Jump to content

Fiske i Oslofjorden - nybegynnertips?

Alias_Knagg

Recommended Posts

Olevine skrev 24 minutter siden:

Det du og jeg synes er fint, er ikke nødvendigvis det samme fisken vil ha. Min erfaring (på Sørlandet) er at svarte kroker er overlegent det meste.

Kjør med sakte fart eller bare driv, slipp snøret helt nedom trekk opp igjen. På den måten får du fisket på ulik dybde og finner ut hvor dypt fisken går. 

Hvis du da treffer på makrell, kan utfordringen heller være å klare å slutte i tide.

Særlig det å slutte i tide. Kjenner meg godt igjen her...:giggle:

LM 605 skrev for 2 timer siden:

Kjør med sakte fart eller bare driv, slipp snøret helt nedom trekk opp igjen. På den måten får du fisket på ulik dybde og finner ut hvor dypt fisken går.

Ved ettertanke virker det mer fornuftig enn å dra rundt med blyparavan slik at alle krokene fisker på kun en dybde. Jeg har noen ganger tøffet bortover i 2 knop med 300g loddet i enden i den tanke at jeg skulle "dorge på skrå", men det funger egentlig dårlig.

Som nevnt så har jeg laget meg et lite juksahjul og da går det kjapt å ta en "stikkprøve" til 50m.

Lurer på om det kan fungere i 2 knop også...

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Alias_Knagg skrev for 12 timer siden:

Ved ettertanke virker det mer fornuftig enn å dra rundt med blyparavan slik at alle krokene fisker på kun en dybde.

Ikke uenig i det. Mine største fangster får jeg som regel alltid på hekla. Men man kan dorge for å finne hvor fisken står. Jeg har blyparavaner som går på forskjellige dybder.

Dorging er også fint når en likevel skal forflytte seg. Jeg ser mange som seiler med dorgesnøre på slep. Noen er tydeligvis fornøyd med et par makrell til middag . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 2 minutter siden:

Jeg har blyparavaner som går på forskjellige dybder.

Du har flere snører ute samtidig altså? Eller flere paravaner med hekle på samme snøre?

Hva er egentlig fordelen med blyparavan i forhold til bare å henge søkket i forkant av hekla?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Olevine skrev for 15 timer siden:

Det du og jeg synes er fint, er ikke nødvendigvis det samme fisken vil ha. Min erfaring (på Sørlandet) er at svarte kroker er overlegent det meste.

Hvis du da treffer på makrell, kan utfordringen heller være å klare å slutte i tide.

Svarte kroker funker helt fint på Østlandet også. Min svigerfar har alltid brukt det og får mer makrell enn jeg er interessert i. 

Bunnfjorden er ganske dyp, det blir fort over 100 meter. Noe særlig under 30 meter tror jeg det ikke er noe poeng å lete etter makrellen (selv om den kan gå mye dypere). Når jeg dorger etter makrell, setter jeg motoren jevnlig i fri slik at utstyret synker ned i vannlagene, og så stiger det igjen når man setter fart. Slik får man fisket av flere vannlag. 

Alias_Knagg skrev for 1 time siden:

Du har flere snører ute samtidig altså? Eller flere paravaner med hekle på samme snøre?

Hva er egentlig fordelen med blyparavan i forhold til bare å henge søkket i forkant av hekla?

Jeg har tre blyparavaner med forskjellig størrelse og vekt som går på forskjellige dybder. Jeg bruker to av gangen, en på hver side på stang ut fra båten.

Fordelen i forhold til vanlig dorgestein er at du kan fiske dypere med mindre vekt. Du merker lettere når det er fisk på kroken, spesielt små pir og småsei og de er lettere å sveive inn. Koster heller ikke stort mer enn et blylodd.

Jeg bruker ikke hekle når jeg dorger, men kun en makrellblink i enden og en gumimark som opphenger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

TåT skrev for 1 time siden:

Bunnfjorden er ganske dyp, det blir fort over 100 meter. Noe særlig under 30 meter tror jeg det ikke er noe poeng å lete etter makrellen (selv om den kan gå mye dypere). 

Trodde det var helt oksygenfritt og dødt på dypet i Bunnefjorden. Men: https://fisk.no/fiskeri/7410-utslipp-kan-ha-gitt-hyppigere-dypvannsfornyelse-i-bunnefjorden Utslipp av renset ferskvann gir muligens sirkulasjonen en boost, slik at det ser litt lysere ut. Men om det betyr at makrellen vil ned på dypet, selv om det muligens er oksygen der nå, aner jeg ikke. Ihvertfall gledelig hvis alt vi slipper ut i fjorden kan ha noen positive effekter også. 

Jeg fisker på Sørlandet og har veldig god erfaring med slike fluer (ikke brukt dem på Biltema, men de ser identiske ut):

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/takkel/strommingtakkel-uten-sokke-2000019000

Når jeg er i min lille fiskebåt liker jeg best å bruke en lang fiskestang med multiplikatorsnelle, og ca 60 gram sluk på enden. Dorger på høy tomgang når fisken går høyt i vannet. Når jeg har funnet stimen kan jeg ligge stille og kaste inn i stimen.

Når det biter er det bare å sørge for å ha stram line helt til fisken er om bord, ellers blir det fort vas.

Tok drøye 100 pir/ makrell på et par timer med dette utstyret. Skulle ha til røyking og steking. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

quantumduck skrev for 6 timer siden:

Trodde det var helt oksygenfritt og dødt på dypet i Bunnefjorden. Men: https://fisk.no/fiskeri/7410-utslipp-kan-ha-gitt-hyppigere-dypvannsfornyelse-i-bunnefjorden Utslipp av renset ferskvann gir muligens sirkulasjonen en boost, slik at det ser litt lysere ut. Men om det betyr at makrellen vil ned på dypet, selv om det muligens er oksygen der nå, aner jeg ikke. Ihvertfall gledelig hvis alt vi slipper ut i fjorden kan ha noen positive effekter også. 

Jeg var nok litt upresis i det innlegget - det var ment generelt. Bunnefjorden er nok ganske død, ja, når man kommer dypt. Jeg ser lite poeng i å lete etter makrell dypere enn ca 30 meter der. Men jeg har fått makrell på rundt 100 meter i ytre Oslofjord. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...