Jump to content

Sleipner baugpropell vil ikke starte, mistenker automatisk sikring

Hedwig

Recommended Posts

Grunnet familieforøkelse har vi fått brukt båten lite i år. Når vi endelig skulle ut merket vi lav effekt fra baugpropell. (Sikkert groer)
Kjørte den i 20-30 sekunder for å se om det ble bedre (sikkert dumt gjort) og plutselig stoppet den. 

Vi har en «Sleipner automatic Main switch» og jeg hører lyd fra denne når vi forsøker å skru på. (Hører ett tikk)
Havnen vår er veldig trang, så her er gode råd litt dyre. Kan den være varm og slå seg selv på etter den får kjølt seg ned? Hvis ikke, hva annet kan gjøres?

I motorbåten vår hadde vi en Sleipner SE-100. Etter en vanskelig tillegging med mye vind i en naturhavn, så sluttet den å virke. Jeg mistenkte at det var termosikringen som hadde slått ut, og bestilte ny fra Seatronic som de leverte til SeaSea i Strømstad. Men plutselig var den iorden igjen dagen etter en natt i naturhavna vi la til i.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hadde i dag problemer med thrusteren. Testet batteri med multimeter og fant at spenningen var ok. Byttet deretter den 500a trege sikringen da den ved første øyekast så ut til å være gåen, men etter bytte så jeg at den var ok og båteier har nå en reserve. Byttet joysticken - som løste problemet. Den ble byttet fem år tidligere, så tydeligvis et svakt punkt på Sleipner en. Hele feilsøking og rettingen tok under 30 min - veldig enkelt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...