Jump to content

Vurderer å kjøpe en Tresfjord Bahama 340 med Yamaha STI 420. Erfaringer med båt og motor? (bilder)


Roger og Olina

Recommended Posts

Båt og motorer er fra 1993. Drevene var nye i fjor. Selger virker som en seriøs person som har vedlikeholdt båt og motorer bra.

Har ingen erfaring her. Har vært å sett på båten på land og det ser veldig bra ut. Selger har kjøpt ny båt og har kun bryggeplass til den nye. Derfor står den på land.

 

Det som kanskje gjør meg litt urolig vedr motorene, er at i de 18 årene selger har hatt båten, så er det sjeldent at han går i plan. Det er for det meste like over tomgangskjøring.

Ser for meg at turboer osv kan være sotete osv. Jeg kommer nok til å ha ett helt annet kjøremønster der jeg ofte kommer til å ligge i marsjfart på ca 28 knop.

Så er redd for at de ikke vil tåle det, eller er det bare "pølseprat"?

 

Så hva er erfaringene vedr disse båtene?

710_470105610.jpg

710_932220109.jpg

710_1410556081.jpg

710_1908478048.jpg

Link to post

Husker de båtene fra når de kom.  Syntes de var flotte da og gjør det fremdeles.   

motorene er sjelden vare.   Ble ikke solgt så mange av de.  De har samme base som Yanmar 6LP 240 hk.  Men det er mye som er annerledes også.  
Deleprisene var kjent for å være høye og det er mange pr siden visse ting ble vanskelig å få

tak i sier ryktet.   

 

Ang forrige eiers kjøremønster så er det avgjørende om har har latt den strekke på beina jevnlig, av og til eller aldri.   
jeg hadde ikke fullført noe kjøp med 2 stk såpass spesielle motorer uten en grundig prøvekjøring.  Minst en time  og mye av det på høy belastning inkl 5 min på WOT.  
 

disse motorene er gode men kan bli knalldyre og gi mye hodepine om ting ikke er på stell.  

Mvh. SAP

Link to post

Den har jeg sett kun i båtblad! det var ganske vanlig på 80-90 tallet å lage flere typer overbygg på samme skrog.

ganske vellyket design for sin tid. Ville ikke kjøpt båt med disse motorene, men man kan jo ha flaks!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
sap_2000 skrev for 6 timer siden:

Deleprisene var kjent for å være høye og det er mange pr siden visse ting ble vanskelig å få

tak i sier ryktet.  

Takk for god tilbakemelding :wink: Eier bekrefter at del prisene er spinnville. Men han sier videre at dette er samme motorer som Toyota Land Cruiser. Han har videre kjøpt en del deler fra en tidligere mekaniker fra Yamaha. Så det følger med reserve Turbo osv osv.

Som @Eika skriver, så er det vel ikke så lurt å belaste disse motorene så hardt pga kjøremønsteret som har vært tidligere. Vi skal ha en prøvetur, men frister lite å belaste for mye i starten.

Link to post

Basis  er jo Toyotamotor, både Yanmar, Nanni og Yamaha  har marinisert denne  4,2 L blokka ( både  12 & 24 V)

Evt problem med deler er Yamaha sine mariniseringsdeler & drev, hadde sjekket litt her..  Blokka vil man nok få deler til i mange  år.

Forøvrig fin båt.

Link to post
Førstefender skrev 27 minutter siden:

Har vært skrevet litt tidligere om disse drevene, bruker de transom fra Mercruser slik som Yanmar? Mulig drevne er forbedret i forhold til drev som var i 1993.. Eller er det Bravo drev på en 1993mod?

Jeg kjenner ikke disse drevene i det hele tatt. Men det selger forteller, er at oljepumpen i disse har vært en svakhet på disse tidligere. De nye drevene som ble montert i 22 skal ha en forbedret oljepumpe.

 

710_1613408922.jpg

Link to post

Jeg ville ikke ha bekymret meg for sot, det følger kjøremønsteret. Gi dem en gradvis tilvenning så ordner det seg selv. Drev og reservedeler er nok viktigere å være obs på, men det virker som om selger har hatt god kontroll på vedlikeholdet her. Du får gå etter magefølelsen.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
hanto1 skrev 4 minutter siden:

Basis  er jo Toyotamotor, både Yanmar, Nanni og Yamaha  har marinisert denne  4,2 L blokka ( både  12 & 24 V)

Evt problem med deler er Yamaha sine mariniseringsdeler & drev, hadde sjekket litt her..  Blokka vil man nok få deler til i mange  år.

Forøvrig fin båt.

Takk for tilbakemelding hanto1 :wink: Jeg får som sagt med en del deler som han har samlet igjennom årene. Bla en delemotor og de to drevene som sto på.

Selger virker som en nøye og ærlig kar. Bekymringen er også at han da bytter olje på motorene annen hvert år og oljen er så og si like ren. Det sier jo meg at han ikke belaster motorene og blåser ut av dem så ofte som han burde. Han har kjørt motorene 1100 timer de 18 årene han har hatt båten. De var tidligere gått 1100 timer, så nå er det totale timeantallet litt over 2200. Han har byttet registerreim og kostet på syrefaste eksosbend som han har byttet. 

Båten er jo strøken, men den har også deler av skroget i sandwich. Legger ved ett bilde der han har skåret ut til baugtrøster. Kommer det fukt her, så......

710_234189316.jpg

710_384173906.jpg

710_1279007338.jpg

710_965208449.jpg

710_323039083.jpg

Link to post

Hvis dyser er like som på Yanmar er det 2 trinns dyser. Ikke det verste sotingen da. Min motor er ren og fin ( samme grunnmotor ) Har sikkert gått 2000 timer på lav last (av totalt 3000 timer) Blåser godt ut av den innimellom, men med fiske blir det mange timer med lite last.

Olja på peilepinnen min ser også ny ut, men når jeg suger ut olje ifb skift så er den "passe" svart som seg hør og bør etter  200 timer.

Er skummet i bunnen med lukkede celler skal det ikke være noe særlig problem. Mye værre om det hadde vært balsa..

Link to post
Roger og Olina skrev 54 minutter siden:

Bekymringen er også at han da bytter olje på motorene annen hvert år og oljen er så og si like ren. Det sier jo meg at han ikke belaster motorene og blåser ut av dem så ofte som han burde.

 

Motorer blir ikke ødelagt av å bli behandlet forsiktig! Det er større fare for havari om du "blåser ut" i tide og utide. Særlig om motorene ikke er gjennomvarme. Så jeg skjønner ikke helt tankegangen din her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det ser jo ut som å være svært godt behandelt båt, tørre og fine motorer, drev er byttet og du får med ekstra deler/drev, nærmest løp og kjøp, hvis pris er rett. 

At olja er ren på pinnen kan jo ikke være noe minus akkurat!

 

Link to post
index skrev for 2 timer siden:

Motorer blir ikke ødelagt av å bli behandlet forsiktig! Det er større fare for havari om du "blåser ut" i tide og utide. Særlig om motorene ikke er gjennomvarme. Så jeg skjønner ikke helt tankegangen din her...

Jeg er veldig klar over at en skal la motorene bli varme før pådrag :wink: og selvfølgelig blir ikke motorene ødelagt av å bli behandlet forsiktig. Det som har vært bekymringen er at på disse 18 årene så har han sjeldent vært over 1200 O/min.  Jeg kommer til å ha ett helt annet kjøremønster og gå i marsjfart når det passer seg og når motorene er varme. Nå skal det sies at de motorene jeg har hatt har vært 100% mekaniske motorer og da vet jeg også av erfaring at turboer osv kan sotes ned. Jeg har ingen erfaring med disse motorene. Men som @hanto1 skriver, så er det andre dyser enn jeg har erfaring med også.

Link to post
hanto1 skrev for 2 timer siden:

Er skummet i bunnen med lukkede celler skal det ikke være noe særlig problem. Mye værre om det hadde vært balsa..

Godt å lese :wink: Det er tross alt mye penger en skal ut med og når en selv ikke har erfaring med disse båtene, motorer og drev - så er det godt å få noen gode tips :wink:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...