Jump to content

1994 Evinrude 175 v6 ocean pro går ureint

inline6

Recommended Posts

Så jeg kjøpte en båt og motor "på rot" for en tid tilbake og satt den ut nylig. Har byttet plugger og sjekket at alt beveger seg "som det skal", men ikke foretatt meg noenting ellers. Motoren går ureint. Nyser og sliter med å holde seg gående på tomgang, og dauer gjerne når jeg skal gi på. Hvis jeg kommer over "bøygen" rett etter tomgang og jeg får den til å gå på typ 1500-2000 o/min, så går det i og for seg OK, men den ryker og lukter surt, så her er det noe som ikke er rett. Derfra og videre opp i turtall blir det gjerne trøbbel, da får jeg den periodevis til å gå på alle 6, før den kutter på en eller flere sylinder og til slutt stopper. 

Det jeg vet, er at tidligere eier fikk sugd rusk inn i motoren, men dette ble fanget opp av sila / "filteret" i motoren og at den deretter skal ha gått OK. Det med at den gikk greit etterpå, vet jeg selvfølgelig ikke med sikkerhet.

Når jeg starter motoren, er det altså vanskelig å få den til å gå. Dersom jeg justerer tenningen for hånd på tomgang (skyver armen for tenning uten å faktisk justere den), det blir vel mer fortenning da (antar jeg?) går den bedre (og får høyere turtall). Men det at den ryker såpass mye, lukter surt (og ser ut til å bruke mye bensin (og da mener jeg mer enn hva den burde bruke)), tyder kanskje på at den får for mye bensin også? 

Hva bør jeg gjøre her?

Det er ikke helt ukjent at tenningsystemet på disse er litt ustabile. Det optiske øyet(sensor) og powerpack ryker gjerne. Da mister du gjerne tenning på en sylinder eller to. Dette kan også variere med turtall. Er vel 4000-5000,- for en ny powerpack og 1500-2000,- for ny sensor

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...