Landkrabbe40 Startet 28.Juli.2023 Del på Facebook Startet 28.Juli.2023 Hei alle båtvenner. Jeg er helt ny med båtlivet og er litt irritert at jeg ikke har kommet igang før. Har gått til anskaffelse av en seilbåt. I natt når jeg skulle på toalettet så jeg det var kommet vann i fra septiktanken inn på toalettet. Se bilde. Jeg pumper som tidligere eier sa, men ingen ting kommer ut på utsiden av båten (lovlig plass å pumpe ut, men ikke i bevegelse, må man være i bevegelse? Hvor fort?) Jeg innser jeg mangler forståelse for hvordan det er satt opp. Det jeg har tilgang til er en ventil med out/in/out se bilde. Jeg har og tilgang til 2kuleventiler under vask. Se bilde. Den røde er sjøvann inn til toalett som er stengt på dette bildet. Som dere ser på bildet så har jeg 2 pumpe hendler på toalettet. Jeg pumper på den til venstre som tidligere eiger har sagt. Bruker jeg den så høres det mest ut som den bare pumper luft. For noen dager siden når jeg brukte den så var den veldig stram og tung å pumpe på. Nå er den helt løs og høres ut som den ikke pumper ut noenting som helst. Den til høgre aner jeg hva er til. Jeg er litt rådvill her. Først hvordan tømmer jeg tanken? Så hvordan kan jeg finne ut hvordan det er satt opp på denne båten?? Båten er en jeanneau rush 97. Sikkert moderert siden opprinnelse. 80tallsmodell. Er det noen gode råd på hvordan man kan tømme septiktank? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Landkrabbe40 skrev for 3 timer siden: For noen dager siden når jeg brukte den så var den veldig stram og tung å pumpe på. Det skjer hvis en forsøker å pumpe inn i en full septiktank med liten lufting eller mot en stengt ventil. Landkrabbe40 skrev for 3 timer siden: I natt når jeg skulle på toalettet så jeg det var kommet vann i fra septiktanken inn på toalettet. Det tyder på at jokkerventilen lekker til bake. Er det dekssuging på båten gå til en sugestaston og tøm tanken. Hvis ikke "kryp" slangen fra tanken til pumpa og til overbordventilen sjekk .at alt er åpent. Går slangen fra tanken ut på toppen av tanken har røret ned i tanken !"grodd" igjen da vil pumpen være helt løs som du sier. Enten flere bilder med forklaring eller lag en enkel skisse med med alle ventiler pumper og tolett og tank så er det lettere å fotstå opplegget ditt. Landkrabbe40 skrev for 3 timer siden: jeg pumper som tidligere eier sa, men ingen ting kommer ut på utsiden av båten (lovlig plass å pumpe ut, men ikke i bevegelse, må man være i bevegelse? Hvor fort?) Er tanken over vannlinjen kan det være en Falltank jo mere fart på båten jo bedre, men da trenger en ikke pumpe. Er denne fra toalettet og de to andre over bord og til tanken? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marida Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Flere ting som kan være årsak her. Jeg ville startet med å demontere den velgeren, tipper den er full av papir. En annen ting, de riflede slangene ville jeg skiftet ut, de avgir lukt. Riktig slange er den du har fra ventil skroggjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Mistenker at du kan ha tett lufting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Hvis du er usikker på korekt bruk ville jeg begynt med å kontakte forrige eier for et lynkurs over telefon. Lite vits å feilsøke før du vet hvordan det faktisk skal benyttes korrekt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Landkrabbe40 Svart 29.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Hei alle. Setter utrolig pris på svar her. Vi tok kontakt med gammel eier og fikk forklaring på hvor hendel skulle være. Vi pumper i 10minutter og vel så det. Da gikk vannstanden ned i fra toalettet. Vi seilte til en øy og koste oss en dag til. Helt magisk. Den eldste ungen gikk på do igjen. Da begynte det igjen. Plutselig steg det brunt vann og dårlig lukt. Hvor lenge må vi egentlig pumpe for å tømme en tank. Men virker som det ikke er mulig og tømme tanken med vanlig pumping. Har lokk på dekk med direkte tilgang. Vurderer og få heim en pumpe for å pumpe det via utvendig i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Ikke umulig tanken er fylt med gammel bommelum som du ikke lengre får opp med denne pumpe saken. Hadde nok funnet frem til tanken, å åpnet den, for å sjekke tilstand. Er tanken fra båten var ny, så er den lenge moden for å byttes med moderne tank i feks plast med pumpe/kvern. Da vil du igjen kunne nyte fine dager uten bekymring for dassen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
willmasta Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Det første jeg har gjort de gangene jeg har kjøpt gammel båt har vært å bytte alle slanger og pumper og dass. Gjerne tank også. Det er som regel bare et tidsspørsmål før det skaper problemer. For alt du vet har forrige eier brukt resirkulert papir med masse lim, og så latt båten stå ubrukt en stund før salg. Da har du oppskrift på tett system. Med pumpe skal tanken tømmes seg på noen minutter med den størrelsen det nok er på din båt. Har du tilgang som du sier så pump det t fra toppen, så starter du etterforskningen etter det:) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Finn ut hvor de tre slangene på 3-veis ventil går, og fortell det her. Lettere å bidra da. :) Er begge pumpene septik-relatert, eller er den ene for lensepumpe kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Landkrabbe40 skrev for 5 timer siden: Har lokk på dekk med direkte tilgang. Vurderer og få heim en pumpe for å pumpe det via utvendig i sjøen. Det finnes endel tømmestasjoner for septik langs kysten, mye enklere å benytte en av disse. Hvis du får tømt tanken, fyll den opp med ferskvann og tøm igjen, gjenta 2-3 ganger. NB Vær sikker på at utlufting er åpen før du begynner å suge tomt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Har du en slik på skutesiden i nærheten av septiktanken få fjernet nettingen i hullet alle av den typen blir helt tette etter noen år Her er alle sugwestasjoner her er litt info om sugestasjoner https://b-v.no/bateier/nyttig-pa-batturen/septiktomming-stepp-for-stepp/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Landkrabbe40 skrev On 29.7.2023 at 17.43: Vi tok kontakt med gammel eier og fikk forklaring på hvor hendel skulle være. Vi pumper i 10minutter og vel så det. Da gikk vannstanden ned i fra toalettet. det burde tatt 10 sek. Det kan ta 10 min hvis tanken er full og en skal presse det ut en nesten tett lufting, Finn en Sugestasjon. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 10 sekund var veldig optimistisk. En slik pumpe pleier å pumpe en halvliter pr slag ca. Så litt må man jobbe. Jeg ville ha tømt med pumpe, skylt et par ganger med rent vann og deretter demontert det hele for å sjekke for urinstein og andre hindringer. Jeg ville uansett skiftet til nye lukttette slanger, de der så ikke særlig bra ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Landkrabbe40 Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Hei alle. Blåst av banen av engasjementet og hjelpen her inne. Tusen takk til alle. En liten oppdatering kommer: Jeg har nå sjekket litt rundt, men skal ta en grundig runde i morgen og tegne kart over systemet osv. Men vi får pumpet og ser at pumpen fungerer nå. Jeg mistenker at tanken er full av gammel morro. Vi pumpet litt hvor jeg stod på uteliggeren (2-3 pump bare for å sjekke, stoppet med engang etterpå) og såg fysisk det kom noe ut. Men det var en knøttliten dorullbit, og litt brunt vann. Jeg har enda til gode og se en stor bæsjklump. Trodde det skulle være mye av det. Hvor fort brytes slik ned og blander seg med alt vannet i tanken mon tro og blir flytende. Jeg hører og ser at når vi pumper kommer det lyden fra lufteventilen (også lukt) så den er god. Det er med andre ord ikke tvil lenger om at pumpen pumper ut fra tank. Problemet er nok mer at tanken har mye gammel morro oppi. Også usikker på om det kan være noe mer tett en plass slik at når jeg pumper så er den kanskje bare 20% effektiv, slik at jeg må pumpe mye lenger en alle andre. Jeg vurderer to alternativ. 1. Kjøpe en slik Biltema Stakefjær, Art.nr. 86-0388 og røske i tanken, kanskje fylle på med noen kjemikaler og la stå litt som kan røske opp litt. Deretter pumpe ut alt manuelt,om det lar seg gjøre. 2. Reise til nærmeste tømmestasjon. 2timer med 5knops fart. Deretter flushe gjennom et par ganger med vann. Dette er kanskje det beste, men jeg kvir meg for å reise til stasjonen da jeg er helt ny med båt, og ser på det og legge til en så travel opptatt plass som skummelt. Jeg kommer nok til å forsøke alternativ 1 først. Ser jeg ikke noe fremgang da vil jeg nok prøve alternativ 2. Jeg tror. nok vi skal få en løsning på dette, men spørsmålet er om jeg skal gidde ordne med alle slangene, må jo være verdens største drittjobb. Jeg og fruen har allerede forelsket oss i båtliv og snakker om oppgradering, kanskje ny eiger kan ta møkkajobben. Stusser litt på de slangene selv, om de er like ruglete inni som på utsiden så er det jo ikke laget for en septiktank tenker jeg. Fordelen med slangene er at jeg lyser på dem, så er de gjennomsiktige. Har fjernet litt plater osv så jeg har kommet til litt mer, legger ved noen bilder til dere som har hjelpt meg, så kan dere se baksiden av veggen på toalettet. Ser jo jeg glemte å ta bilde av tanken og innføringene i tanken. Var en hvit tank som ikke var stål. Som vist på bildene, går den gule slangen inn i tank. Under den pumpen går det slange ned til ventilen (in) som vist på bildet nederst. Ventilen med out/in/Out. Jeg har nå kun pumpet på ventilen til venstre som tar avfallet ut på styrbordside under vann. Aner ikke hva den andre out er. Sliter med å følge kabelen, men det ser ut som den går ned og under båten på et vis. Aner fortsatt ikke hvor den går. Landkrabbe. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Ikke septik slanger dette nei. Få byttet alle slanger. Biltema sine er helt ok det. Men beste er nok også om du finne frem til tanken. Ser om der er en luke som kan åpnes for å inspisere tanken. Er den i tillegg av alu/stål, å fra båten var nye. Så er den nok moden for å bli byttet ut. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Erik Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Landkrabbe40 skrev On 29.7.2023 at 17.43: Hvor lenge må vi egentlig pumpe for å tømme en tank. Det kommer an på to faktorer : Størrelse på tank/mengde innhold som skal ut Pumpens kapasitet Stor og full tank og manuell pumpe så er det ikke urealistisk med 10 minutter, spesielt ikke om du blir sliten og tar pauser. I motsatt ende av skalaen er liten tank. Kjapp å tømme, men kjapp å fylle igjen også. En 100 liters tank holder fort en hel helg for en familie, men krever en stund å tømme. En 30 liters tank går full på ett døgn, men er kjappere å tømme. Så se på tanken, mål den gjerne, og regn ut ca volum, så vet du mer om mengde. PS : Når du tømmer : Etter første runde (når pumpen ikke tar mer, får mest luft, det kjenner du hvis det er manuell pumpe), så fyll på med nytt vann, og tøm på ny. Gjenta til det er vann du tømmer, og ikke brunvann. Hver gang, ikke bare nå. Så slipper du avleiringer. I tillegg : La det stå litt vann i tanken når den ikke er i bruk, også for å unngå avleiringer når det tørker. Jeg gikk over til elektrisk pumpe på tømming. Da mistet jeg litt kontroll på tømme prosessen. Satte da inn en vanntank slange bit, altså gjennomsiktig, på topp av svanehalsen (så det ikke står kloakk der til vanlig, da den jo ikke er diffusjons-tett. Dette sladre vindu gir meg full kontroll både på at det kommer noe, når det er slutt, og hvor mye grums det er. Full kontroll på at det faktisk er tomt og ferdig skyllet er veldig praktisk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Landkrabbe40 skrev for 9 timer siden: . Reise til nærmeste tømmestasjon. 2timer med 5knops fart. Deretter flushe gjennom et par ganger med vann. Ser nå at du holder til i Rogaland da må du være mer enn 300m fra holmer og skjær for å tømme Septiktanken lovlig. Så bruker du suge stasjon når du er i nærheten og får skylt tanken i samme slengen . Hold deg unna freda områder https://www.temakart-rogaland.no/share/d009d189468d Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergen Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Landkrabbe40 skrev for 9 timer siden: Som vist på bildene, går den gule slangen inn i tank. Under den pumpen går det slange ned til ventilen (in) som vist på bildet nederst. Ventilen med out/in/Out. Jeg har nå kun pumpet på ventilen til venstre som tar avfallet ut på styrbordside under vann. Aner ikke hva den andre out er. Sliter med å følge kabelen, men det ser ut som den går ned og under båten på et vis. Aner fortsatt ikke hvor den går. Landkrabbe. Kan det være at du har 2 septiktanker ombord, og at den andre slangen går til tank nr 2, og den andre pumpen er for å tømme den tanken? Med et såpass sinnrikt system, så kan jeg uansett anbefale (som du allerede er i gang med) å sikre deg full oversikt over systemet. Og deretter ville jeg vurdert å bytte ut håndpumpe med en elektrisk pumpe (membran type) som koster en drøy tuselapp eller to. Du mister som nevnt da litt følesen med når den tanken er tom, men om du ikke har motor i gang vil du normalt sett høre når pumpen ikke lenger har motstand. Med en elektisk pumpe går det og radig og flushe igjennom tanken med store mengder vann (som du kan fylle på fra en bøtte via dekksåpning). Om du har lokalisert tanken, så er det og et tips å lytte på tanken når du pumper ned fra toalettet. Om du har klart å tømme tanken vld det da trolig være en sildre lyd (antar at slangen går inn på toppen, og dette fordrer og at tanken har litt høyde) når vann pumpes inn på tanken, men om tanken fortsatt er ganske full hører du ikke denne lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.