Jump to content

Pilothusbåt på 8-9m som første båt, ambisiøst?

GrindK

Recommended Posts

Sjølv om eg i eit inlegg i 2020 her på BP erklærte at eg skulle kjøpe meg daycruiser på Mjøsa, så ble det ikkje slik. Derimot så ble det flytting fra østlandet til nord-vestlandet (øverstkommanderendes hjemmsted Molde) , med det vilkår at denne gang skulle eg DENNE gangen skulle få kjøpt meg båt. 

Segmentet har endret seg til pilothusbåt, med overnattingsplasser (til min. 2 voksne og 2 barn) og tilstrekkelig sitteplasser ute og inne. Sjødyktighet for å kunne gå litt utaskjærs er eit krav, og båten skal egne seg til både tur/rekreasjon og fiske.  Har funnet at både Finnmaster Pilot 8 og Jeannau Merry Fisher 895 Sport tilfredstiller mine krav, men heller litt mot sistnevnte, da den har god høyde opp til rekka helt fram til baugen, og er således enda tryggere for barn.  

Så tilbake til spørsmålet; Er det for ambisiøst å kjøpe en båt av denne størrelsen som første båt ? Min erfaring med båtlivet begrenser seg til 7.2m MOB- båt med vannjet (jobbrelatert beredskapsfunksjon) og litt småbåt med mindre påhengs i barndommen. Er av mennesketypen som er forsiktig i alt eg foretar meg, og baserer meg heller på rolighet & fornuft, enn på testosteron som drivkraft i ting eg foretar meg. 

Eneste problemet eg ser, er at når du skal legge til kai anner du ikkje ka å gjøre.

Så for du begynner å ta turen inn til steder der båter ligger tett i tett, bør du bruke ganske mange timer for å lære hvordan båten oppfører seg, og hvordan du skal legge til kai ordentlig, da påhengsmotor / hekkaggregat ikke oppfører seg som vannjet i det hele tatt.

Bowthruster gjør jo dette MYE enklere.

Og å ha en motor med duoprop kan gjøre rygging enklere.

I en sånn båt må man også ha rolige bevegelser, ingen hastverk på gassen. Da kan det fort gå gale.

Kjøper du ny eller brukt få med selger som kan vise deg det grunnleggende med å legge til.

Tren på å plukke opp en kule fender uten å kjøre over bena hvis det hadde hvert et menneske. legg merke til hva vinden gjør med båten når det går for sakte|, vurder alltid vinden.

Finn deg en kai med god plass   tenk at det ligger to båter der og du skal inn mellom de.

Som bananas12  skriver   ""en sånn båt må man også ha rolige bevegelser, ingen hastverk på gassen. Da kan det fort gå gale.""

Hoppet fra 15 fot med 40 hk til  marex 770 alt måtte læres på ny.

Så hopp i det og bruk hode og ta det med "ro". må ha styrefart ellers tar vinden deg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Gikk fra ingenting til Bavaria 32 Sport med to motorer og baupropell. Sleit med å bakke inn i 8 meter bås første gang, men man lærer. Og man lærer enda raskere ved å spørre andre, se hvordan andre gjør det.

Det ser jo ut til at det skal være fullt mulig å håndtere båter på denne størrelsen med stiv aksel og uten baupropell, men det ville ikke jeg prøvd meg på.

Kjøp båt, kos deg og tren på bøyer, fendere som flyter, liksombåter du skal legge til imellom etc. Nå er en glimrende tid for å kjøpe båt. Det begynner for noen å bli høst allerede og færre båter å forholde seg til i havner.

Lykke til.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Gikk fra ingenting til 31 foter med aksel+ror og baugthruster. Eneste erfaring med båt jeg hadde var jolle med påhengsmotor i ungdommen rundt 20 år tidligere.

Fikk med meg en som var båtkyndig som kunne instruere og ta over om det skulle være nødvendig. På forhånd hadde jeg sett en del youtube filmer, for det er noen ting som det et greit å ha et forhold til før man skal til/fra kai første gang.

- Ved bruk av ror/svinging så er det hekken som slår ut, og forskipet følger etter. 

- På utenbordsmotor mister du styringen når du setter i fri. Små korreksjoner kan gjøres med thruster.

Ville fått med meg noen som er båtkyndig og øvd på å gå til/fra kai, både bås og longside. Dette bør være på en noenlunde vindstille dag, på et sted med lite strøm, og greit med plass. Øv til du kjenner båten såpass godt at du slipper å bruke mye tid på å tenke over neste manøver, for det er det ikke sikkert det er tid til når det blåser og/eller er mye strøm. 

Ville vel kanskje unngått de mest værutsatte hamnene som Finnøya, Sandøya, Ona, Bud, etc til du og mannskapet er kjent med båten.

Det kanskje beste tipset jeg har fått er at det et bare å venne seg til at man ikke treffer på første forsøk. Om man ser at man kommer skjevt ut så er det ofte bedre å starte på nytt, enn å prøve å hente seg inn igjen.

Vær forberedt på mye tilskuere den første perioden. De mister som regel interressen fort om du bare ignorerer de og konsentrerer deg om å føre båt. 

Har lite erfaring med pilothusbåt og utenbordsmotor, men vil ikke si at det er for ambisiøst. Bare vær klar over at det ofte er et stort vindfang, og ofte litt vind, så det er greit å ha satt av noen morgener eller kvelder til øving, da det ofte kan blåse litt opp utover ettermiddagen og frem til kvelden. 

Jeg gikk fra ingenting (eller 13 fots båt) til 895 sport med 2 motorer og baugpropell. Gikk jo greit, men noen close calls i trange havner, men ta det med ro og hvis du spør får du hjelp i de fleste havner. 

Hvis du har sett den 895 som ligger på finn så er det min "gamle", da jeg gikk over til Skilsø. 

Bare spørre om det er noe du lurer på ang denne båten.

Takker for gode svar alle i saman! :smiley:

Nesten unison enighet om at dette burde eg gjøre, og det liker eg :thumbsup: 

Forstår enkeltes skepsis, men det er jo ingenting som er så kjekt som å motbevise skeptiske folk :giggle:

Om det blir båtkjøp, så forstår eg viktigheten av å trene, trene og trene på ulike momenter i stille farvann og helst uten unødvendig med tilskuere. Hadde i utgangspunktet plan om å kjøpe meg en høy flaggbøye og begynne å manøvrere rundt den, og deretter gå ned på mindre objekter, som blåse eller lignenede.  Har alledere sett endel på youtube, og ser at det er mange ting å lære seg

Timmeeh skrev for 10 timer siden:

Bare trykk på kjøp. Alt kan læres :thumbsup:

:thumbsup: 

Thomas_h skrev for 18 timer siden:

Jeg gikk fra ingenting (eller 13 fots båt) til 895 sport med 2 motorer og baugpropell. Gikk jo greit, men noen close calls i trange havner, men ta det med ro og hvis du spør får du hjelp i de fleste havner. 

Hvis du har sett den 895 som ligger på finn så er det min "gamle", da jeg gikk over til Skilsø. 

Bare spørre om det er noe du lurer på ang denne båten.

Sender deg nok en PM med litt spørsmål om båtttypen/båten:thumbsup:

Bottenopp skrev for 8 timer siden:

Så, hvor mye koster en dag på sjøen med en sånn 1750 kilos båt (uten motor)? Bør sikkert regne på det... Bensin er dyrt for tiden - koster ca 7000 å fylle på 280 liter på tanken :crazy:

Det velger eg ikkje å ta inn i betraktningen av hvorvidt eg klarer å håndtere stor eller mindre stor båt. Fullstendig klar over at bensinen ikkje er gratis lengre, men det er satt av plass i budsjettet til drivstoff, uansett om det blir en SummerFun med 9,9 hk eller gamlebåten til Thomas_h med 2x225

Når du er opp i størrelse og prisklasse Merry Fisher 895, kan det være greit å også vurdere alternativene med innenbords diesel og strak aksling.

Jeg begynte som relativt fersk med båt (litt erfaring med 21 fot bowrider) og gikk til Viknes 1030. Med baugtruster, båtens vekt og litt kjøl opplevdes Viknesen enklere å håndtere enn bowrideren. Sistnevnte fløy avgårde sideveis ved det minste vindpust. For oss ble bowrideren kun en kostbar mellomstasjon.

I din størrelse/prisklasse har du både Viknes 830, 880 og 930 samt Saga 315 Som tilgjengelige alternativer. Båtene ville da være vesentlig eldre enn Pilothouse-alternativene men den kost/nytte vurderingen har du kanskje allerede tatt..? ....at du ønsker en nyere båt?

Min Viknes 1030 , 2004, ville antagelig også vært tilgjengelig innenfor budsjettet til en vesentlig nyere Merry Fisher 895.

GrindK skrev 32 minutter siden:

Sender deg nok en PM med litt spørsmål om båtttypen/båten:thumbsup:

Det er bare å gjøre. Bare så alle vet det; jeg har solgt min gamle båt, og har ingen egen-interesse av å snakke om den. ?  Bare så dere ikke tror jeg forsøker å tjene noe på det. 

nie skrev 25 minutter siden:

Viknes 1030 , 2004, ville antagelig også vært tilgjengelig innenfor budsjettet til en vesentlig nyere Merry Fisher 895

Jeg vet ikke hva en 1030 fra 2004 koster, men det kan sikkert være riktig. Jeg har selv gått over på en tilsvarende model, Skilsø 34, men det er en ting jeg savner fra gamle båten, og det er fart på transport etapper. 

Den var også bedre i sjøen i enkelte forhold. 

Forbruket per nm er også relativt likt i marsj fart, men diesel er jo litt billigere per liter. 

nie skrev 27 minutter siden:

Sistnevnte fløy avgårde sideveis ved det minste vindpust.

Den 895 veier vel 4400 kg lettskips, stikker ca 70cm og flyr ikke avgårde som en aspeløv. Den nye 34 min ligger enda bedre, men den har jo litt kjøl.

Bottenopp skrev for 9 timer siden:

koster ca 7000 å fylle på 280 liter på tanken :crazy:

895 offshore har 600 liters tanker.. ikke at det gjør saken bedre ved fyllestasjonen. ?

nie skrev for 10 timer siden:

Når du er opp i størrelse og prisklasse Merry Fisher 895, kan det være greit å også vurdere alternativene med innenbords diesel og strak aksling.

Jeg begynte som relativt fersk med båt (litt erfaring med 21 fot bowrider) og gikk til Viknes 1030. Med baugtruster, båtens vekt og litt kjøl opplevdes Viknesen enklere å håndtere enn bowrideren. Sistnevnte fløy avgårde sideveis ved det minste vindpust. For oss ble bowrideren kun en kostbar mellomstasjon.

I din størrelse/prisklasse har du både Viknes 830, 880 og 930 samt Saga 315 Som tilgjengelige alternativer. Båtene ville da være vesentlig eldre enn Pilothouse-alternativene men den kost/nytte vurderingen har du kanskje allerede tatt..? ....at du ønsker en nyere båt?

Min Viknes 1030 , 2004, ville antagelig også vært tilgjengelig innenfor budsjettet til en vesentlig nyere Merry Fisher 895.

Har såvidt vert inne på tanken, men som du sier så er det eit ønske om nyere båt ja. I tilegg, som også Thomas_h skriver, så ønsker eg å ha eit større fartspotensiale tilgjengelig, sjølv om det nødvendigvis ikkje alltid kommer til å bli brukt. Har heller aldri prøvd å fritidsbåt med strak aksling og ror, det nermeste eg kommer er en konvensjonell livbåt som også har det. Den derimot er jo som eit badekar med motor å regne, så holder den utenfor CV'n :lol: 

GrindK skrev for 13 timer siden:

Har heller aldri prøvd å fritidsbåt med strak aksling og ror, det nermeste eg kommer er en konvensjonell livbåt som også har det. Den derimot er jo som eit badekar med motor å regne, så holder den utenfor CV'n :lol: 

Harding Safety med 18hk SABB? ja det var badekar, undermotorisert sådan :giggle:  Hørte de senere ble utstyrt med 68hk SABB/Ford for økt manøvreringsevne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...