Jump to content

Er dette en Kuling båt?

TCSO

Recommended Posts

Heisann, fikk med en båt på huskjøpet og lurer på om noen klarer å hjelpe til med å identifisere hvilket merke/type denne båten er? Kjennemerket er ikke lengre på båten (markert i rødt) 

Samt evt. fortelle meg hva dette røret (markert i gult) ut fra skroget er til? 

Ble fortalt at det kanskje kunne være en 14.5 Kuling, men vet ikke ennå. Litt Google søk, så er det hvertfall samme farge (blå/turkis). 

Ang. røret, så lurer jeg på om det er noen form for selvlensing. IMG_3335.jpeg.213ad493d870b8e820ce74ebe91eedd4.jpegIMG_3333.jpeg.01fe1e2f6b98499e681f1e0f49e3e9f2.jpegIMG_3334.jpeg.c0e151d3682bf5a40eb86f1edf1275b4.jpegIMG_3335.jpeg.213ad493d870b8e820ce74ebe91eedd4.jpegIMG_3304.jpeg.253dd6e448261f6ab45313a217009539.jpegIMG_3303.jpeg.7749cb7603f9f4a0931f948b1dbd49ea.jpegIMG_3305.jpeg.fd5749005c4cc74c3bdacf18b2fc8f4c.jpeg

Hei.

Tror ganske sikkert at dette ikke er en Kuling 14,5. Mener at kulingen ikke har denne «dråpeformen» sett ovenfra. Med andre ord, din båt er mer en robåt enn Kulingen, som er mer en motorbåt. Men hva slags båttype det da er, vet jeg ikke. Du får sikkert forslag om Askeladden også, for noen synes alle åpne småbåter fra denne tiden er Askeladden, men det er det heller ikke. 
Det røret er jeg usikker på funksjonen av. På en Askeladden er det tett rom under dørken, med en dreneringsplugg i kjølen for å få drenert ut vann båt båten er på land. På denne båten kan det jo renne vann inn og ut fra rommet under dørken, så dette rommet har i alle fall ikke funksjon som oppdriftsmiddel. 

Her er en kuling: 

Ser ikke helt ut som samme båt, litt vanskelig å sammenligne skrogformen i den andre tråden pga. vinkel, men den ser jo ikke så dråpeformet ut. Det er også andre detaljer som ikke stemmer, men det kan være forskjeller på ulike produksjonsserier etc. Alt i alt ville jeg tippe nei, spesielt i akter-enden ser det jo ganske ulikt ut.

Vi kan vel i hvert fall slå fra oss at det er en selvstøpt båt, all den tid det er spor av et produsentskilt i den. 

Det røret kan være for å tømme vann fra fremre del av dobbeltbunnen, men da må det være plugget igjen mellom hver gang man vil tømme. Hvis ikke vil jo regnvann renne inn i dobbeltbunnen. Hvis jeg ikke ser helt feil så er det en dreneringsplugg nedenfor slangen, så hvis man drar båten opp på land kan man åpne slangen og tømme dobbeltskroget og la det renne ut av båten via dreneringspluggen nederst.

Men hva slags båt det er? Aner ikke. Det kan se ut til at baugen er ganske høy, basert på hvordan dobbeltbunnen er vinklet i forhold til «skrogplankene». Legg merke til de to «klossene» på den blå glassfiberen mellom toftene, de kan jeg ikke huske å ha sett på så mange andre båter med omtrent samme fasong. Kan de brukes til å identifisere båttypen når du sammenligner med andre?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Korsfjord skrev for 10 timer siden:

Du får sikkert forslag om Askeladden også, for noen synes alle åpne småbåter fra denne tiden er Askeladden, men det er det heller ikke. 

.. og hadde den hatt vindskjerm så hadde det vært en Rana :giggle:

Tenkte først på Sigerfjord men er nok ikke det heller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

skal ikke si det ikke er den, for Rana har hatt andre modeller med samme type innerliner

.. hadde tilfeldigvis brosjyra fra 1978 for hånden og da så den slik ut:
image.png.07b019ab000fce36306ce67496829b8a.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...