holde nna grunner om jeg driver mot land i bølger (som også gir dårligere ro-egenskaper). Også kan det bli ltt langt å ro hvis jeg feks er i Blindleia og skal til Arendal. Har derfor også investert i en ny 6 hk motor som også går mer drivstofføkonomisk enn 100 hesteren når jeg kjører sakte. Så når det gjelder motor så har jeg dobbel-installasjon med helt separate systemer på alt fra drivstofftanker til styring. Dobbelt sett med ratt, gass og gir hvor alt dette kan styres fra inni båten via vaiere. Jeg kan faktisk også få båten min til å gå rett til siden, men det krever at jeg fininnstiller litt med motorene svingt til hver sin side, ene forover og andre bakover og med korrekt innstilling på begge gasshåndtakene (måtte bare prøve dette etter å ha fundert på om det kunne fungere). Fungerer best mot babord med min motorisering. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.Juli.2023 Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Vittig skrev for 14 timer siden: Forstår at det kan se sånn ut men redningsbåten i Lillesand drives av røde kors. Du må gjerne ta en titt på facebook siden deres "Lillesand røde kors" Da har jeg gjort det, og lært noe. Fine greier. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.