Jump to content

Solcellepanel har sluttet å lade, hvor er feilen?

quantumduck

Recommended Posts

Monterte et par semi-fleksible paneler på rekka i fjor, paralellkoblet til en kontroller. (De henger i rekkewiren og "flagrer" litt i vinden, men syns det var bedre slik enn å begynne med noe fastmontering på dekk med diverse borring og hull.) En eller annen gang i vår/år har de sluttet å virke. Ihvertfall lader det ikke, sier kontrolleren. 

Panelene er parallelkoblet til kontrolleren, men har ellers separate ledninger. Har foretatt et minimum av målinger; Koblet ifra kontrolleren og konstanterte 0V spenning inn fra panelene. Av "latskap" målte jeg ikke separat. Derimot har jeg en sikring på pluss-siden av hvert panel, rett før de går inn i kontrolleren. Koblet fra en og en sikring i tilfelle defekt i det ene panelet eller brudd på kabel ødela for det andre, men det hadde ingen effekt. Synes det er merkelig at begge har tatt kvelden, eller at det skulle være brudd i mer enn en kabel.

Kablene mellom paneler og kontroller er "heltrukne", bortsett fra nevnte sikringer og den korte stumpen ut fra panelene. Her har skjøtene krympestrømpe på så jeg har ikke målt direkte utifra hvert panel individuelt. Gitt at det måler 0V inne ved kontrolleren og det heller ikke hjalp å koble fra +-siden fra hvert panel (sikringene) for seg for å se om det hjalp, så tenker jeg at det ikke er noe poeng å måle der. Men på den annen side så er det jo merkelig at begge er døde også.

Noen som har noen interessante teorier? Har jo ikke noe å tape på å åpne og måle ute ved panelene forsåvidt, så det kommer jeg sikkert til å gjøre. Men kan jeg forvente noe annet resultat og i tilfelle hvorfor?

Kanskje dumt å fikle for mye med ledninger og koblingsbokser hvis panelene fortsatt er innenfor garantitiden.

Har ikke noe godt tips til hva som kan være feil, men har selv hatt flere fleksible paneler som bare slutter å virke. Alle har blitt byttet på garanti. Har nå gitt opp og montert rammepanel.

SUN960 skrev 38 minutter siden:

Kanskje dumt å fikle for mye med ledninger og koblingsbokser hvis panelene fortsatt er innenfor garantitiden.

Har ikke noe godt tips til hva som kan være feil, men har selv hatt flere fleksible paneler som bare slutter å virke. Alle har blitt byttet på garanti. Har nå gitt opp og montert rammepanel.

Fikleprosessen starter jo med normal montasje/tilkobling, så reversering av den prosessen tror jeg nok er innafor. 

Interessant at du har samme erfaring med fleksible. Valgte det fordi jeg planla fast montasje på dekk/tak elns. men ombestemte meg siden det ville vært litt for "invaderende". Vil nok heller ha rammepaneler, når de fleksible først har tatt kvelden. Men det er jo alltid artig med reklamasjonsprosesser ?

quantumduck skrev for 4 timer siden:

(De henger i rekkewiren og "flagrer" litt i vinden",

Er det garanti på panelene, så ikke si at de har  "flagrer" litt i vinden,"

Det lukter muligens tretthetsbrudd, 

Ville du oppdaget at et panel  døde noen dager før det andre?

Da mitt panel tok kvelden etter en uke, for å utelukke skjøten sakk jeg inn en knappenål 2cm fra koplingsboksen og målte der  og så spurte jeg om å få klippe kablene der før jeg sendte det lilbake. For å få nok kabel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Antagelig tretthetsbrudd som flere sier, slett ikke sikkert de har tatt kvelden "simultant" heller, bare jeg som ikke har oppdaget det før begge var døde. Tenker nok mysteriet med det er så oppklart som det kommer til å bli :-)

Med "flagring" så mener jeg forøvrig ganske små bevegelser, de har ikke mye "spillerom" slik jeg har spent dem opp, men helt fiksert er de ikke så de får absolutt rørt på seg ja.

Et bittelite sidespor til opprinnelig spørsmål, men siden fastmontert nevnes: Jeg kjøpte et 190W fleksibelt som jeg limte på dekk foran sprayhood. Det går 6 tau over mellom cockpit og masta - 2 x 3 konfigurasjon. I tillegg er jo selve masta i veien og ofte også bommen. Foreløpig har jeg sett maks 98W. Klart det hjelper på i uthavn, men det er jo litt igjen til 190W.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 20 minutter siden:

Et bittelite sidespor til opprinnelig spørsmål, men siden fastmontert nevnes: Jeg kjøpte et 190W fleksibelt som jeg limte på dekk foran sprayhood. Det går 6 tau over mellom cockpit og masta - 2 x 3 konfigurasjon. I tillegg er jo selve masta i veien og ofte også bommen. Foreløpig har jeg sett maks 98W. Klart det hjelper på i uthavn, men det er jo litt igjen til 190W.

Min erfaring er at bare lidt skygge på en liten del av panelet redusere effekten betydelig. Så ikke utenkelig at dine tau, bom osv skygger nok til at du ikke får full effekt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...