Jump to content

95 til 98 oktan

talmanidelv15

Recommended Posts

Kjører både 95 e10 og 98 på min 12mod 250 2takt med dfi, syns den virker litt sprekere med 98, virker som jeg får 10-15hk til, har ikke målt toppfarta på begge ennå, men responsen og draget virker bedre. men det kansje bare noe jeg innbiller meg 

Siste tank før lagring blir kjørt med 98 da

mthoms skrev On 26.7.2023 at 18.34:

Det er spild af penge at bruge 98 oktan på en 2-takt; de fleste to-taktere kan køre på 87 og 89 oktan uden problemer ... men ud over det, så kan 95 og 98 oktan blandes uden problemer.

Vis hele sitatet  

For min egen del er det ikke 98 oktanen jeg er ute etter, men jeg ønsker å slippe etanolen som er skadelig for en motor laget i forrige årtusen da ingen tenkte på at etanol snart ville bli tvangsinnblandet i 95 oktan. Dermed er det verdt å betale litt ekstra for å slippe etanolen, og at det er flere oktan har ikke så mye å si. Hadde jeg fått tak ii 95 oktan uten etanol så ville jeg kjøpt det.

Jeg har Yamaha fra 1997, og har lest her at Yamaha etter 2012 er trygge på E10, mens de eldre ikke bør ha det.

Ofte er det kun 95 oktan E10 tilgjengelig ved sjøen i Arendalsområdet (si gjerne ifra om neon vet om noe jeg ikke har fått med meg), så da blir det  det, men da jeg nylig var innom bensinstasjon med bil og hadde ledig kanne så fylte jeg 98 oktan som jeg tok med i båten. Synes motoren takler kaldstart mye bedre med den enn med masse bioetanol.

Også er det dette med brannfaren da. Alt av gummi som er i kontakt med drivstoffet vil tæres om det ikke er laget for det (og etanol var jo ikke noe tema i 1997). Da kan ting sakte tæres istykker inntil det blir hull og bensin renner på varm motor og så har man plutselig ikke båt lenger og må hoppe i havet og håpe det er kort svømmetur til land eller at man får hjelp.

Før var 98 oktan som regel ca 4 kr dyrere pr liter. Mens nå som flere handler det ser det ut til at det stort sett er 2 kr dyrere og det er mer levelig. Da betyr det jo i grove trekk at man betaler det samme pr liter bensin, men slipper å få med etanolen og dens skadevirkninger.

Husker da 5% bioetanol ble innført, da økte bensinforbruket på bilen min med ca 5% også, så ganske tvilsomt om det er noen miljøgevinst i dette. Man får dermed ikke erstattet bensinen med bioetanol, man bare svir av bioetanol i tillegg til bensinen.

Enda vrre var det med motorsaa, den tapte så mye effekt at det ble mye sluring og jeg mtte sage veldig forsiktig så sagflisen får halvparten av tykkelsen (for at sagkjeden ikke skal stoppe), noe som medfører at mye mer arbeid pmå utføres og det går med mye bensin fordi saga må gå mye lenger på full guffe for å få saget over samme stokken. Var fristenda å bare tømme ut den 5-literen, men jeg lot være. Heldigvis økte forbruket såpass mye at kanna fort ble tom og jeg kunne fylle bensin uten bioetanol. Byttet også ut saga med ei kraftigere etterpå, for når man bare får bensin med bioetanol så nytter det ikke å drive på slik (var ikke da klar over muligheten for å slippe dette ved å tanke 98 oktan).

19 fot skrev On 27.7.2023 at 2.50:

Enda vrre var det med motorsaa, den tapte så mye effekt at det ble mye sluring og jeg mtte sage veldig forsiktig så sagflisen får halvparten av tykkelsen (for at sagkjeden ikke skal stoppe),

Vis hele sitatet  

Små motorer kjører jeg på Akrylbensin  739kr Inkl. MVA for 25l

Eller Jula 5l til kr. 229.

Stihl Miljøbensin "Motomix" 2-Takt 25L

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Husker da 5% bioetanol ble innført, da økte bensinforbruket på bilen min med ca 5% også, så ganske tvilsomt om det er noen miljøgevinst i dette.

Vis hele sitatet  

Den der tror jeg ikke på. Det er ingen grunn til at 5% etanol skal føre til 5% økt bensinforbruk. 

Eller så bruker jeg kun alkylbensin på motorsagene, og 98 på påhengerne og gressklippere etc. Ekstrakosten er kun en hundrelapp eller to i året. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev On 27.7.2023 at 11.01:

Den der tror jeg ikke på. Det er ingen grunn til at 5% etanol skal føre til 5% økt bensinforbruk. 

Eller så bruker jeg kun alkylbensin på motorsagene, og 98 på påhengerne og gressklippere etc. Ekstrakosten er kun en hundrelapp eller to i året. 

Vis hele sitatet  

At det teoretisk blir et målbart ekstra forbruk stemmer sikkert! 5% tror jeg er en stor overdrivelse da! da må det være en motor som i utganspungtet har en sinnsykt nøyaktig forbrenning og mager blanding!

Regnestykke for prisøkning med E10

Gjennomsnittlig kjørelengde for en personbil er 7765 km i året, det vil si 776,5 mil.

En mellomstor bensinbil bruker 0,7 liter per mil.

775,5/0,7 = 543,5 liter bensin i året.

Man vil forbruke rundt 1,5 prosent mer drivstoff når man bruker E10 i stedet for E5.

543,5*1,5/100 ≈ 8 liter mer i året på bensin.

Vi tar utgangspunkt i bensinprisen for mai 2023 på 21,44 kroner.

21,44*8 = 171,52 kroner mer i året når man bruker E10.

Kilder: Statistisk Sentralbyrå, Statens Vegvesen og Drivkraft Norge

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Husker da 5% bioetanol ble innført, da økte bensinforbruket på bilen min med ca 5% også

Vis hele sitatet  

Jeg har etterlyst dokumentasjon fra deg på denne påstanden tidligere uten annet enn at du gjentar den nå. Har du noe skikkelig dokumentasjon på lur?

Ellers virker påstanden helt feil. Hvis det skulle stemme, så har etanolem 0% energiinnhold noe den absolutt ikke har. Jeg mener motorer kan gå på ren etanol også, noe som ville vært umulig hvis du har rett.

Bitteliten skrev On 26.7.2023 at 18.41:

98 er E5. 
jeg fyller 98 på min påhenger

Vis hele sitatet  

Såvidt jeg forstår så er dagens 98okt E0 - men med krav til å merkes som E5:
https://amcar.no/aktuelt/e5+merking+av+98-oktan.html

Jeg kjører på den bensinen som er tilgjengelig lokalt.  Det vil si 95. Med bortimot daglig bruk har jeg ikke merket noe til bensinrelaterte problemer, nærmeste var vel den lille vannskvetten jeg ikke fikk ut av tanken, men den tok den nye vannutskilleren seg av.

Når ferien går mot slutt i neste uke, og båten tas opp (:cryin:) , så er planen som tidigere år, kjøre tom forgassere, og drenere innholdet på tanken over på en tett kanne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

var vel litt uklar der. Som du sier, E0 fins ikke.  E5 dekker 0-5%   Men leser at 98okt E5 pr nå ikke er tilsatt etanol...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev On 27.7.2023 at 18.01:

Såvidt jeg forstår så er dagens 98okt E0 - men med krav til å merkes som E5:
https://amcar.no/aktuelt/e5+merking+av+98-oktan.html

Jeg kjører på den bensinen som er tilgjengelig lokalt.  Det vil si 95. Med bortimot daglig bruk har jeg ikke merket noe til bensinrelaterte problemer, nærmeste var vel den lille vannskvetten jeg ikke fikk ut av tanken, men den tok den nye vannutskilleren seg av.

Når ferien går mot slutt i neste uke, og båten tas opp (:cryin:) , så er planen som tidigere år, kjøre tom forgassere, og drenere innholdet på tanken over på en tett kanne

Vis hele sitatet  

Bensinen du bruker er visstnok ikke tilsatt etanol selv om det er 95.

LM 605 skrev On 28.7.2023 at 5.54:

Er vel bare et spørsmål NÅR det kommer, ikke OM ? :sweat:

Vis hele sitatet  

Det er nok det. I alle fall nå når folk begynner å bli oppmerksomme på det. Salget av 98 har nok økt betydelig de siste par månedene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  Olevine skrev On 27.7.2023 at 17.03:

Husker da 5% bioetanol ble innført, da økte bensinforbruket på bilen min med ca 5% også

Vis hele sitatet  

Jeg har etterlyst dokumentasjon fra deg på denne påstanden tidligere uten annet enn at du gjentar den nå. Har du noe skikkelig dokumentasjon på lur?

Ellers virker påstanden helt feil. Hvis det skulle stemme, så har etanolem 0% energiinnhold noe den absolutt ikke har. Jeg mener motorer kan gå på ren etanol også, noe som ville vært umulig hvis du har rett.

Vis hele sitatet  

Såvidt jegvet har forklart dette når jeg har blitt spurt.

Bilen jeg kjøpte ny I 2005 produserer ikke dokumentasjon og kommer nok ikke til å gjøre det da den ble spiser for mange år siden.

Forbruket steg og jeg lurte på om det var blitt noe feil med bilen. Så gikk Statoil, som jeg pleide å fylle hos, ut i media og skrøt av at de var mer miljøvennlige enn konkurrentene og hadde blandet inn bioetanol i bensinen de selger.

Da skjønte jeg opplegget og fylte heller andre steder og forbruket gikk ned til det normale.

Fylte noen ganger på Statoil, litt for å sjekke om dette virkelig stemte og litt fordi det iblant passet best å fylle der og forbruket gikk da opp. Et ganske klart mønster egentlig.

Holdt på den tiden øye med forbruket ved å se på tripteller og regne ut etter fylling.

Du kan ikke bare se på energitetthet og si at motoren må kunne nyttiggjøre seg av energien. Man må også se på hva motoren er laget for.

La oss si du regner på energitettheten i bensin og diesel og tar en 5% feilfylling, tror du da at du får en full utnyttelse av det drivstoffet som er feil og helt uten bivirkninger? Det tror ikke jeg, og bensin på dieselbil er skadelig.

VTEC motoren min fra 2005 var nok utviklet før årtusenskiftet og er nok optimalisert for 95 oktan uten bioetanol da det neppe var noe tema dengang, vertfall ikke her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...