Jump to content

Alarm ved «potensiell fare forut» garmin ultra 102sv

Comfortseiler

Recommended Posts

Hei,

har en Garmin Echomap 102 sv kartplotter, og ved seiling med en rute på autoguidence, får jeg alarm med «potensiell fare forut», som kan være for at det er et undervannskjær på 20 meter.. Den kommer da hvis det er typ 40 meter ellers. Det er jo allikevel helt uinteressant, og tidevis forstyrrende. Er det noen som vet om det går an å endre instillinger for dette varslet, eller slå det av?

daniel

Følger! Helt håpløst, har stilt inn både preferred depth, vertical clearance og "tettere en normalt på land" men likevel er den nervøs som et aspeløv, piper og bærer seg og dessuten helt sjanseløs å få til å rute igjennom "trange" sund

ttyridal skrev for 14 timer siden:

Følger! Helt håpløst, har stilt inn både preferred depth, vertical clearance og "tettere en normalt på land" men likevel er den nervøs som et aspeløv, piper og bærer seg og dessuten helt sjanseløs å få til å rute igjennom "trange" sund

Syntes det er svært underlig om ikke dette lar seg endre eller slås av! 

Jeg har samme problem i min 8412 og 7416. Den piper til du trykker på skjermen. Skulle i hvertfall vært mulig å stille inn at den bare pep i 5 sekunder. Ønsker ikke altid å ta øynene vekk fra sjøen. 

Jeg klarte en gang å ta vekk alle unødvendige dybdepunkter under 10 meter, men de kom tilbake når jeg bruker ruter.

pipe skrev 36 minutter siden:

Garmin har kanskje norges beste suport tlf.
Hvorfor ikke ringe dem hvis dere ikke skjønner noe...prater norsk gjør de også

Ja, får prøve de. Men de har vel ikke hatt åpent i helgen antar jeg så håpte noen kanskje hadde løsningen her.

Har samme problem. Helt ny Echomap 72Sv og Navionics Vision + kart.

Jeg irriterte meg veldig over dette på Fredag på første skikkelige tur med ny plotter/Kart. Så mye at jeg googlet og søkte Båtplassen, men fant ingen ting Fredag kveld. Fiklet endel i helga, men fortsatt likt på vei hjem på Søndag, så da lagde jeg egent tråd om emnet i dag : 

uten å oppdage dette emnet som  i mellomtiden var laget. Så det er to aktive ferske tråder om akurat dette på båtplassen nå da...

Jeg har og spurt Garmin/Navionics på facebook, og de anbefalte å ringe kundesupport på 69 79 94 47  og taste 4

Det har jeg foreløpig ikke gjort, da jeg har ett par andre saker jeg forsker på også (alt er nytt), så jeg tar det samlet senere,  Men hvis noen andre finner ut av det så post det gjerne her.

PS : Noen svarte (@snekkefart) i den andre tråden at oppdatering kanskje kan hjelpe. Jeg har ikke oppdatert enda, da jeg ikke har ledig SD kort (venter på det i posten). Er dere andre med samme problem på siste versjon (antar via Active Captain) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Thomas_h skrev On 30.7.2023 at 12.24:

Jeg har samme problem i min 8412 og 7416. Den piper til du trykker på skjermen. Skulle i hvertfall vært mulig å stille inn at den bare pep i 5 sekunder. Ønsker ikke altid å ta øynene vekk fra sjøen. 

Jeg klarte en gang å ta vekk alle unødvendige dybdepunkter under 10 meter, men de kom tilbake når jeg bruker ruter.

Jeg kan ta vekk selve alarmen, men da mister jeg advarsler på reelle farer også.

At dype steiner/kryss nær rute merkes røde får jeg dog ikke vekk. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Da har jeg snakket med Garmin! De sa at det har vært veldig mye snakk om dette, og på den siste oppdateringen som heter 2023.0725, så er dette fjernet om man har Garmin Navionics vision kart. Hvis man har blue chart, må man kjøpe nytt kart for at det skal bli borte.

så da er det bare å kjøre oppdatering så er det borte. Skulle vel egentlig helst ønske det heller kom en mulighet for å stille inn sensitiviteten, men for min del har jeg det heller helt av enn sånn det er nå!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...