Jump to content

Baugstige som plutselig brekker ?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg var i land for å hjelpe minstejenta av med våtdrakten, og var på vei opp baugen med våtdrakten og plutselig tiltet jeg sideveis i en fart  Holdt fast i fenderlisten, men deiset allikevel ned. Traff både sjø og svaberg. 

Baugstigen som ikke har vist tegn til svakhet som jeg har sett,  hadde plutselig et gjennomgående brudd...

Heldigvis slo jeg ikke hodet, selv om nakken er stiv. Men enten har musklene fått kjørt seg, eller jeg har fått brist i et ribbein.  

I fjor brakk baugstigen til nabobåten. Heldigvis var det da han prøvde å justere vinkelen, og ikke da det var noen i den.

Kunne jeg gjort noe annerledes enn å inspisere baugstigen innimellom? Har slike alu stiger begrenset levetid?

20230728_132251.jpg.a9059395f7dca0daf0bc86b8c60afc66.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Som Hulda nevner, så har Alu begrenset levetid ja.

Å nei du ser det ikke før det er for sent som nå.

Monterte sjøl i 316 når jeg monterte nye badestige akter. Den er testet å tåler min godt voksne vekt hehe

Så er der nok også stor forskjell i kvalitet på alu som brukes til stiger. Er jo ganske billige mange av disse.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Når jeg kikker nærmere på bilde av stigen, så virker det som det er korrosjon i bruddflater nær hullet for innfesting? 

Hvis så, så har det vel vert en liten start på dette bruddet en tid. 

Så oppfordringen er vel å inspisere alt av aluminium med jevne mellomrom. Stresses aluminium lenge nok, så sprekker det. 

Aluminium brukes f.eks. i huloppheng på biler så det er ikke nødvendigvis materialvalget i seg selv som er problemet, mer sannsynlig dårlig design. Dessverre er det mange produkter som selges utan at man gidder å teste dem skikkelig. For et såpass viktig sikkerhetsmessig produkt som en stige er det egentlig ganske alvorlig, det kunne jo potensielt føre til en dødsulykke... 

For all del, man lager også fly av aluminium. Den ene sønnen min leide et tre etasjes stillas. Alle sveisene i øverste rekkverket hadde brudd i sveisene. Og det finnes en oppsjø av kvaliteter innen aluminium. De har forskjellige egenskaper. Men felles er at aluminium opptrer som anode mot de fleste andre matrrialer. Og de vanlige ekstruderte handelskvalitetene er ikke de kvalitetene som skårer høyest innen korrosjon/bruddmekanikk. 

Fant et kliatremerke på denne stigen.

20230729_095655.jpg.a4e153a346dcc1555cc4c3dfdf218fa3.jpg

Når jeg nå sjekket opp virker det som de ble kjøpt opp av noen andre i 2008. Så da er nok stigen 15 år eller mer. 

Denne fulgte jo en brukt båt, ig jeg kjenner ikke til anskaffelseshistorien på stigen. 

Når det gjelder korrosjonen så ser den skruen ut med mest korrosjon å være slik:

20230729_095719.jpg.954bf1fa70070f0ce9fdeebe3cb84862.jpg

For et utrent øye som mitt så virker ikke det så galt. Men inni (ved bruddet på den andre) er det mer synlig mellom alu og plastikk. 

Så nå blir det å finne en ny stige i rustfritt, og for fremtidige båter vil jeg bytte ut alu stiger til rustfritt. For dette vil jeg ikke oppleve igjen...

Våknet en del ganger i natt, og tror smerte var årsaken. Fordelen er at jeg vet årsaken, og at det vil gi seg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Da jeg kjøpte Olevine stod det en aluminiumsstige på. Den var allerede tæret av omtrent i vannlinja. Jeg byttet den ut med en i rustfritt (AISI316).

Båten ble sjøsatt første gang 13 år tidligere, så stigen har ikke holdt mer enn maks 12 år tror jeg. 

Men da hadde den kontakt med sjøvann slik jeg leser din kommentar?

Jeg har (hadde) en slik baugstige som stopper ca 60 cm over sjøen, ikke har kontakt med saltvann, og som mesteparten av sitt liv har hatt et "tørt " lov på dekk.

Grand Banks jr skrev 14 minutter siden:

Jeg har (hadde) en slik baugstige som stopper ca 60 cm over sjøen, ikke har kontakt med saltvann, og som mesteparten av sitt liv har hatt et "tørt " lov på dekk.

Det holder med solskinn, salin atmosfære og en regnskvett i ny og ne.

Se det, lærer stadig nye ting. 

Så baugstige i rustfritt blir standard på mine båter fremover!

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

Se det, lærer stadig nye ting. 

Så baugstige i rustfritt blir standard på mine båter fremover!

En av grunnene til at Hulda er av jern, og ikke av aluminium. Egentlig hadde det vært enklere å sveise båten av alu.

He he, ser det var et dårlig formulert spørsmål. Skulle vært mer slik:

Hvordan fikset du dette slik at du stoler på stigen igjen @Lars H.?

Første gangen var skruen (rustfri/syrefast?) som holder trinnet fast brukket. Etter mye plunder og heft fikk jeg restene ut. Så renset jeg opp gjengene i aluminiumen og satte inn en ny og lengre syrefast skure innsauset i alupasta. Dette er mange år siden.

baugstigefeste.jpg.981816a9cccf17912a429c3737b78e91.jpg

(bildet er opp/ned)

Men for noen år siden knakk støtten inn mot baugen. Da satte jeg inn en så lang jernstang som mulig med ytterdiameter lik innerdiameter på støtten og festet den med to solide skruer.

baugstige_stoette_brudd.jpg.49a85a130dd8d74d8e492c2f8327b55c.jpg

Og ja, jeg har lett etter en erstatning som er like stødig og som vil passe på Saga'n, men finner ingen. Dessuten har jeg laget en landgang for gamle hunder som er tilpasset til å hektes på det øverste trinne.

landgang_4.jpg.92f3bcb85faa763f1ff985e8790047ba.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Det hadde den, men det var ikke baugstige men badestige akter. Jeg tenkte visst litt bak frem da jeg svarte.

Baugstigen er av runde stålrør og virker solid. Men så ligger den jo for det meste inne i kahytten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...